Továbbra sem csitul az izgalom a hosszú ideje tervezett kelet-európai Hyundai beruházás körül. Egymásnak ellentmondó állításokat jelentenek Szöulból és Pozsonyból, hogy nyerő lesz-e Szlovákia, vagy sem. A Reuters hírügynökséget úgy tájékoztatta egy közelebbről meg nem nevezett dél-koreai forrás, hogy Szlovákia lesz a befutó, jóllehet a beruházással kapcsolatos végső döntést csak februárban hozzák nyilvánosságra. A Hyundai Motor háza tájáról ugyanis az szivárgott ki, hogy elsősorban az alacsonyabb munkaerőköltségek révén került Szlovákia a szintén versenyben maradt Lengyelország elé.
A hírt a szlovák közszolgálati televízió (STV) híradója is közölte, majd néhány órával később Pavol Rusko gazdasági miniszter cáfolatát adta ki a TASR szlovák hírügynökség. Az 1,22 milliárd eurós beruházással kapcsolatban az STV tegnap azt közölte, hogy jelenleg is Szlovákiában tárgyal a Hyundai hattagú küldöttsége, s az autógyár felső vezetését csütörtökre várják Pozsonyba. A szlovák fővárosban a Volkswagen már több mint egy évtizede rendelkezik egy gyárral, amely tavaly 280 ezer autót bocsátott ki. A Hyundai pedig évi 300 ezres gyártókapacitást hozna létre, s ez 3500-4000 embernek adna munkát.
A múlt év végén derült ki, hogy Csehország mellett a kezdeti több jelölt közül Magyarország is kiesett a beruházásért folyó versenyből. Akkor a magyar illetékesek kijelentették: a tárgyalások során elmentünk a végső határig. Lapunk egy magát megnevezni nem kívánó informátora tegnap hozzátette, lehetséges, hogy a kormány nem kívánt bizonyos kötelezettségeket vállalni.
A francia üzleti körök lapja, a Les Echos ugyanis Szlovákia kapcsán egy érdekes ígéretről számolt be. Amint a lap a PSA Peugeot-Citroën csoportra hivatkozva írja, a nagyszombati (Trnava) francia beruházást védendő, Szlovákia nem engedi, hogy a város száz kilométeres körzetében egy versenytárs is gyárat építsen. A Peugeot-tól származó információra hivatkozva a lap hozzáteszi, hogy a nem hivatalos megállapodás a franciáknak a munkaerőpiacon előnyös, hiszen a 700 millió eurós beruházásból 2006-ra elkészülő gyár a tervek szerint 3600 alkalmazottal bocsát ki évi 300 ezer autót.
Ha a hír igaz, a Hyundai-beruházásra a száz kilométeres körzeten kívül Zsolna, Zólyom, Losonc és Kassa jöhet szóba, utóbbiban jelentős az ipari kultúra és a közlekedési infrastruktúra, is kielégítő. Mint emlékezetes, Pavol Rusko szlovák gazdasági miniszter októberi szöuli tárgyalása után kijelentette: „az utolsó mentő órában” tudott lépéseket tenni annak érdekében, hogy a Hyundai autógyár közép-európai nagyberuházása ügyében megmentse Szlovákia esélyeit. A Hyundai alelnöke, Kim Dong Jin ezt követően Szlovákiába látogatott, és Zsolna közelében megtekintette azt a 250 hektáros területet, amelyet Szlovákia kínál a távol-keleti cégnek.
Rusko ugyanakkor újságíróknak elmondta, Zsolnán kívül egyéb helyeket is ajánlanak, egyebek között az ország keleti részén, de a beruházók mindenekelőtt arra kíváncsiak, hogy a felajánlott területeket érinti-e az autópálya-hálózat, van-e megfelelő infrastruktúra, és kevésbé érdeklődnek a munkaerő-kínálat, illetve az adózási feltételek iránt.