– Meglátszik, hogy Gerő minisztériumához tartozik ez az iskola – mondja az egyik sofőr tanuló a Mercedes-alváz fölé hajolva, könyökig olajosan és a sebességváltó működését lesi nagy figyelemmel. Megállapítása nem egyéni vélemény – hanem az oskola valamennyi hallgatójának álláspontja, amit az is bizonyít, hogy lelkesen kontráznak szavaihoz. Pedig ők aligha tudják – amit mi később dr. Kóródi igazgatótól hallunk – hogy alig 4 hónappal a gondolat megérése után rohammunkával jutottak odáig, hogy február 1-én megkezdhessék az oktatást – az Állami Autóműszaki Intézet középfokú tagozatán.
A tagozat vezetője, Kántor György kalauzol végig a munka- és gyakorlótermeken. – Minden terem újabb és újabb meglepetés még azok után is, hamit az autótársadalomban itt is, ott is az Intézet nagyszerű felszereléséről hallottunk.
– Ez itt Európa legkorszerűbb autószakkönyvtára, – magyarázza vezetőnk – a könyvtárszobába belépve. A fal mellett körös-körül a polcokon és könyvszekrényekben magyar, orosz, angol, német, francia, olasz nyelvű szakfolyóiratok meg könyvek.
– Az Intézet valamennyi hallgatójának teljesen díjmentesen áll rendelkezésére ez a könyvtár, ahol a folyóiratok száma megközelíti az ezret.
A következő helyiség a fürdő. Hatalmas villanybojlerben készül a forróvíz, amely egész nap rendelkezésre áll, hogy munka után mindenki megfürödhessen. Innen kilépve az úgynevezett bemutatóterembe megyünk. Itt azután egyáltalán nem érünk rá, hogy abbahagyjuk a csodálkozást, mert mire az egyik meglepetésből kibontakozunk, már a következőbe esünk bele.
Az állványokon körös-körül a fal mellett látjuk mindazokat az alkatrészeket, amelyek bármilyen autóban megtalálhatók – s minden felmetszett állapotban, hogy a tanulók jól megismerkedhessenek az automobil szerkezetével. Karburátorok fekszenek az egyik állványon, katonás sorban egymás mellett.
– Itt látható a világon létező mindenfajta karburátor egy-egy darabja – mondja magyarázatként vezetőnk, aztán továbblépünk, hogy az a tíz darab különböző nyersolaj adagolót vegyük szemügyre, ami ugyancsak jó szolgálatot fog tenni a tanulás alatt a hallgatók ismeretének bővítésére. A nyersolaj adagolók szomszédságában benzinmotorok sorakoznak.
– Tíz különféle kivitelű komplett benzinmotorja van az Intézetnek – magyarázza Kántor György, miközben megtekintjük az alulvezérelt, felülvezérelt, a négy és nyolchengeres és a többi benzinmotorokat. Újból a fal melletti állványhoz megyünk és itt megtekintjük a különlegesen meghibásodott hajtókarokat, dugattyúkat, csapszegeket, stb.
– Az itt talált példányok több évtizedes gyűjtésből származnak – hangzik a magyarázat.
A terem közepén csillogó mintadarab vonja magára figyelmünket.
– Ez a komplett Rába motor a Nemzetközi Vásárra készült s ott nagy elismerést aratott a nemzetközi szakkörök előtt.
Erről a modellről valóban élvezet tanulni – gondoljuk – de nincs sok idő elmélkedni, mert vezetőnk már mutatja a különböző rendszerű sebességváltókat s mellettük a kupplungok és kétütemű motorok érdekes mintadarabjait. Különböző differenciálművek metszetben mutogatják bensejüket, majd a 100 darab különféle dinamót és önindítót csodálhatjuk meg.
A terem legnagyobb büszkesége azonban kétségtelenül az a teljesen felmetszett Mercedes gépkocsi, amelyen végig kísérhetik a hallgatók tanulás közben a szerkezet teljes működését és az egyes alkatrészek egymáshoz való kapcsolatát.
Az udvar piros salakján keresztül megyünk a következő terembe, az úgynevezett bemutató szereldébe, ahol többek között harminc komplett satupad áll a tanulók gyakorlati oktatásának rendelkezésére. A satupadok fiókjaiban értékes szerszámok várják, hogy az oktatásban segítő társai legyenek az oktatóknak. A falon körös-körül hatalmas falitáblák, motor és szerkezeti részek, autóalkatrészek. Mint halljuk, az intézetnek száz darab ilyen legmodernebb szemléltető rajz áll rendelkezésére.
A szomszédos Diesel-szerelőműhely büszkesége egy felmetszett tizenkéthengeres Diesel-motor nyersolajszivattyú modellje.
A gépműhely egy gyár miniatűr mása. Az egymás mellett álló húsz szerszámgépen az autójavításban előforduló valamennyi gépmunkát el lehet végezni.
A munkaterem frontján az utolsó helyiség az elektromos tanterem, ahol az autó valamennyi elektromos alkatrésze megtalálható, külön-külön részletekben éppen úgy, mint a teljes összeszerelt berendezés, hogy ennek a tudománynak minden apró részletével is megismerkedhessenek azok, akik a modern automobilizmus jó szakemberei akarnak lenni.
Az Autóműszaki Intézetben azonban nemcsak gyakorlatban, hanem elméletileg is meg kell ismerkedni az autótechnika kérdéseivel. Ezt a célt szolgálja a két egyenként 150 személy befogadására alkalmas elmélet tanterem.
Itt is minden felszerelés modern. A tanulók hosszú asztalok mellett ülnek s figyelik a tábla előtt álló előadó szavait. Látszik mindenkinek az arcán az érdeklődés és az, hogy valósággal isszák magukba az előadó szavait. Nem kis része ered ennek a lelkesedésnek abból a gondolatból, amit az egyik munkaterem falán kifüggesztett falitábla foglal szavakba: „Az intézetben minden a dolgozó magyar nép tulajdona, a tied is. Vigyázz rá!”
Az Autóműszaki Intézetben mindenki magáévá tette ezt a gondolatot. Úgy vigyáznak az intézetre, mint a szemük fényére.