Bár mostanában a tokiói Olimpia irányítja Japán felé a világ figyelmét, az ázsiai szigetország az utóbbi időben a nagy sporttalálkozótól függetlenül is gyakran hallat magáról. Motorosaink körében például néhány év óta a Honda, Yamaha, Suzuki és más gépek versenysikerei nyomán igen gyakori téma lett a japán technika, amely a zsebrádióknál kisebb, illetve azoknál sokkal nagyobb méretű alkotásokban is produkált elismerésre méltó meglepetéseket.
Úgy véljük, ez a néhány soros cikk és ez a néhány kép, amely Japán autóiról igyekszik hírt adni, azoknak is mond újat, akik jól tájékozott autósok hírében állnak. Arra nem is kerül sor, hogy valamennyi motoros járműről – a mopedtől az autóbuszokig – akárcsak szűk szavú említést tegyünk. Még a személygépkocsik közül is csak néhányat szerepeltetünk. Felsoroljuk azonban a mai jelentősebb gyártmányokat a Coni, Datsun, Hino, Honda, Isuzu, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Prince, Subaru, Suzulight, Toyota és Toyopet márkákat, amelyek az 1963-64-es gyártási évben eddig 42 különféle személyautó-típust állítottak elő. Ezek között a legkisebbek 354 kcm-es, a legnagyobbak viszont háromliteres motorral kerülnek forgalomba.
A típusválaszték tehát igen gazdag, és aki az iránt érdeklődik, hogy milyen mennyiségben gyártják ezeket a típusokat, azoknak egy statisztikával felelünk. A statisztika számaihoz nem is kell megjegyzést fűzni, beszélnek azok maguk is… Elmondják világosan, hogy milyen gyorsan, milyen ütemben és milyen figyelemre méltóan fejlődik a japán személyautóipar, amely az ország exportjából mind jelentősebb helyet foglal el. Ami gyakorlatilag annyit jelent, hogy Európában és Amerikában egyaránt piacra kerülnek a japán autóipar újdonságai, azok a kocsik, amelyek most már formailag is nagyon igyekeznek hasonlítani európai, illetve amerikai versenytársaikhoz.