Ködben, hóban, viharban pontos időre szállítják a lapokat – Géphasználati hozzájárulást szeretnének a motoros lapterjesztők
Kora hajnaltól, késő estig szántják végig az országutakat és a pesti utcákat a „sajtó” felírású oldalkocsis motorkerékpárok, amelyek a hazai napilapokat szállítják rendeltetési helyükre. A Honvéd-, a Rökk Szilárd- és Miksa-utcában várakoznak nap, mint nap a motoros lapterjesztők, a rotációs gépből kijövő sajtótermékekre, hogy pontosan, időre eljuttassák azokat az ujságárusokhoz, a vonatokhoz és a vidéki lapbizományosokhoz. Egyik nap a déli órákban az Athenaeum-nyomda épülete elé látogattunk el fotóriporterünkkel, hogy érdeklődjünk a lapterjesztők – a városban jól ismert „lapter”-ek – munkája felől.
Elsőnek Rider Bélával, a Lapterjesztő N. V. bizalmijával beszélgetünk:
Időre kell megérkezni
– Régi motoros vagyok – kezdte –, 15 évvel ezelőtt ültem először gépen. Valamikor az FTC-ben és a TTC-ben versenyeztem 1200-as Harley-en. Motorozni egy 175 kcm-es Monet Goyon-on tanultam. A munkánk bizony igen nehéz, mert két-három, sőt néha négy mázsányi lappal is időre, menetlevél szerint kell beérkezni a vidéki városokba.
A Lapterjesztő N. V. kötelékében dolgozó motoros-lapterjesztők igyekeznek szolgálatukat pontosan, rendesen ellátni. Érdemes megemlíteni, hogy a 35 lapterjesztő közül 34-es használnak BMW-t, egy pedig Zündapp-ot. Amikor megkérdeztük Rider Bélát, aki maga is egy 750-es BMW-vel szállítja a lapokat, – mi ennek az oda, a következőket válaszolja:
– A BMW a legstrapabíróbb motorkerékpár.
Balesetek a ködben
– Éri-e sok baleset a lapterjesztőket munkájuk közben?
– Foglalkozásunk bizony sok veszéllyel jár. Ebben az évben – sajnos – 3 haláleset és 5 súlyos sérülés érte a motoros lapterjesztőket, főleg a nagy ködök miatt. Most folynak a tárgyalások, hogy a lapterjesztők valamennyien az OTI tagjai lehessenek. Másik nagy problémájuk a „lapter”-eknek a gumi és gépkopás. Ezzel kapcsolatban a következőket mondja Rider Béla:
– Most tárgyalunk arról is, hogy a Lapterjesztő N. V.-tól géphozzájárulást kapjunk, mert havi 6-800 forintos keresetünkből nem tudjuk fedezni az elhasználódással járó nagy költségeket.
„Motoros kulákok”
De itt kell megemlítenem, hogy vannak, sajnos, közöttünk motoros kulákok is, akik 4-6 motorjukkal havonta 3-5000 forintot is összemotoroznak. Ezeket igyekszünk kiküszöbölni, hogy ezáltal a többi dolgozók is elérjék az őket megillető életszínvonalat.
Munkája felől érdeklődünk egy másik lapterjesztőnél – Kardos Jánosnál –, aki a következőket mondja:
– 1929 óta motorozok és azóta vagyok motoros lapterjesztő. Társammal – Sinka Rezsővel együtt – 750 kcm-es BMW motorommal járok naponta Győrbe, Sopronba, Szombathelyre, igen rossz utakon, de a lapokkal mindig időre érkezem meg. Nagy kedvvel és ambicióval űzöm foglalkozásomat.
35 lapterjesztő közül – egy nő
Polgár Jánosné az egyetlen női „lapter”, ezeket mondja:
– 1940-ben tanultam meg motorozni egy 250 kcm-es Zündappon. Később 500-as Zündappot, 600-as Sunbeamet vezettem, míg most egy 750 kcm-es BMW R 12 gépen szállítom a lapokat a főváros utcáin. Naponta átlagosan 120 km-t teszek meg.
Versenyzők a lapterjesztők között
Ott találjuk a lapterjesztők között Puhony Nándort, az 500-as kategória bajnokát, Balczer Ottót, a kitűnő oldalkocsis versenyzőt, Závodi Istvánt, a MATEOSz versenyzőjét, valamint Pék Istvánt, az FTC volt menőjét is.
Közben már elkészült a legfrissebb déli lap, a motorosok berakják az összekötözött csomagokat „deszkaládájukba”, begyujtanak, s máris robognak a városba, hogy artista ügyességgel dobálják – -néha 10-15 méterről – az ujságárusoknak a szenzációkkal teli friss kiadást.
Pánczél György