Ez az új és rendkívül fejlett 1,8 literes aggregát turbófeltöltéssel kiegészített közvetlen benzinbefecskendezéssel működik, ami korábban már más SEAT motorok esetében bizonyított.
A kompakt motorblokk kevesebb helyet igényel a motortérből, a motoréval ellentétes forgásirányú kiegyenlítő tengelyek hatása pedig a jóval alacsonyabb rezgés- és zajszintben mutatkozik meg.
Az 1.8 TFSI a teljesítmény- és a forgatónyomaték-szint tekintetében egyaránt magasabbra helyezi az elvárásokat. Turbófeltöltője és új motormenedzsment rendszere alacsony fordulatszám-tartományokban is érzékenyebb gázadási reakciókat kínál, még finomabban adagolhatóvá téve a motor nagy forgatónyomatékát. Ennek maximális értéke 250 newtonméter, amely igen széles, 1.500 és 4.200 percenkénti fordulatszám közötti tartományban áll rendelkezésre.
Az Altea XL ezzel a motorral 210 kilométer/óra csúcssebességet ér el, s álló helyzetből 8,6 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/óra tempóra. A motor magas fokú rugalmassága 80 és 120 kilométer/óra között az ötödik és a hatodik sebességi fokozatban 10,4 illetve 13,3 másodperc alatti gyorsulást biztosít. Az üzemanyag-fogyasztás városban 10,5, városon kívül 6,2, míg átlagosan 7,7 literre adódik 100 kilométerenként.
Az Altea XL 1.8 TFSI mindennek eredményeképpen különleges benzines alternatívaként jelenik meg a kínálatban, a kiemelkedő menetteljesítmények, a kedvező üzemanyag-fogyasztás, illetve a vezetés magasfokú élvezetének egyéni kombinációját kínálva.
Ezzel az új erőforrással az Altea XL motorválasztéka immár két benzines (az említett 160 lóerős 1.8 TFSI és a 102 lóerős 1.6), és három dízel (a 105 lóerős 1.9 TDI, a 140 lóerős, manuális vagy DSG sebességváltós 2.0 TDI és a 170 lóerős 2.0 TDI) konstrukciót kínál.