Hatszáz elkötelezett szakember innovációs tevékenysége valósítja meg a márka alapelvét: „Biztonságot mindenkinek!” Eszerint az autó árától és méretétől függetlenül valamennyi utast azonos biztonsági színvonal illet meg.
A Renault átfogóan közelíti meg a biztonság kérdését, koncepciójának alapja az integrált biztonság megvalósítása. Az integrált biztonság interaktív rendszert jelent, és elsősorban négy területre vonatkozik:
– Megelőzés: Segít a vezetőnek észrevenni a veszélyeket, és kihasználni mindazokat a tényezőket, amelyek csökkentik a baleset bekövetkezésének valószínűségét.
– Korrekció: Nehéz-, illetve vészhelyzetekben segít a vezetőnek, korrigálja hibáit anélkül, hogy emberi tevékenységre lenne szükség.
– Védelem: Optimális védelem valamennyi utasnak baleset esetén.
– Nevelés: A közlekedésbiztonság javításával kapcsolatos feladatok tudatosítása a nagyközönségben. Jelenleg az emberi tényező felelős az összes baleset 80 százalékáért.
A Renault biztonsági szemléletének középpontjában az ember áll. A technika az ember védettségi igényéhez, autóvezetési képességeihez és információ-feldolgozó képességéhez igazodik. Éppen ezért használja fel a Renault a LAB (közös PSA Peugeot Citroën / Renault Balesetkutatási, Biomechanikai és Viselkedési Kutatólaboratórium) által készített részletes balesetelemzések adatait.
Az integrált biztonság átfogó biztonságot jelent, amely életszerű helyzeteken alapul, és megfelel az autósok igényeinek. A jövőben interaktív lesz a biztonság. Fedélzeti berendezések segítik majd az autóvezetőt a környező jelenségek észlelésében, megfelelő tájékoztatást nyújtanak, és időben beindítják a biztonsági rendszereket. Az aktív kormányzás és a vezetékes fékezés hozzájárul mind az aktív, mind a passzív biztonság fokozásához.
Az integrált biztonság középpontjában az ember áll
A Renault-modellek, valamint azok biztonsági rendszereinek megtervezésénél minden esetben az ember kerül előtérbe. Az „emberi tényező” megértése segít optimalizálni a balesetek elkerülését szolgáló aktív, és az utasokat védő passzív biztonsági berendezéseket. Számos vállalati funkció hozzájárul ehhez, különösen az ergonómia területén. A biztonsági felszereléseknek, a vezető igényeinek és a berendezések használati módjának illeszkedniük kell egymáshoz.
Ami számít
Két kulcsfontosságú emberi tényezőt kell figyelembe venni:
– Reakcióidő: Optimális körülmények között (kipihent, alkoholmentes, figyelemre képes állapot) az ember reakcióideje vészhelyzetben 0.6 másodperc. A folyamat a következő: az információ a szemből az agyba jut, majd az agy reagál az érzékelésre. A reakció átvivődik a lábra, amelynek eredménye a viselkedési reagálás, tehát a fékezés.
– Látótér: A kor, a fáradtság, az alkohol, a kábítószerek, bizonyos gyógyszerek, valamint a sebesség hatására csökken a látótér. Szögtartománya:
– Álló helyzetben 180°
– 40 km/óránál 100°
– 70 km/óránál 75°
– 100 km/óránál 45°
– 130 km/óránál 30°
A sebesség növekedésével, az ember észlelőképessége csökken.
Életbevágó tehát, hogy a vezető figyelme a vezetésre összpontosuljon. Minden másodrendű feladat növeli mentális terhelését, csökkenti észlelési, előrelátási és reagálási képességét.
Azáltal, hogy biztonsági funkciókat – amilyen többek között a fékezés –, mechanikus-hidraulikus berendezés helyett elektronikai felügyeletű, elektromos működtetésű rendszerekre bízunk, az emberi viselkedéshez leginkább alkalmazkodó megoldást alkalmazzuk. A bármilyen helyzetben optimális biztonság megteremtésének legfontosabb része a rendszerek működési stratégiájának meghatározása úgy, hogy a különböző viselkedéstípusokat figyelembe vesszük. Az új technikák lehetőséget kínálnak eltérő fékezési karakterisztikák megvalósítására.
Az alapvető biztonsági funkciók adaptálása az autóvezetők viselkedéséhez egyike a baleset-megelőzés legnagyobb kihívásainak.
Tudta-e?
50 km/óránál:
– A 0.6 másodperces reakcióidő alatt 8.3 métert tesz meg az autó
– Az ebből adódó fékút 12 méter
A féktávolság a legkedvezőbb esetben – a vezető azonnali reagálásakor – 20.3 méter. Mivel azonban a maximális fékhatás kialakulása rendszerint eltart 1 másodpercig, a féktávolság elérheti a 25 métert is.
Megelőzés
A megelőzés feladatai közé tartozik az autóvezető támogatása a veszélyek időben történő észrevételében.
Vessünk véget a veszélyes autózásnak! A megoldás egyik része az autóvezető felelősségérzetének hogy fokozása, aki ezáltal képes felmérni uralmát a jármű felett, illetve felismeri a veszélyes helyzeteket. Mindezek érdekében a Renault olyan funkciókkal látja el autóit, amelyek előmozdítják a felelősségteljes viselkedést – többe között a sebességrögzítő és -határoló berendezés, illetve a látható és hallható biztonsági öv-figyelmeztetéssel.
Mivel a balesetek 50 százalékát észlelési hiányosság okozza, a megelőzésbe beletartozik az autóvezető hatékony tájékoztatása (keréknyomás-ellenőrző rendszer), valamint a környezet észlelésének javítása (xenonfényszóró, adaptív sebességszabályozó, amely a komfortot és a biztonságot fokozza).
A veszélyek előre jelzése azt jelenti, hogy segítjük az autóvezetőt összpontosítani a fő feladatára, illetve terheket veszünk le a válláról olyan önműködő funkciókkal, mint az automatikus fényszóró, illetve ablaktörlő.
Látható és hallható biztonsági öv-figyelmeztetés
A biztonsági öv lényeges eszköz, bár még mindig túl magas azoknak a baleseteknek a száma, amelyek az öv alkalmazásának hiányából fakadnak. A becsatolásra figyelmeztető hangot jelzőlámpa egészíti ki a vezető, illetve egyes esetekben az első utas oldalán is. Ez a megoldás mintegy felszólítja az embereket a felelősségteljesebb viselkedésre.
Működési elv
Ha a mozgó autóban nincs becsatolva a biztonsági öv, jelzőhang szólal meg, és figyelmeztető lámpa villog. A riasztásnak két szintje van: az első mérsékelt hangerővel, 30 másodpercig, a második hangosabb – 50 km/óránál felülmúlja a motorhangot –, 90 másodpercig tart. Két perc elteltével a figyelmeztető lámpa égve marad mindaddig, míg be nem csatolják az övet.
Tudta-e?
– Ha nem csatolják be a biztonsági övet, a légzsák hatása csökken.
Tény
– Európában a balesetben elhalálozók több mint 20 százalékát megmentené az öv használata.
Renault-helyzet
– A becsatolásra figyelmeztető lámpa benne van minden Renault személyautóban, valamint a Trafic és a Master áruszállítókban megtalálható. Hallható becsatolási figyelmeztetés minden személyautóban van: Twingo, Kangoo, Clio, Mégane II, Scénic II, Laguna II, Vel Satis és Espace IV