ÁRTALMAS-E az egészségre a motorozás? Erre a kérdésre először egy másik kérdéssel felelünk: látott-e már -15°-os hidegben a Körúton fürdőnadrágban sétáló járókelőt? Ha látna ilyet, vajon azt a következtetést vonná-e le ebből, hogy az utcán sétálni egészségtelen, vagy… no de az illető elmeállapotának jellemzésére itt nem térünk ki.
Hát, valahogy így áll a helyzet a motorozással is. Persze hogy árthat, ha nem ésszerűen, a célnak megfelelően műveljük. S még a szükséges öltözködési és egyéb rendszabályok betartása esetén is másképpen áll a helyzet a teljesen egészséges, másképpen az egyébként is érzékeny, betegségre hajlamos motorokkal. Persze, hogy aki hajlamos a fázásra, hurutra, az – nem megfelelő öltözködés, viselkedés esetén – gyorsabban megbetegszik. De akinek egyes szervei, testrészei érzékenyek, annak sem árthat a motorozás, ha – ismervén saját gyenge pontjait – megfelelően felvértezi magát.
Leginkább hűlésre, illetve ízületi bántalmakra panaszkodnak. Bevallhatjuk, nem is alaptalanul. Hányszor láttunk ingujjra vetkőzött motorost száguldani az úton? Pedig legyen az illető maga Herkules, akkor is súlyosan árt egészségének, mert bármilyen meleg is a levegő, a hosszú ideig nagy sebességgel száguldó motoron az ember erősen áthűl, nem is szólva arról, hogy a lepkehálóként öblösödő begombolatlan ing rabul ejti az útjába kerülő szárnyas rovarokat. Az ily módon rabságba esett megrémült darázs önvédelemből beledöfi fullánkját a fürgén csapkodó motoros bőrébe. A motoros csupán egy kézzel vezeti járművét, ezért akaratlanul is veszélyhelyzetbe kerülhet. Ha ezzel csupán önmagának okozna bajt és fájdalmat, már akkor is kötelességünk lenne felhívni a figyelmét célszerűtlen öltözködésére.
CÉLSZERŰ AZ AZ ÖLTÖZET, amely megvédi a motorost az időjárás viszontagságaitól, amellett kényelmes, mozgásában nem korlátozza. Általános szempontként említhetjük a könnyű, de több rétegű öltözködést. A rétegek közötti levegő ugyanis, ha csekély mértékben is, de szigetel, így nem engedi megszökni a test melegét.
Nem ruházati cikk, mégis a motoros egészségét, helyesebben mondva szeme világát védi – a szemüveg. Fő követelmény, hogy ne szilánkosan törő üvegből készüljön. Aki orvosi rendeletre visel gyógyszemüveget, az minden körülmények között óvja egy esetleges baleset kapcsán eltörhető szemüvegét, illetve védje a szemét a motorversenyzők úgynevezett „átmenő” sportszemüvegével. Napszemüvegben az olyant részesítse előnyben, amelyik nagy felületű – még ha az nem is divatos –, továbbá nem nagyon sötét.
A nem megfelelő szemüveg többet árthat, mint használhat. Ha kis méretű,és rossz szögben áll, a levegő örvénylik mögötte, s nemcsak oda „gyűjti” a port, hanem az örvénylés keltette léghuzat rövid idő alatt gyulladásba hozhatja a szemet. A jó szemvédő alkalmatosság oldalfala felfekszik az arcra. Mindebből kitűnik, hogy beszerzésnél nem szabad takarékoskodni.
Nem szabad azonban azt hinni, hogy önmagában csupán a meleg ruha elég ahhoz, hogy a gyengébb szervezetet megóvja a különböző ártalmaktól. Mert például hiába is öltözik melegen a hűlésre hajlamos ember, ha egy országúti szerelés alkalmával nem lazít ruházatán. Munka közben kiizzad, és ha ilyen felhevült állapotban hideg vizit iszik, vagy fagylalttal hűsíti magát, kész a baj!
Még egy tanács: az érzékeny gyomrúak motorozás előtt ne egyenek sokat, ámbár ezt nyugodt lélekkel tanácsolhatjuk a jó gyomrúaknak is.
A rossz, rázós út, esetleg a túlzottan keményre fújt gumik derék- vagy vállfájdalmakat válthatnak ki. Aki tehát hajlamos ezekre az ízületi bántalmakra, az lehetőleg jól rugózott motorkerékpáron közlekedjék, de ami a legfontosabb, testhelyzete közelítse meg a nyeregben ülő lovasemberét. Legjobban akkor kíméli az ártalomnak kitett testrészeit, ha gerincoszlopa függőleges helyzetben van. A kormányt, különösen, ha ráz, tartsa lazán, nehogy a karján keresztül továbbítsa a vállhoz a rázást.
Talán kissé szokatlanul hangzik, mégis így igaz: a biztonságos vezetés egyik fontos feltétele a kényelem.
Ne mondjunk le róla motorozás közben sem! Aki kényelmetlenül ül a nyeregben, az azon túl, hogy gyorsan elfárad, elzsibbadnak végtagjai, nyakszirtje megmerevedik, nem is tudja figyelmét a kívánt mértékben a forgalomra összpontosítani. Érdemes tehát a kényelem kérdésével részletesebben is foglalkozni, és némi munkát is áldozni, mert a ráfordított idő bőségesen megtérül a vezetési biztonság növekedésében.
AZ ÜLÉS KÉNYELMETLENSÉGÉT nemcsak a rossz nyereg okozhatja, hanem nagy szerepet kap a lábtartó és a kormány helyzete, illetve szöge is. A motorkerékpár konfekcionált árucikk, akár a készruha. És miként egyes ruházati szaküzletben a megvásárolt ruhát, akként lehet egyes gyártmányú motorkerékpárokat „testhez igazíttatni”, azaz a lábtartót és a kormányt beállítani. A motoros lábának, karjának hossza határozza meg, hogy milyen szögben álljon a kormány szára, vagy merre kívánkozik a lábtartó.
Ezek után úgy hisszük, megadhatjuk a választ a fejezet elején feltett kérdésre: aki célszerűen öltözködik, körültekintően vezet, nem sajnál saját kényelméért egy kis fáradtságot, legyen bár betegségre hajlamos, nyugodtan.
Így véli az
Öreg Motoros