A regisztrációs adó május 15-i emelkedésére az importőrök ugyanis nem reagáltak általános áremelésekkel, hiszen a gépkocsi nem hatósági áras termék. A piacon – a fizetőképes kereslet végessége miatt – a márkák kivárnak, és a versenytársakat figyelve alakítják ki árstratégiájukat. Igaz, több cég is 2–4 százalékkal drágábban adja az autót, a VW követ dobott a tóba azzal, hogy itteni személyautó árait a legkeresettebb modelleknél 3–6 százalékkal csökkentette.
Ferró Imre, a Porsche Hungária Volkswagen személyautó márkaigazgatója lapunknak elmondta, a gyárral úgy alakították ki fogyasztói áraikat, hogy jelentős eladásnövekedést érjenek el. A fogyasztói árképzés a gyári ártól, az árfolyam alakulásától éppúgy függ, mint az úgynevezett EU-árharmonizációtól, így a későbbiekben – külső tényezők hatására – ismét drágulhat a Volkswagen is. A márka azonban most, illetve a közeljövőben akar minél több autót eladni.
Most kell autót venni – jelentette ki Dános András, a GM Hungary pr-igazgatója, mondván, az uniós autópiacot szabályozó csoportmentességi rendelet bevezetésére a csatlakozást követő hat hónapra derogációt kaptunk. Ám kérdés, november elseje után hogyan alakulnak a magyarországi autóárak. Szakértői vélemények szerint az év végén a kisebb kategóriákban áremelés várható, ezért az Opel – amely most nem módosította árait – előre hozott vásárlási hullámra számít.
Ugyanakkor azt is deklarálták, hogy a május 31-ig megrendelt új Astrákért akkor is változatlan árat kell fizetni, ha csak szeptemberben szállítja a gyár. Az Opel újdonságát április eleje óta 2300-an rendelték meg. A GM másik márkája, a Daewoo esetében sincs szó áremelésről, csupán a Kalos 30 ezer forintos esetleges drágulásáról tárgyalnak.
Az EU-árharmonizáció lényege, hogy a tagállamok kereskedői közel azonos áron – legfeljebb 5 százalékos eltéréssel – kaphatják a személyautókat a gyártól. Az egyes országokban azonban jelentősen eltérő az adóteher, például nyugaton 12–15 százalék az áfa, míg nálunk 25. Emiatt a magyar kereskedők ma még olcsóbban jutnak hozzá az áruhoz, ám a későbbiekben is a piac – ebben az esetben már az EU-piac – határozza meg a gyári árakat, mert hiába szállítana drágábban a gyár Magyarországra, ha nem lenne fizetőképes kereslet.
A szakmabeliek ezért úgy látják, noha a gyárak érdeke, hogy sehova se kelljen olcsóbban szállítani, az is fontos, hogy eladjanak és ne más márka szerezze meg a vásárlókat. Ezért sokan úgy látják az importőrök közül, hogy az árharmonizáció lassú és fokozatos lesz. Vannak ugyanakkor olyanok is, amelyek már „harmonizáltak”. Így például a Ford, amely különböző modelljei esetében februárban, illetve áprilisban adott ki új listát, valamint a Mazda.
Együd Tibor, a Mazda Motor Hungary ügyvezető igazgatója szerint is most kell autót venni, de hozzátette: február elseje óta a magyar kereskedők is a nyugat-európaihoz hasonló összegért kapják az autókat. Ez a február 15-én bevezetett első – alacsony szintű – regisztrációs adó kompenzáló hatása révén nem járt drágulással, ma pedig a forint–euró árfolyam javulása egyenlíti ki a regisztrációs adó mostani növekedését. Így a Mazdánál az adók és az árfolyam változatlansága esetén drámai árváltozás nem várható.
A szakma azonban az elkerülhetetlent is figyelembe véve úgy véli, még a fokozatos árharmonizáció után is kisebb-nagyobb drágulás várható, de meg kell különböztetnünk a listaárat és azt, amit a vásárló végül kifizet az autóért. A folyamatos árengedmények, illetve a változatlan listaárhoz adott extrafelszerelés-akciók révén ugyanis a kettő nem egyezik meg. A listaárak tehát emelkedni fognak, de eznem feltétlenül a tényleges fogyasztói ár lesz.