Még a régi olvasók is elfelejtették már lapunknak azt az írását, amely „Egy félálomban született autóról” címen ismertetett néhány tényt az akkor újdonságnak számító 411-es farmotoros VW típusról. Abban a cikkben idéztük az NSZK pénzügyminiszterének kíméletlen szavait is. A miniszter szerint ugyanis a Volkswagen igazgatója a termelés fokozására irányuló buzgalmában nem vette figyelembe a vevők igényeit, és elmulasztotta, hogy kellő időben új típusokat fejlesszen ki. A következő, nem éppen dicsérő szavak sem hiányoztak az 1967 májusában elhangzott miniszteri beszédből: „Maguk elaludtak…”
Nos, ez nagyon régen volt, de éppen májusban, tehát elmondhatjuk, hogy kerek nyolc esztendővel ezelőtt. Azóta új igazgatóság irányítja a hatalmas VW-apparátust, olyan vezetők, akik azt is felismerték, hogy „A két dicsőséges betű a kocsi elején nem helyettesítheti a hiányzó kényelmet…” – mert hát ilyen váddal is ostorozták a VW régi típusait.
Sor került tehát az ébresztésre. Új, erős szelek fúvásával, új áramlatok jelentkezésével, új modellek bemutatkozásával hívta fel erre az autósvilág figyelmét a kétbetűs márka. A múlt év nyarán megjelent például a „Passat”, és akkor írhatunk arról is, hogy egy évtizedek óta alkalmazott konstrukciós elvnek mond búcsút a VW: a léghűtéses farmotor helyett most vízhűtéses orrmotort épít legújabb modelljébe, amely – fronthajtású!


Lapunk legutóbbi számában pedig az a cikk, amely az elsőkerék-meghajtású autók múltját érintve, jövőjükre is tett jóslatot, még csak szövegben utalhatott a VW Golf-típusára. A Passat után megjelent Sciroccót már képről is láthatták olvasóink, de az ugyancsak fronthajtású VW-újdonságról még csak hivatalosnak tekinthető jelzésünk volt. Most már viszont erről is tudunk képet mutatni, mert éppen a lapzárta napjára megkaptuk a gyári fotót. Ilyen hát az újdonság: a Golf, amely 1100-as, valamint 1500-as keresztben álló, négyhengeres, vízhűtéses motorral készülhet. A rajzsorozat pedig – emlékeztetve a boxer farmotorral – az ébresztő utáni Passat, no meg az új Scirocco és Golf típusok szerkezeti elrendezését vázolja.

L.Gy.

Ilyen lett a Golf
Egy hónappal ezelőtt mutattuk be az első gyári képet a legújabb VW-típusról: a Golfról. A felvétel jól láttatta ugyan a kocsi elejét, de más részletet nemigen árult el. Most már többet tudunk a kocsiról. Először is azt, hogy nemcsak kétajtós, hanem négyajtós karosszériával is készül. (Formatervezője az olasz Giorgio Giugiaro, aki korábban több híres Bertone-modellt rajzolt, és az Audi Asso vonalai is tőle származnak.) Tudjuk továbbá, hogy a Golf négyhengeres, vízhűtéses, soros elrendezésű, felülvezérelt, felülszelepelt motorja az erőátviteli blokkal együtt keresztirányban helyezkedik el a fronthajtású kocsi orrában.

Az alaptípus adatai: 1093 cm3, 50 DIN lóerő 6000 fordulatnál, 8:1 sűrítés. A Golf S, valamint LS változatoknál 1471 cm3, 70 lóerő, 5800 fordulat és 8,2:1 sűrítés szerepel a katalógusban. Ehhez az erősebb motorhoz – bár ez is csak 1,5 literes – készül automatikus sebességváltó is. Végül pedig arról, hogy az 1100-as Golf súlya 750 kg (a négyajtósé 775 kg), gumimérete 145X13, végsebessége pedig 140 km/óra. A nagyobb S és LS jelzésűeké 780, illetve ajtóval 805 kg (automataváltóval plusz 25 kg), a gumiabroncs jelzése 155 SR 13, a legnagyobb sebesség pedig 180, illetve automatával 155 km/óra.

Most már közölhetjük azokat a képeket is, amelyek még a Golf hivatalos bemutatása előtt, akkor készültek, amikor meghívott magyar szakemberek jártak a gyárban. Mindenkinek tetszett a tetővonalból nyíló nagy hátsóajtó és a mögötte levő 350, illetve az ülések előredöntésekor adódó 700 dm3-es csomagtér. Tetszett a 350,5 cm hosszú, 161 cm széles, 141 cm magas, 240 cm tengelytávú Golf praktikus szerkezeti elrendezése, kényelme, az 1100-aas, 69,5-72 mm furat-löketű – tehát hosszú löketű – motor 8 literes, valamint az 1500-as (76,5-80 mm furat-löketű) konstrukció 8,5 liter/100 km-es fogyasztása. És az sem közömbös, hogy 90-92-es oktánszámú benzinről van szó

És még talán annyit, hogy a Golf típusok megjelenésével Wolfsburgban befejeződött a bogárhátú VW gyártása… Az idén tavasszal, amikor több mint félmillió eladatlan Volkswagen maradt raktáron, a nyugatnémet lapok sem titkolták, hogy a „bogár” egyre lassabban vánszorog. Már akkor megszületett a döntés, hogy Európában ezentúl csak a hannoveri, emdeni és a brüsszeli fióküzemeknél, illetve szereldéknél marad szalagon a nagy múltú „Käfer”, amelynek minden jel szerint sikeres utóda lesz a modern Golf típus.

(L)
(Golenkó Zsolt felvételei)