A 2004. évi költségvetés szerint a helyhatóságok eredetileg 10 milliárd forintot kaptak volna erre a célra, de a kormányzati takarékossági csomag miatt ebből egymilliárdot zároltak – értesült a Világgazdaság. A települések – elsősorban Budapest – évek óta sürgették a tömegközlekedési normatíva bevezetését, amelynek az idei támogatás az első lépése lehet.

A minisztérium a főváros, illetve a saját tömegközlekedési vállalattal rendelkező öt nagyváros mellett még mintegy negyven olyan önkormányzatról tud, amely többségi tulajdonos a helyi közlekedést lebonyolító társaságban, míg a kisebbségi tulajdonos magánvállalkozás. Erről Denke Zsolt, a tárca közlekedéspolitikai főosztályának tanácsosa tájékoztatta a Világgazdaságot.

Az adatok szerint összesen 153 olyan település van Magyarországon, amely rendeletben határozta meg a helyi közlekedés tarifáját. Ezek között vannak azok is, amelyekben valamelyik Volán vállalat végzi a településen belüli közforgalmú közlekedést, s ezért az önkormányzatok egy része eddig is fizetett saját költségvetéséből támogatást.

A helyhatóságoknak március 16-ig kellett beadniuk jelentkezésüket a Magyar Államkincstár területi igazgatóságaihoz. A támogatást a tavaly ténylegesen teljesített férőhely-kilométer arányában kapják a jelentkező települések, amelyek vállalják, hogy az év végéig biztosítják ezt a szolgáltatást. Az előkészítő anyagok alapján a támogatás mintegy kétharmada a Budapesti Közlekedési Részvénytársaságnak jut – a főváros jelentkezése már megérkezett a tárcához –, de a pontos összegek megállapítása csak akkor lehetséges, amikor kiderül, hány önkormányzat jelentkezett. A gazdasági és közlekedési, a belügy-, illetve a pénzügyminiszter jelölése alapján jön létre a tárcaközi bizottság, amely május 17-ig készíti el javaslatát.

Ennek alapján a kérelmekről június 15-ig dönt a közlekedési és a belügyi tárca vezetője. Ezt követően a pénzt június 30-ig egy összegben utalják át az önkormányzatoknak.