Passzív biztonsági rendszereinek kiemelkedő hatékonyságát ezúttal az Euro NCAP (New Car Assessment Programme) töréstesztjének legmagasabb minősítése igazolta. Az új MINI Cooper ugyanis a teszt során öt csillagot szerzett, hatásosan bizonyítva, hogy a prémium kisautó utasvédelme tekintetében is megfelel a BMW csoport magas szintű fejlesztési elvárásainak, s kompakt méretei ellenére igen magas színvonalú biztonságot képvisel.
Az új MINI Cooper az Euro NCAP értékelés keretében a frontális, illetve az oldalirányú és az oszlopnak ütközés tekintetében egyaránt kiemelkedő eredményt ért el. A bennülők sérülési kockázatát mindkét esetben igen alacsony fokozattal minősítették. A frontális ütközés esetében a vizsgáló szakemberek a jármű deformációs tulajdonságait a maximális 16-ból 13 ponttal illették, míg az együttesen értékelt oldalirányú és oszlopnak ütközés során a MINI Cooper a lehetséges 18-ból 16 pontot szerzett. Mindemellett az új MINI Cooper a gyermekek biztonsága tekintetében is átlag feletti minősítést kapott. E meggyőző eredmények a kisautó átfogó biztonsági koncepcióján alapulnak, amely a nagy gonddal kialakított, gyűrődő zónákkal rendelkező karosszériától és a rendkívül merev utascellától egészen az elektronikus szabályzású visszatartó rendszerekig terjed.
Az új MINI Cooper – a MINI új generációjának minden további modelljéhez hasonlóan – szériakivitelében hat légzsákkal, mind a négy ülésen hárompontos automata biztonsági övekkel, a hátsó üléseken pedig ISOFIX gyerekülés-rögzítési pontokkal készül. A vezetőt és az első utast első illetve oldallégzsák védi, utóbbiak az első üléstámla oldalába építve hatékony védelmet biztosítanak a mellkas-sérülésekkel szemben. A szükség esetén a tetőkárpitból nyíló nagyfelületű függöny-fejlégzsákok az első és a hátsó utasok számára egyaránt magas fokú védelmet nyújtanak a fej sérüléseivel szemben. Az első ülések biztonsági övei előfeszítővel és erőhatárolóval működnek.
Az aktív szabályzású visszatartó rendszereket (biztonsági öv előfeszítő, légzsákok) központi biztonsági elektronika irányítja. Ez az ütközés irányát és erősségét a B-oszlopokban, és a jármű padlózatának középvonalában elhelyezett ütközésérzékelők segítségével határozza meg. Ezen adatok függvényében aktiválja az adott szituációban legoptimálisabb hatású visszatartó rendszereket. Az új MINI minden üléshez a biztonsági öv bekapcsolására figyelmeztető lámpával is rendelkezik. Az utasoldali első légzsák deaktivált állapotára – amelyre a gyerekülés az első utasülésen történő elhelyezésekor van szükség – további vizuális jelzés figyelmeztet.
Az új MINI Cooper legmagasabb, ötcsillagos minősítése az Euro NCAP törésteszt során ismét megerősítette a BMW Csoport követelményei szerinti járműfejlesztés igen magas fokú biztonsági potenciálját. Az NCAP teszteljárása a legigényesebbek egyike, amelyekkel az új járműveket világszerte vizsgálják. Az Euro NCAP az ütközésbiztonság hatóságok, autóklubok és fogyasztóvédelmi szervezetek által Európa-szerte elfogadott mércéje. Az Amerikai Egyesült Államokban és Japánban szintén végeznek hasonló teszteket.
Az Euro NCAP töréstesztek legfontosabb eleme a pontosan rögzített feltételek szerint elvégzett frontális és oldalirányú ütközés. Az úgynevezett félátfedéses (offset) frontális ütközés alkalmával a jármű 64 kilométer/óra sebességgel első szélességének 40 százalékával ütközik a deformálódó akadálynak. Az ütközés erőhatásai ekkor a jármű elejének csupán egy részét terhelik, ám a fellépő energiákat lehetőség szerint a teljes szélesség mentén kell elosztani, illetve elnyelni. Az új MINI esetében ezt az erőhatások előre meghatározott terhelés-csatornákon történő elvezetésével sikerült megvalósítani. Ennek érdekében a padlózat, az oldalfalak, a homlokfal, a jármű eleje és hátulja, illetve a tető tartószerkezeteit, valamint az energiaelnyelő rekeszek méreteit és elhelyezését pontosan összehangolták egymással. E konfiguráció legfontosabb célja, hogy az utascella még súlyos ütközés esetén is megőrizze a kellő túlélési teret.
Ez természetesen az oldalirányú ütközésekre is érvényes, amit az Euro NCAP töréstesztek során, 50 kilométer/óra sebességgel egy deformálódó akadálynak ütköztetve vizsgálnak. Ez a vizsgálati szakasz kiegészítő tesztként az oszlopnak ütközést is magában foglalja. A jármű ekkor 29 kilométer/órás sebességgel csapódik az utasok fejmagasságáig érő, 250 milliméter átmérőjű oszlopnak. Az új MINI Cooper a kritikus deformációk megelőzésével és csekély sérülési kockázattal, példás eredménnyel felelt meg mindezen kihívásoknak.
A baleseteket eleve megelőzendő, a passzív mellett az aktív biztonság is fontos elvárásnak számított az új MINI fejlesztése során. Az új MINI Cooper blokkolásgátlóval, vészfékrásegítővel, a Kanyarbeli Fékszabályzás (CBC) és az Elektronikus Fékerő-szabályzás (EBV) rendszereivel működő, igen hatékony fékberendezése opcióként kikapcsolható Kipörgésgátlóval (ASC+T) és Elindulás-segítővel kiegészített Dinamikus Menetstabilizálóval (DSC) egészíthető ki. Az új MINI minden változata emellett szériafelszerelésként abroncsnyomás-ellenőrzővel is rendelkezik, amely a kerékfordulatszámok folyamatos felügyeletével ellenőrzi a gumiabroncsok légnyomását. A vezetőt önműködően vizuális jelzés figyelmezteti, amint valamelyik abroncs nyomása 30 százalékot meghaladó mértékben eltér a normál értéktől. A vezető így időben értesülhet a gyors és jelentős nyomásvesztésről, a gumidefektekkel összefüggő balesetek kockázata így jelentősen mérsékelhető. A MINI Cooper S számára szériafelszerelésként, míg az új MINI összes többi változatához extraként defekttűrő (runflat) abroncsozás is kapható, amelyek még a teljes nyomásvesztést követően is biztosítják a továbbhaladást.