A megújult MINI 0-ról 100 km/h-ra mindössze 6,6 másodperc alatt gyorsul fel, és 230 km/h-s végsebességével bármelyik nagyautóval felveszi a versenyt. A teljesítményét tekintve szintén figyelemre méltó eredményeket produkál, hiszen 210 LE (154 kW) leadására képes 6950-es percenkénti fordulatszámon, 80-ról 120 km/h-ra pedig kevesebb mint 5,4 s alatt gyorsul a negyedik sebességfokozatban.
A tökéletes vezetés élményéhez természetesen a MINI kiváló alaptulajdonságai, az optimális súlyelosztás és a maximális nyomtávolság is hozzájárulnak. A kisautó erejét továbbá jól jellemzi, hogy a motor minden literére 130(!) LE jut. A jövőben tehát érdemes lesz jobban odafigyelnünk az autópálya belső sávjában közlekedő kisautókra, hiszen könnyen kiderülhet, hogy az ártatlan karosszéria mögött óriási erő lakozik…
Az átalakítás első lépéseként a széria kompresszort cserélte ki John Cooper csapata, és helyébe egy új, nagyobb fordulatszámmal teljesítő modellt szereltek be. A mérnökök a motor szellőzését is nagyobb teljesítményre állították még egy szellőzőnyílás kialakításával, amely a másodpercenkénti 4500-as fordulatszám elérésénél kezdi meg működését. A nagyobb teljesítmény optimálisabb hengerfejen belüli áramoltatást igényelt, amit egy kétéves fejlesztés eredményeként sikerült a mérnököknek kialakítani.
A hatékonyabb üzemanyag felhasználás érdekében High-Power gyújtógyertyákkal és nagyobb teljesítményű befecskendezőkkel látták el a kis Cooper S-t. Ennek köszönhetően az autó fogyasztása, még ilyen teljesítmény mellett is csupán 8,6 liter 100 km-en. Mivel az igazán jó versenyzők nem a külső alapján akarnak kitűnni, John Cooper csapata is, a külső tuningolás helyett, inkább a belső fejlesztésekre koncentrált. Így mindössze a dupla kipufogó és az elöl, hátul elhelyezett John Cooper Works embléma utal arra, hogy nem egy hétköznapi MINIvel van dolgunk.
A fejlesztés sikere a John Cooper Works csapata mögött álló szaktudásnak és több éves fejlesztői tapasztalatnak köszönhető. A céget az 1940-es évek végén alapította meg Charles Cooper, fiával Johnnal, és rövid időn belül a Cooper Car Company a versenyautógyártás egyik vezető angol szereplője lett. Az 1959 és 1960-as években a cég versenyautóival világbajnok lett mind a konstruktőri, mind pedig a pilóták között dúló versenyben. A MINI és a John Cooper Works közötti együttműködés a MINI megszületése óta él.
Az angol cég kezdetben a rally versenyekre készítette fel a kicsi, ám annál mozgékonyabb autót, és legendás sikereket értek el együtt a Montecarlo Rallyn 1964-ben, 1965-ben és 1967-ben. A MINI már a kezdetektől fogva bevonta fejlesztéseibe a John Cooper Works-öt, hogy közös erővel még hatékonyabb és nagyobb teljesítményű autókat hozzanak létre. A vásárlók megelégedettséget pedig mi sem bizonyítja jobban, mint, hogy a 2003 tavaszán először bemutatott John Cooper Works Tuning modellből – amely „csupán” 147 LE-vel büszkélkedhetett – az első 18 hónap alatt világszerte 6000 darabot készítettek.
Az exkluzív módon feltuningolt csodajárgányt világszerte rendelhető a MINI és a John Cooper Works partnereken keresztül. Az átalakításra minden MINI Cooper S és MINI Cooper S Cabrio alkalmas.