„Gumiszabály” (azaz egy olyan passzus, ami lehetőséget biztosít a társaság számára arra, hogy egyedi megállapodást köthet az ügyféllel), kedvezmények sora, kismértékben módosuló kategóriák jellemzik a kilenc biztosító és három biztosítási egyesület jövő évre vonatkozó változásait, miközben a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) jövő évi tarifáinak összehasonlítása egyre átláthatatlanabbnak tűnik az autótulajdonosoknak. Az internetes biztosításközvetítő társaságoknál a mai naptól érhetők el az összehasonlító táblázatok, s a díjszámítás a biztosítók honlapján is megtalálható. A Netrisk ügyvezetője, Haraszti Zsolt szerint szemben a tavalyi 300 ezerrel az idén akár 750 ezren is biztosítót válthatnak, hiszen az idén sem ritka a két-háromszoros díjkülönbség a legkedvezőbb és a legmagasabb díjat kínáló biztosító között.

A legnagyobb várakozás a piacvezető Allianz Hungária Biztosító jövő évi tarifáit övezte, hiszen a társaság a tavalyi év egyik legnagyobb vesztesének számított, jóllehet a leapadt ügyfélszámot az év során sikerült visszaemelniük az eredeti szintre.

Az Allianz Hungária annyiban is meglepetést okozott az idén a piaci szereplőknek, hogy csak a vele újonnan szerződést kötő ügyfelekre közölt újságban díjat, a 2004-ben a társaságnál lévő biztosítási szerződések módosításáról, a díjak változásáról az autósok levélben kapnak egyedi értesítést, illetve interneten, telefonon, valamint személyesen érdeklődhetnek a tarifákról. Egyes piaci szereplők véleménye szerint mindez ellentétes a kormányrendelettel – miszerint két országos napilapban is közzé kell tenni a díjakat –; azt fontolgatják, hogy hivatalos szervekhez (Pénzügyminisztérium, versenyhivatal, PSZÁF) fordulnak emiatt, s a hírek szerint a Mabisz is rendkívüli elnökségi ülést hív össze e témában. A törvényt betartva, tisztességesen jártunk el, nemcsak az ügyfelek, de az alkuszcégek is elérik a díjakat, minden a rendelkezésre áll az összehasonlításokhoz – reagált a felvetésre lapunknak Sipos József kommunikációs igazgató.

Ami a jövő évi kgfb-piac újdonságait illeti, az Allianz Hungária új szolgáltatásainak egyike, hogy a felelősségbiztosított ügyfeleknek ingyenes segítségnyújtási szolgáltatás jár baleset vagy műszaki meghibásodás esetén. A másik, hogy a több biztosítást kötő ügyfelek széles köre ingyenesen kaphat MKB-Allianz hitelkártyát, amelyhez a felelősségbiztosítás díjából 3–8 százalékos kedvezmény kapcsolódik. Talán a legjelentősebb új szolgáltatás az aktív kárrendezés – fogalmazott Sipos József. Az idei év furcsa piaci jelenségeire válaszul magunkra vállaltuk, hogy rendezzük a casco és felelősségbiztosítát egyaránt kötött és vétlenül balesetet szenvedő ügyfeleink autókárát. Társaságunk lényegében casco-kárként rendezi az esetet, csakhogy az önrészt is átvállalja, s a kifizetés nem érinti a díjviszszatérítésre jogosító kármentességet – folytatta. Az is a konstrukció része, hogy az Allianz Hungária a nála mindkét biztosításfajtát megkötő – vagy ha már az egyikkel rendelkezett, a másikat hozzákötő – ügyfél 20 százalék kedvezményt kap felelősségbiztosítása díjából. További kedvezmények vonatkoznak mind az újonnan érkező, mind a visszatérő és természetesen a meglévő ügyfelekre, akik közül egyébként az egy évnél régebben kármentesen vezetőknek maximum 4,9 százalékos díjemeléssel kell számolniuk. A már az idén is bónusz 10-es kategóriát elértek újabb 7,5 százalékos díjengedményt élvezhetnek, s a Magyar Autóklubbal is együttműködési megállapodást kötött az Allianz Hungária.

A Generali-Providencia Biztosító a szerződéskötés kezdetének függvényében – szemben a tavalyi hárommal – négy díjtáblát alkalmaz, így külön kezeli a 2003–2004-ben és az idén, a 2002-ben, a 2001-ben, illetve a 2001 előtt kötött biztosításokat. A társaságnál megmaradt a mozgáskorlátozottakra vonatkozó 10 százalékos kedvezmény, a hűségbónusz, a kiemelt ügyfélszegmens számára pedig kockázatelbírálás alapján maximum 25 százalék partnerkedvezmény adható. A tarifaváltozások itt is változatosra sikeredtek, hiszen akadnak olyan kisebb autót fenntartó budapesti fiatalok, akik 13 százalékos áremeléssel szembesülhetnek. A régebben szerződött ügyfelek ennél kisebb drágulást érzékelhetnek, általában 9-10 százalék körülit.

Az OTP-Garancia Biztosító annyiban módosított tarifastruktúráján, hogy összevonta a 2001–3000 és 3000 cm3 feletti kategóriákat. Emellett az újdonságok között említhető, hogy ingyenes baleset-biztosítást és assistance szolgáltatást nyújt a kgfb-szerződés mellé, casco megléte esetén 5 százalék kedvezmény jár, míg a junior- és a partnerkedvezmény 10-10 százalékos árcsökkenéssel párosul. Az új egyedi szerződéseknél a díjból legalább 25 százalék üzletpolitikai kedvezmény adható. Több autótulajdonos az ideivel azonos díjakkal szembesülhet a jövő évi táblázatot böngészve, amely főként a régebbi ügyfeleket érinti. A tarifaemelések jellemzően infláció alatt mozogtak.

Az Aegon Magyarország Biztosító 5-ről 10 százalékra emelte a partnerkedvezmény mértékét, ennek azonban feltétele, hogy az ügyfélnek az új kgfb megkötésekor már legyen a társaságnál valamilyen biztosítása, illetve hogy a kötelezőt azzal együtt kösse meg. Új elem, hogy egyedi elbírálás alapján maximum 25 százalék kedvezmény adható. Az Aegon általában 10 százalék körüli mértékben növelte díjait.

Az Argosz Biztosító továbbra is távol kívánja tartani magától az új ügyfeleket, hiszen az újonnan szerződőknél 50 százalékos pótdíjat számol fel. Ez alól kivételt képez, ha a szerződőnek olyan kártörténeti igazolása van, amely B1–B10 osztályba sorolást és megszűnési okként érdekmúlást vagy forgalomból történő végleges kivonást tartalmaz. Amennyiben az újonnan érkezőnek Argosz-lakásbiztosítása van, úgy 50 százalék helyett – szemben a mostani 10-zel – 20 százalékos pótdíj illeti meg. Az Argosz egyébként az A0 kategóriánál 10 százalékkal emelte tarifáit.

A Groupama Biztosító (volt Európa Biztosító) már korábban kijelentette, hogy nem szándékozik tovább bővíteni kgfb-szerződéseinek számát, éppen ezért nem meglepő, hogy érdemben – egyes kategóriáknál 30–38 százalék körüli mértékben – növelte tarifáit. A társaság újabb életkorcsoportokat vezetett be: míg tavaly a 35 év felettiek esetükben azonos alapdíjat kaptak, az idén már a 35–44, 45–54 és 55 év feletti kategóriák díja is eltér. Emellett négy kategóriába sorolta az ország területét, a vidéket további kettőre osztotta. A két évnél nem régebbi jogosítvánnyal szerződő ügyfélnek 50 százalékos pótdíjjal kell számolnia, az új autóknál ugyanakkor 10 százalékos kedvezményt vezetett be, míg ha a cascót is a társaságnál köti meg, úgy a kedvezmény mértéke 15 százalékra nő, s egyedi elbírálás alapján maximum 30 százalék kedvezmény nyújtható.

Akciót indított az Uniqa Biztosító is, így ha az ügyfél kgfb-szerződése mellé egy másik biztosítási konstrukciót is választ, úgy a kötelezőre 2004-es díjakat számol fel a társaság, a második biztosítás (lakás, baleset, casco) díjából 5–10 ezer forint kedvezményt kap, kármentesség esetén pedig éves díjának akár 10 százalékát is visszakaphatja. Az akció nem terjed ki a budapesti és a 30 év alatti autótulajdonosokra. A „szimpla” kgfb-díjaknál az Uniqa igen változóan, 8–40 százalék közötti mértékben emelt, amely különösen a legfiatalabb korosztályt érinti érzékenyen. Az idén kínált kedvezmények továbbra is érvényesek, így a közszolgálati szféra 8 százalékkal számolhat, míg a 36 évnél idősebb korosztály 5 százalékos kedvezményt kap a lakhely, új gépkocsi, illetve a díjfizetési mód függvényében, s a hűségbónusz 10 százalékot jelent. A biztosító a szerződés adatai alapján a díjtarifában közölt díjtól legfeljebb 50 százalékkal eltérő egyedi díjat állapíthat meg.

Az Union Biztosító a 2005-ös kgfb-díjait átlagosan 3,96 százalékkal emeli, de van, ahol a változás mértéke 15 százalék. A biztosítónál lényeges változás a tarifa szerkezetét tekintve, hogy a 2001–3000 cm3 és 3000 cm3 feletti kategóriákban azonos díjat kínál, ezzel mérsékelve a 3000 cm3 feletti személygépkocsik díjait. A Klub Kötelezőnél a társaság csökkentette az alapdíjat módosító vidéki lakosokra vonatkozó szorzószámát, ezzel 8-10 százalékkal apadtak az árak. A két évnél fiatalabb jogosítványúak viszont 1,5-es szorzót kapnak a korábbi 1,3 helyett. A hölgyeknek, a tíz évnél régebbi jogosítványúaknak, a mozgássérülteknek, a legalább két gépkocsit az Unionnál biztosítóknak (családi flotta), valamint a kötelezőt és cascót együtt megkötő ügyfeleknek adott kedvezmények mellett a társaság az idén is kedvezményt nyújt az Autóklub-tagoknak és a közszolgálati dolgozóknak, mely az utóbbi kategóriánál 10 százalék. Az Union 2005. január 1-jén személygépjárműre kgfb-szerződést kötött ügyfelei számára ingyenes baleset-biztosítást nyújt.

A Magyar Posta 6–15 százalékkal növelte 2005. évi tarifáit, ám ennél komolyabb változással kell számolniuk a Budapest vonzáskörzetében lakóknak. A kiemelt településeket jövőre már 40 százalékos pótdíj terheli, míg az agglomeráció egyéb részeinél mindez 25 százalék. A 25 év alattiak az eddigi 65 százalékos pótdíj helyett jövőre 110 százalékos pótdíjjal szembesülnek.

Ami a biztosítási egyesületeket illeti, a Köbe jellemzően 7–20 százalékos díjemelést foganatosított, a MÁV viszont mintegy 28 százalékos csökkentést, a TIR pedig a tavalyi alap-tarifastruktúráját kedvezményekkel és pótdíjakkal színesítette, s immáron területi besorolást is meghatározott. A társaság általában 9–34 százalékkal emelte díjait. (A Köbénél és a MÁV-nál az éves tagdíj 1200-1200, a TIR-nél 125 forint.)

 

Új szabályok biztosítóváltásnál

– Az autósoknak egy hónapjuk van a döntésre, az érvényes szerződés felbontásáról december 1-jéig kell írásban értesíteni a meglevő biztosítót. A régi biztosítótól bonus-malus igazolást kell kérni, mert a kiválasztott új biztosító csak ez alapján tudja elismerni a már megszerzett kedvezményeket. – Ha az új szerződés megkötésekor nincs az ügyfélnek kártörténeti igazolása, úgy A0 besorolást kap, s ha 90 napon belül se juttatja el az igazolást, akkor az új biztosító visszamenőleges hatállyal a legrosszabb, M4 fokozatba sorolja. – Aki nem vagy helytelenül bontja fel a biztosítását, annak a szerződése érvényben marad, esetleges új kontraktusa érvénytelen lesz. Aki régi szerződésének díját (ami 2005. január 1-jétől is érvényes) nem fizeti be, az díjnemfizetés miatt megszűnik (január 31-én), viszont az év hátralévő részére is a jelenlegi biztosítójánál kell új szerződést kötnie. (A biztosítási időszak alatt ugyanis az adott gépjárműre más biztosítóval nem köthető szerződés.) Ilyenkor az ügyfél elveszíti a már megszerzett bónusz fokozatát, és az új szerződés legfeljebb A0 fokozatú lehet. – A felmondást célszerű időben és ajánlott küldeményként postára adni, ám aki csak a határidő végéhez közeledve dönt a váltásról, annak jobb személyesen elvinni a biztosítóhoz a felmondást, és ott dokumentáltatni annak átvételét. – A telefaxon továbbított jognyilatkozatok nem felelnek meg a biztosítási szerződéseknél elengedhetetlen írásbeliségnek.