A regisztrációs adó a nem EU-konform fogyasztási adót váltotta fel, amiből évente mintegy 60 milliárd forintja származott a költségvetésnek. Az új adónem annyiban tér el elődjétől – s szakértők szerint ez a legnagyobb előnye –, hogy nem a számla értékének százalékában állapítják meg, hanem a műszaki, környezetvédelmi paraméterektől függően fix tételeket tartalmaz.
A korábbi gyakorlat szerint az import használt autók túlnyomó részét – 90 százalékát – jócskán alulszámlázva hozták be az országba a kereskedők, így nevetségesen alacsony összeget fizettek fogyasztási adó és más közterhek gyanánt. A környezetvédők azért fogadták kedvezően az új adót, mert félő volt, hogy Európa roncstemetőjévé válik Magyarország. Évente több ezer tízévesnél is öregebb kocsit hoztak be, s hiába nőtt dinamikusan az újautó-értékesítés, a hazai személygépkocsipark átlagéletkorát nemigen sikerült lenyomni, még mindig 11 és 12 év között alakul.
A május közepétől érvényes adótételek többnyire jóval magasabbak, mint a most hatályosak. A legalacsonyabb összeget, 90 ezer forintot ma egy 1100 köbcentisnél nem nagyobb, új, benzines (vagy 1300 köbcenti alatti dízeles) kocsiért kell fizetni – ez 120 ezerre nő. A legmagasabb tétel ma 1,6 millió forint, ezt egy 5-ösnél rosszabb környezetvédelmi osztályba tartozó, 3 ezer köbcentisnél nagyobb benzines (vagy 3500 köbcentisnél nagyobb dízeles autó) után kell fizetni. Ez május közepétől 2,7 millió forintra nő.