Ez a felírás díszeleg a legújabb magyar gyártmányú távolsági autobusz tetején és noha ilyen relációja nincsen a magyar autobuszhálózatnak – a magyar ipar igenis eljut a tengerentúlra és teljesítményével meghódítja a távoli Argentina piacait is.
Aklalmunk volt a MÁVAG-, a Láng és az Ikarus karosszéria- és járműgyár dolgozói által készített legújabb, exportra készült, hatalmas autobuszt megtekinteni, mielőtt az a Bécsi Nemzetközi Autókiállításra Ausztriába elment s a látottakról az őszinte elismerés és csodálat hangján számolhatunk be – elsőként – olvasóinknak.
Azonnal feltűnik az új távolsági autobusz-típus hatalmas mérete. 1.5 méterrel hosszabb az alváz, mint a fővárosi forgalomban futó, jól ismert kék Tr 5-ös. Az utasok poggyászai nem a kocsi tetején, hanem a kocsi oldalában, ill. alsó részében helyezhetők el. Tagadhatatlan, hogy ennek a szempontnak előnyei vannak, miután egyrészt a poggyászok az időjárás viszontagságai ellen jól védetten helyezhetők el a kocsi alsó részében, másrészt a súlypont mélyebbre kerül.
Bőrfotelek, olvasólámpák, neon-világítás
Az ablakok úgy vannak elhelyezve, hogy minden páros utasülésnek külön ablaka van. Nyitásuk és zárásuk a repülőgépkabinokhoz hasonlóan, oldalra-eltolással történik. Külsőre az új, hatalmas magyar távolsági autobusz, krómozott és polirozott aluminium ablakfoglalataival, díszléceivel, pompás kék és szürke zománcával semmivel sem marad el a legkorszerűbb külföldi gyártmányok mögött.
A belső berendezés is a magyar ipar magas minőségi színvonalának fejlettségét tanusítja. 38 középkék, valódi bőrrel bevont karosszék, mindegyiken izléses védőhuzat, állítható háttámlával és külön meggyujtható olvasó-lámpa valamennyi utasülés számára szolgálja a hosszú távokra készült autobusz utazóközönségének kényelmét. Éjjeli utazásnál beépített neon-fények gondoskodnak a belső-tér világításáról.
A csomagok – mint mondottuk – védetten, a kocsi alsó részében foglalnak helyet. Kisebb útipoggyász részére a bőrkarosszékek felett, a kocsi tetőzete alatt végighúzódó poggyásztartó nyujt elhelyezési lehetőséget.
Hűtés és fűtés
Az új Ikarus távolsági busz kétféle hűtő- és fűtőberendezéssel rendelkezik. A kocsitetőn elhelyezett, állítható réseken át áramlik be a külső levegő az utas-térbe. Kívánatra – különösen magas hőmérsékletek esetében – egy ventilátor útján a légáram intenzitása fokozható és ezzel a hűtés hatékonyabb lesz. Beépített fűtés gondoskodik a megfelelő hőmérsékletről, ha a távolsági autóbusz útvonala a hideg éghajlatú vidéken vezet át.
110 lóerő – 85 km-es sebesség
Az újtípusú autobuszba – amelyet Schmidt Kázmér mérnök tervezett – a Láng-gyár hathengeres, OML 674-es mintájú Diesel-motorja van beépítve, amely kb. 110 lóerős tényleges fékteljesítménnyel bír. A négymenetes sebességváltó külön gyorsító-áttétellel rendelkezik és különleges feladatok céljaira egy terepsebességről is gondoskodtak.
Az új magyar távolsági autobusz legnagyobb sebessége 85 km/ó és a gyakorlatban előforduló minden emelkedőt könnyűszerrel abszolvál.
Az új Ikarusz-busz nemsokára már egy távoli földrész közlekedésének szolgálatában hirdeti majd a magyar ipar és a magyar műszaki tudás fejlettségét és teljesítőképességét.
BÉCSI TÁVIRAT: Az új magyar távolsági autobusz a kiállítás legszebb darabja
A Marshall-terv tilalma folytán osztrák személyauto nem szerepet a Bécsi Nemzetközi Autokiállításon
Lapzártakor a Bécsi Nemzetközi Autokiállítás magyar küldöttségétől a következő távirat érkezett:
„A kiállítás hely príma. Az elrendezés nagyon jól sikerült. A siker óriási. A kiállított új magyar távolsági autobusz körül állandó csődület van. Vitán felül ez a legszebb darab a kiállításon. Mindenki csodálkozva állapítja meg, hogy Magyarország ilyet tud produkálni. Óriási érdeklődés a Csepel-motorkerékpár iránt.”
Emeli a bécsi kiállításon kivívott komoly elismerés értékét az a körülmény, hogy azt a magyar ipar számos hatalmas autóiparral rendelkező európai és tengerentúli ország mellett érte el. A magyar autobusz és a Csepel-motorkerékpár az osztrák és a nemzetközi szakkörök egyöntetű véleménye alapján méltán sorolható a vezető gyárak terméket közé. A kiállítás magyar vonatkozásairól – bővebb adatok birtokában – még lesz alkalmunk az Auto olvasóit tájékoztatni.
Ami az osztrákoknak leginkább fáj
A fejlett osztrák gépjárműipart a négy vezető vállalat képviselte, melyek közül az Autógyár rt. Diesel-autobuszokat s. különböző kivitelű könnyű- és nehéztehergépkocsikat, az osztrák Saurer-művek négy különféle típusú tehergépkocsit, valamint buszokat, a Gräf & Stift-gyár is autobuszokat, egy trambuszt és trolleybuszt állított ki. A Steyr-művek mindössze egy Diesel-teherkocsit, egy autobuszt és egy traktort mutattak be – de minden osztrák gyár kiállításából hiányzott a személygépkocsi, amely pedig évtizedek óta szívügye volt az osztrák gépjárműiparnak. A számtalan „Miért?”-re az osztrák sajtó adja meg a választ – nagyon is kesernyés szájízzel: Azért, mert a Marshall-terv nem enged személyautogyártást Ausztriának.
Mi marad tehát hátra? Eltekinteni a személyautógyártásól, még ha arra olyan nagy szükség is volna s még akkor is, ha a személyautóhiány miatt a lehasznált, ócska gépkocsik ára csillagászati magasságokat ér el.
Gyenge vigasz és nem nagy lelkesedést vált ki az a „pótmegoldás”, miszerint a Steyr-művek, a legnagyobb osztrák automobilgyár, hogy a személykocsi-keresletet valamiképpen kielégíthesse, a külföldről beszerzett alkatrészekből 1110-as típusú személykocsikat fog összeszerelni, amelyek „Steyr-Fiat Type 1100 B” néven kerülnek forgalomba.
A bécsi automobilkiállítás érdekes színfoltja volt a magyarországi gépjárműipar termékeinek bemutatója. Állandóan az érdeklődés középpontjában voltak a csehszlovák államosított gépjárműipar pompás termékei, amelyek közül egy hatüléses, 2 literes Tatraplan-limuzin, több Škoda és Aero-Minor s a kiváló 250-es Jawa és 125-ös Cz motorkerékpárok keltetettek megérdemelt feltűnést.
A Bécsi Nemzetközi Autókiállítás közvélemény-kutatásának eredménye: győzött az új magyar autobusz
A bécsi sikerről számol be két szemtanu dr. Hajdu László és Börzsei Andor
Legutóbb beszámoltunk az új magyar távolsági autobuszról, amelyet a MÁVAG-Láng-Ikarus-gyárak Argentina részére készítettek. Az impozáns új busz első útja Budapestről a Bécsi Nemzetközi Automobilkiállításra vezetett, ahol – mint arról röviden már tudósítottunk – óriási feltűnést és tetszést aratott. A nagy sikerről szóló rövid távirati beszámoló után most módunkban volt a kocsi két kísérőjének – dr. Hajdu Lászlónak, a NIK külkereskedelmi autóosztálya vezetőjének és Börzsei Andornak, a MÁVAG fiatal szerelő-mesterének – a helyszínen nyert benyomásait megismerni, amelyek mindenben megerősítik a korábban érkezett örvendetes híreket.
Beszélnek a szemtanuk
– Az új magyar távolsági busz állandóan az érdeklődés középpontjában állott – mondja dr. Hajdu s jókora ujságcsomagot helyez elibénk. – A sajtó behatóan foglalkozott a magyar autóipar legújabb termékével és, amint azt az amerikai zónában megjelenő Wiener Kurier képaláírása is tanusitja, a legnagyobb meglepetéssel fogadták az új magyar autobuszmodellt.
Valóban, az osztrák ujságban a magyar busz képe alatt a következő aláírás olvasható: „Ezt a legkorszerűbb elvek alapján épített impozáns luxusautobuszt a magyar autóipar állította elő. Az ülések állíthatók és éjszakára alvási lehetőséget nyujtanak.”
– Egy szovjet tábornok és több magasrangú tiszt is megcsodálta a kocsinkat, de kormoly sikert aratott az osztrák hivatalos személyek körében is, akik a legőszintébb elismerés és csodálat hangján nyilatkoztak.
A közvélemény-kutatás eredménye: legszebb a magyar busz!
– Közvéleménykutatás is volt a kiállításon – szólal meg most Börzsei Andor, aki már másodszor látogatott el külföldre autobuszvezetői minőségben. – Minden látogató – pedig volt vagy 200.000 – egy nyomtatványt kapott és azzal a neki legjobban tetszó kocsira szavazhatott. A szavazásban mindenki részt vett, miután a szavazók között pazar díjakat sorsoltak ki: egy 1100-as Fiat személyautó, egy 250-es és egy 125-ös Puch voltak a nyeremények. Nos – folytatja beszámolóját Börzsei s most felcsillan a szeme – a szavazatok alapján a mienk volt a legszebb busz, pedig olyan vetélytársaink voltak, mint a Gräf u. Stift és a Saurer, amelyek az autobuszépítésben méltán tettek szert világhírnévre.
Siker Lengyelországban
Elmondja ezután Börzsei Andor, hogy dr. Hajdu László márciusban egy kék TR5-ös típusú trambuszt – amely a főváros forgalmának is egyik támasza – vitt ki bemutatás céljából Lengyelországba. A cél a poseni autókiállítás volt, ahol a magyar autobusz is szerepelt. Az út Varsón át vezetett, ahol az ottani közlekedési válallat kérésére, amely nem ismerte a MÁVAG autobuszgyártmányát, a magyar trambusz néhány napra beállt a közúti forgalomba.
Egy „beugrás” ami fényesen sikerült
– A varsóiaknak nagyon tetszett a „Kék madár” – mondja Börzsei – s a megérkezést követő napon kérésükre már szám-, illetve betűjelzéssel a lengyel főváros autobuszhálózatának legnehezebb viszonylatában menetrendszerűen részt vettem a közlekedésben. A reláció számára előírt 20-25 perces menetidőt a gyenge útburkolat ellenére 15-16 perc alatt teljesítettem és az engedélyezett 55 személy helyett bizony 85 utas is felkapaszkodott a magyar buszra a reggeli és az esti csúcsforgalom idején. A néhány napra tervezett próbaútból három hét… és nagy siker lett, ami azután a poseni automobilkiállításon folytatódott – fejezi be érdekes elbeszélést Börzsei Andor.
Amint Hajdu dr.-tól megtudjuk, a magyar autobuszipar külföldi sikere nem csupán erkölcsi, miután a jó benyomás és tapasztalat alapján számottevő megrendelések várhatók.
– A magyar minőségi kocsiszekrényipar munkájának elismerését jelenti az a megrendelés, amely a Lengyelország számára hamarosan leszállításra kerülő 45 külföldi buszalváznak a magyar Ikarusz-gyárban való karosszálására vonatkozik s ami ismét bizonyítja a magyar munkás és műszaki értelmiség kiváló munkáját – fejezi be érdekes tájékoztatóját Hajdu László dr.