Nem túlzás azt állítani, hogy év végéig több mint 10 ezer gépjármű-finanszírozási szerződést mondanak fel a hazai lízingtársaságok – fogalmazott Antall Pál, a Magyar Lízingtársaság elnöke. Ezek egy részét – az utolsó felszólítást követően – a magánszemélyek kiváltják, ám a többségnek, az ügyfelek közel kétharmadának általában nincsenek erre tartalékai.
A 2003-as esztendő a kockázatvállalási verseny éve volt a személygépjármű-finanszírozási piacon – mondta Kovács István, a K&H Lízingcsoport értékesítéstámogatási igazgatója. A piaci igényekre reagálva a lízingcégek alacsony, sokszor nulla önerővel, rendkívül hosszú futamidővel, a törlesztés jelentős türelmi idő után történő megkezdésével, illetve a használt autó beszámításának akár több százezer forintos támogatásával versenyeztek az ügyfelek kegyeiért. E 2003. évi kockázatvállalási verseny hatása érezhető most – folytatta.
A piac zömét kitevő kisautószegmensben ma már 60-70 százalékos eszközfedezettségnél jobbat nem tudnak elérni a lízingcégek – fogalmazott Antall Pál. Az önerő mértéke mellett további kockázati tényezőt jelent az árfolyam, hiszen az autóhitelek 99 százaléka deviza alapon működik – emelték ki a piaci szereplők. A hazai piacon lesz egy-két olyan pillanat, amikor a piaci szereplő szembesül azzal, milyen portfóliót épített fel – jegyezték meg egyesek. Hozzátéve: az éleződő verseny ugyanis a haszonkulcsok látványos zuhanásához vezetett, s csak egy nagyobb, jó minőségű portfólióval lehet bírni a versenyt.
A visszavett autók számának bővülése az összes piaci szereplőt érintette, bár különböző mértékben. Az Erste Leasingnél – mint Mészáros György elnök-vezérigazgató fogalmazott – nem okozott gondot a használt autók számának komolyabb bővülése. A duplázódás az organikus fejlődés eredményeként állt elő (az első fél évben közel 340 autót vettek vissza, szemben az előző év hasonló időszakával, amikor még csak 160-at). Az önerő mértékének csökkenéséhez egyébként az Erste Leasing is igazodott, s bár attól tartottak, hogy ez a portfólió felhígulásához vezethet, eddig még nem érzékelték ezt a tendenciát – mutatott rá Mészáros György.
A CIB Lízing Csoport portfóliója hónapról hónapra dinamikusan bővül, aminek természetes következményeként a visszavett autók száma is nőtt, fajlagosan állományromlásról azonban nem beszélhetünk – mondta kérdésünkre Galambos Tibor vezérigazgató. Hozzátéve: további portfóliónövekedésre számítanak a társaságnál, így ezzel arányosan nőne a visszavett autók száma is. Megítélése szerint a problémás ügyfelek arányának bővülésére akkor kell számítani, ha az erősödő piaci verseny kapcsán a finanszírozási feltételek tovább romlanak (mint például csökkenő önerő, növekvő futamidő esetén). A K&H Lízingcsoportnál a tervezett mértékben nőtt a visszavett autók száma az idén, a kihelyezés pedig a 2003. évi növekedéssel azonos arányban emelkedett – tudtuk meg.
Az önerő mértéke az Euroleasingnél is csökkent, az új autóknál a 10 százalékhoz közelít, ám az átlag 25–30 százalék között található. Aki nem tud egy ekkora kezdőrészletet felmutatni, félő, hogy a havi törlesztésnél is adódhatnak gondjai – emelte ki Szeredás Bence üzletkötő. A problémás ügyfelek számának gyarapodása a társaságnál is érezhető, ám annak mértéke a piaci átlagot nem haladja meg. A havi 3500-4000 szerződésből 80–150 közötti sávban mozog a visszavett autók száma, s ezt a 3 százalék körüli arányt tartják is – tette hozzá. A piacvezető Merkantil csoport is a visszavett autók számának emelkedéséről számolt be: tavaly összesen 1956 autót vettek vissza, míg az idén az első fél évben 1404-nél tartanak – mondta Kolossváry Ádám, a Merkantil csoport elnök-vezérigazgatója. A bank a nemfizetés kezdeti szakaszában már tartalékot képez a gépjárműre, s mint fogalmazott: tartalékait a 2003. első félévi 6,8 milliárd forintról 9 milliárdra növelték ez év június végére.
Az idei év tendenciáinak eredményeként mindenesetre a legnagyobb használtautó-kereskedőkké maguk a finanszírozók léptek elő, az értékesítésük azonban nem egyszerű feladat, hiszen a magyar használtautó-piac viszonylag telített. A visszavett autók vonatkozásában jellemzően az alacsony összegű kezdőrészlet befizetésével megvásárolható autókból van több. Népszerűek a Suzuki típusai, kiemelten a Swift, ugyanakkor nem elhanyagolható a külföldről behozott használt autók aránya sem.
A Merkantil csoport 30-50 darabos csomagokban értékesíti a visszavett autókat, amelyeket megtendereztetnek. A kínálat az interneten is hozzáférhető, ám mint megjegyezte: tömegével egyelőre nem lehet ezen a csatornán keresztül értékesíteni. A CIB Lízing Csoportnál 60-90 napos átlagforgási időtartammal sikerül érvényesíteni a visszavett autó követeléseket. Az értékesítést szerződéses partnerei – budapesti és vidéki autókereskedések – közreműködésével bonyolítják. A K&H Lízingcsoportnál a viszszavett autókat a honlapjukon, illetve személygépjármű-márkakereskedő partnereiken keresztül értékesítik.
A Lombard Lízing autókereskedői hálózaton keresztül árusítja a visszavett autókat, amely a mostani volumennél még kezelhető – mondta Anderle Ádám, a gépjármű-finanszírozási üzletág vezetője. Jelenleg közel tíz márkakereskedéssel állnak kapcsolatban, ám elképzelhető, hogy a készleten lévő autók számának növekedését követően bővítik ezt a kört. A Lombard Lízingnél hamarosan elindul a visszavett autók internetes értékesítése is.
A Raiffeisen Lízing az egyedi értékesítés mellett csomagokban is kínálja a visszavett gépjárműveket, kizárólag interneten. Az Erste Leasing 10-12 autókereskedőn keresztül bonyolítja le az eladást, ám mint Mészáros György kiemelte: fel kell arra készülni, hogy a cég bővülésével párhuzamosan a portfólió is tovább hígul. Ha a körülmények úgy kívánják meg, átveszik az osztrák mintát. Az Erste ottani lízingcége közel egy éve vezette be, hogy egy bécsi telephelyre viszi a használt autókat, s ott értékesíti. Az MKB Euroleasingnél a gépjárművek eladását cégcsoporton belül, egy leányvállalaton keresztül oldják meg, s a folyamat felgyorsítása érdekében az interneten is meghirdetik a kínálatot.