Így a továbbra is csak a D1-es kategóriában kapható négynapos matricáért a főszezonban (májustól szeptemberig) az idei 1270 forint helyett 2005-ben 1460-at kell fizetniük az autósoknak; az év többi részében 970 forintról 1120-ra nő a tarifa. Ebben a kategóriában a tíznapos ára 2000-ről 2300, a 31 naposé 4300-ról 3900, az évesé 31 500-ról 35 ezer forintra emelkedik.
Nagyobb mértékben nőnek a D4 kategória díjai; az éves matricáé például 130 ezerről 190 ezerre. A 2005. évi 15 százalékos átlagos drágulást a gazdasági tárca a gyorsforgalmiút-hálózat kilencszázalékos bővülésével és a hatszázalékos éves inflációval indokolja. Újdonság a Magyarország jogharmonizációs kötelezettsége miatt bevezetendő D4-es kategória, amelybe a 12 tonna feletti nehéz gépjárművek tartoznak.
Ugyancsak a jogharmonizáció jegyében vezetik be a D4 kategóriában az egy naptári napra érvényes – 2000 forintos – matricát is. Ez az alkalmi használók részére teszi vonzóvá az autópályákat.
Január 1-jétől a tehergépjármű kategóriákban ismét visszaigényelhető lesz az autópályadíjak általános forgalmi adója. Ez azt eredményezi, hogy a D2 és a D3 kategóriák esetén az úthasználók számára a matricaár-emelkedések ellenére költségcsökkentés következik be.
A bővülő gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetése és fenntartása egyre nagyobb terheket ró az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt.-re. 2005-től a központi költségvetés sem nyújt támogatást az autópálya-hálózat díjmentes szakaszainak kezelésére. Emiatt kényszerül a szaktárca „a használó fizet” elv szigorú érvényesítésére, azaz az autópályák nyújtotta magasabb színvonalat a használók fizetik meg. Az így befolyt díjbevételek maradéktalanul a gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetési és fenntartási, időszakos felújítási költségeit fedezik – állítja a GKM.