“A piac ilyen mértékű visszaesését nehezen dolgozza fel a szakma, bár az álatlános gazdasági környezet bizonytalanságát látva ez nem meglepő”, nyilatkozza Nasir Shah, a JATO Globális Üzletfejlesztési Igazgatója.
Az év első hónapjaiban tapasztalt erős teljesítménynek köszönhetően a január-májusi időszak eredménye még nagyjából egy szinten van a tavalyi év első 5 hónapjának számaival, bár már 0.9% (59,903 db)-os mínuszban vagyunk az idén. Az össz darabszám 6,807,520 az első 5 hónapra.
Márkák teljesítménye
Továbbra is a Volkswagen dominálja az európai új autó piacot, mind a májust, mind pedig a teljes első 5 hónapot tekintve. A Volkswagent a Ford, az Opel/Vauxhall, a Renault és a Peugeot követik.
Az európa-szerte általános hitelállomány csökkentési törekvések nem kedveztek a májusi számoknak. Ennek ellenére a top 10-ből a Renault-nak sikerült 2.1%-os növekedést elérnie tavaly májushoz képest. Növekedést tudhat még maga mögött a Nissan (+7.0%), a Subaru (+9.3%), a Jaguar (+60.7% az új XF modellnek köszönhetően), valamint a Dodge (+24.9%).
A január-májusi számok több gyártó számára is nagyobb sikereket hoztak, például a BMW 7.7%-kal növelte eladásait, a Fiat 3.8%-kal, a Mercedes 2.4%-kal.
Top modellek
A VW Golf teljesítménye továbbra is brilliáns (2008 május: 39,912 db, +5.4% tavaly májushoz képest) erősen hozzásegítve ezzel a márkát Európa piacvezető pozíciójához. A Golfot a Peugeot 207 (38,635 db), a Ford Focus (35,826 db), az Opel/Vauxhall Corsa (34,324 db, +4%), a Renault Clio (30,367 db), az Opel/Vauxhall Astra (29,167 db), a Fiat Punto (27,392 db), a Ford Fiesta (25,863 db), a Volkswagen Polo (25,592 db) és a BMW 3-Series (23,258 db) követik.
A január-májusi eladásokat tekintve is a Volkswagen Golf a nyertes a modellek között (+18.7% jan-máj), követi őt a Peugeot 207 (+4.5% jan-máj).
Országos trendek
A májusi visszaesés ellenére, továbbra is a német piac hozza a legmagasabb eladási számokat Európában. A francia piac (+7% májusban, +5.2% jan-máj, 2007-hez képest) elsősorban a “zöld” akcióknak köszönheti fellendülését, ugyanis kedvezménnyel értékesítettek minden 130g/km alatti CO2 kibocsátású autót. Néhány kisebb, fejlődő piacon is tapasztalható volt említésre méltó növekedés, különösen Csehországban, Finnországban, Litvániában, Lengyelországban, Portugáliában, Szlovákiában és Szlovániában ahol is a január-május időszak növekedése mindenütt meghaladta a 10%-ot.
Százalékokban kifejezve, Litvánia továbbra is halad az egyedülálló-, szinte minden várakozást felülmúló növekedés útján (50.5% jan-máj), bár a májusi, mindössze 5.3%-os növekedés már lassulást vetít előre.