Az új Mazda3 esetében a fejlesztők fő célja a vezetés élvezetének fokozása, a sportos menettulajdonságok kialakítása és a kategóriaelső fogyasztás biztosítása volt az autó menetzaj és vibráció szintjének jelentős csökkentése mellett. A Mazda hosszú távú „Fenntartható Zoom-Zoom” filozófiájának megfelelően a sportos menetteljesítményeket különféle környezetvédelmi és biztonsági felszerelések egészítik ki. Az autó új orrkiképzése és dinamikus, Mazdás karosszéria-elemei tökéletesen kielégítik a sportos kompakt modellt kereső vezetők igényeit.
2003-as bemutatása óta több mint száz országban hozzávetőlegesen 1,8 millió darab talált gazdára a Mazda3-ból, melynek kiválóságát több mint 90 autóipari díj is igazolja. A Mazda éves értékesítésének csaknem egyharmadát teszi ki ez a modell.
A 2,0 és 2,5 literes motorral felszerelt észak-amerikai modellek világpremierjét követően az ötajtós Sport változat is hamarosan bemutatkozik a márka kínálatában világszerte.
Magyarországon ezidáig 4268 darab Mazda3 került értékesítésre. Az új modell várhatóan 2009 tavaszán érkezik.