A modern TSI, FSI és TDI motorkoncepciók megalkotója időben felismerte a modern üzemanyagok továbbfejlesztésének szükségességét. A fejlesztés célja, hogy csökkenjen a fosszilis tüzelőanyagok felhasználása, míg ezzel párhuzamosan növekedjen a megújuló energiaforrásokból származó hajtóanyagok alkalmazása. Ezzel egyszerre kíméljük a meglévő nyersolaj-készleteket és aktívan hozzájárulunk a légkörbe kerülő CO2 kibocsátás mérsékléséhez, illetve a klímavédelemhez.
A biogén nyersanyagokból a jövőben olyan tüzelőanyagokat kell nyernünk, amelyeket a meglévő üzemanyag-töltőállomások segítségével lehet értékesíteni és amelyek a mai autók meghajtására is alkalmasak. „A Volkswagen mai innovatív meghajtási koncepciói képesek arra, hogy az üzemanyagba (E10) 10%-ig kevert bioetanol segítségével létrejövő új üzemanyag-normájú hajtóanyaggal is működjenek. Az etanol-keveréken alapuló üzemanyagokkal is működő motortechnológia segítségével a Volkswagen támogatja a biogén üzemanyagok elterjedését. Ez egy fontos része a jövőre koncentráló üzemanyag-stratégiánknak.” – mondja Matthias Rabe, a Volkswagen AG konszernkutatásának vezetője.
A Nemzetközi Zöld Héten mutatkozik be a Golf GT az újdonságszámba menő TSI®-technológiával. A TSI® egy közvetlen befecskendezésű benzinmotornál kombinálja a két töltési koncepciót, vagyis a turbó-feltöltőt és a kompresszort. A Volkswagen ezzel a rendkívül erős, ugyanakkor takarékos motorral kívánja demonstrálni, hogy a mai, modern közvetlen befecskendezésű benzinmotorok képesek az E10-es keverék-üzemanyaggal is működni. A modern benzinmotoroknak az üzemanyag minőségével kapcsolatos elvárásai miatt a Volkswagen a hatályos DIN EN 228 szabvány értelmében a bioetanolt ETBE, vagyis etil-tetrabutilát formájában alkalmazza. Ez azt jelenti, hogy a benzinhez vagy 15 tömegszázalék ETBE-t, vagy öt százalék etanolt kevernek. Az EU bio-üzemanyag előírásai 2010-re azonban a jelenlegi üzemanyag-normák további bővítését írja elő. Ehhez a benzin esetében nagyobb, mintegy 9 tömegszázalékos etanol alkalmazására van szükség.
A Volkswagen éppen ezért aktívan támogatja a jövőbeni E-10-es üzemanyagnorma eléréséhez megfelelő üzemanyagok kidolgozását. „Az üzemanyag-előállításánál nagyobb mértékben használt biomassza egy fontos lépés az energia-utánpótlás biztosításához, illetve a CO2 kibocsátás csökkentéséhez, s ezt a szövetségi üzemanyag-stratégia is deklarálja. A Volkswagen ezzel az üzemanyag-stratégiával támogatja a benzinbe nagyobb, akár 10%-os mértékben hozzáadott etanol felhasználást. Ez egy fontos lépés üzemanyag-stratégiánkban, amely a lényegesen alacsonyabb CO2-kibocsátású bioüzemanyagok második generációjának bevezetését tűzte ki célul, mint például a cellulózból nyert etanolt, illetve a biomasszából nyert szintetikus dízelüzemanyagot, a SunFuel-t.“ – teszi hozzá Rabe.
A Volkswagen fontosnak tartja a bioüzemanyagok, valamint a fenntarthatósági kritériumoknak megfelelő üzemanyagok egységes adózási megítélést. Az Európa Parlament 2003/30/EG számú, a bioüzemanyagokról szóló rendelkezése 2010 végéig a benzines és a dízelmotorok hajtóanyagában jelentős, 5,75%-os részesedét tűz ki célul a bioüzemanyagoknak. Ez a cél a bioetanol és a biodízel (RME) felhasználásával érhető el. A Volkswagen a tiszta bioüzemanyag alkalmazásával szemben a jelenlegi és a jövőbeni normák meghatározásánál a ma használatos benzin, illetve dízel-üzemanyagok etanollal történő vegyítését támogatja.
A Volkswagen számára az etanol-keverékű üzemanyag jelenti az ökonómiailag értelmes megoldást arra, hogy 2010-ig Európa-szerte tömegesen és gyors ütemben terjedjen el a bioüzemanyag. Nem utolsósorban az sem elhanyagolható szempont, hogy mindez a jelenlegi infrastruktúra, azaz az üzemanyag-töltő állomások hálózatának segítségével valósulhat meg.