Mindenki örül annak, hogy mind több és több magánszemély vásárol gépkocsit. Hiszen csak ebben az évben közel 4000-rel növekedett a személyautó-tulajdonosok száma. Jó látni a szebbnél szebb Moszkvicsokat, Wartburgokat, Škodákat, P-70-eseket. Az utca színesebbé válik általuk, és az emberek ezreinek álma és vágya beteljesül bennük.
Ebben az örömbe azonban üröm is vegyül. Az új autósok egy része a gépkocsiban csak azt látja, hogy az utazást könnyebbé teszi, az élményeket megsokszorozza, változatosabb szórakozást nyújt, de nem gondol eléggé arra, hogy a személyautó nemcsak szép és jó, de veszélyes eszköz is…
Nincs olyan nap, hogy egy-két magánautó-tulajdonos hibájából ne történne baleset, nem is szólva a hétvégékről, az ünnepnapokról, amikor ez a szám emelkedik. Viszonylag már több magánvezető és motorkerékpáros okoz balesetet, mint ahány hivatásos gépkocsivezető. Igaz, a hivatásos gépkocsivezetőknek a vezetés a foglalkozásuk, a kenyerük, de a magánautósoknak is az életükről, az épségükről van szó, amikor a volán mellett ülnek.
Sokan azt hiszik, hogy ha már tudnak kapcsolni, már jól tudnak vezetni is, akik pedig már megtanulnak vezetni, könnyelműbbé válnak, és a közlekedési szabályokat inkább szükséges rossznak tekintik, mint közlekedésükben a biztonságuk alapjának. Egyesek túlzott magabiztosságukban megengedik maguknak a kisebb-nagyobb szabálytalanságok elkövetését. Pedig elég példa figyelmeztet arra, hogy a legkisebb vigyázatlanság is megbosszulja magát…
Ezt a P70 kocsit tulajdonosa, Czuczor József ápolta, ragyogó tisztán tartotta, úgy törődött vele, mint legféltettebb kincsével, – csak akkor nem vigyázott rá, amikor vezette.
Még egyik-másik járókelő is utánanézett az V. kerületi Arany János utcában a Dunapart felé haladó szép P-70-es kocsinak, amikor az eléggé gyorsan az Október 6 utcai kereszteződés felé tartott. Czuczornak itt látnia kellett a harmadrendű főútvonalat jelző háromszög alakú táblát, mégsem csökkentette kellően a sebességét, és nem biztosította az áthaladási elsőbbséget a magasabb rendű útvonalon a kereszteződéshez közeledő AT-270 rendszámú Buicknak. A két gépkocsi összeütközött.
S a következmény? Czuczor József és a Buick egyik utasa súlyos sérülést szenvedtek, míg a P-70-es összetörve nekivágódott az útkereszteződéstől 14 méterre álló teherautónak – és az maradt belőle, amit a kép mutat.
Balesettel végződő mulatozás
Nemrég vásárolta Wartburg-kocsiját dr. Bóna Zoltán, kiskunlacházi orvos. Az új autó megkönnyítette a munkáját, több lett a szabad ideje. Öröme teljes volt, amikor az egyik este hetedmagával beült a négyszemélyes kocsiba…
Előbb a kiskunlacházi vendéglőben szórakoztak, majd a CN-278. rendszámú Wartburggal feljöttek Budapestre. Itt a Budagyöngyében folytatták a mulatozást. Már világos volt, amikor a jókedvű társaság visszaindult Kiskunlacházára. A kocsit előbb dr. Bóna Zoltán vezette – ittas állapotban. Majd Csepel határában átadta a vezetést társasága egyik tagjának, Bajor Gézának.
A gépkocsi 80 km-es sebességgel száguldott Tököl felé. Az átmulatott éjszaka után fáradtan vezető Bajor Géza későn veszi észre a 12-es kilométerkőnél levő éles kanyart… a sebesség csökkentése nélkül belehajt… a gépkocsi kivágódik… rámegy az útszéli kőrakásra… kidönti a kerékvetőt… az árokba szalad… felborul…
Az alig használt Wartburg teljesen összetört. Mind a hét utasát súlyos sérüléssel kórházba szállították.
Vasoszlopnak hajtott az ittas vezető
Valósággal csodát művelt Nagy Károly technikus a CL-656 rendszámú Renault-jával. Szinte megfiatalította ezt a régi típusú gépkocsit. Nyilván még néhány évig használni akarta.
Egyik este azonban megfeledkezett magáról és a – kocsijáról is. Baráti körben idogált, majd éjfél után kocsijába ült. A lejtős Malinovszkij fasoron a kis Renault sebességét egyre fokozta, és talán már észre sem vette, hogy 70-80 kilométerrel rohan a Moszkva tér felé. Azután az út kanyarodott… Nagy Károly az ital hatása alatt későn kormányoz, és a gépkocsi gázlámpa-oszlopnak ütközik, ezt kidönti, nekimegy a villamosvezetéket tartó vasoszlopnak… ettől visszavágódik az úttestre, de már fel is borul…
A Renault első futóműve leszakadt, motorja, karosszériája erősen megrongálódott. Nagy Károlytól – a sok egyéb baja, meg a bírósági eljárás mellett – a jogosítványt is bevonták.
*
S ez csak három eset. A IV-es Autójavító Vállalatnál és a Közlekedési Műszaki Vállalat József utcai Ifa-szervisz üzemében gyakran lehet látni az összetört Škodákat, illetve Wartburgokat, P-70-eseket, amelyeket a baleset után ide szállítottak. Egyikükben-másikukban alig van néhányezer kilométer, de már összeroncsolva felújításra várnak.
Senkit nem akarunk elkedvetleníteni a tények leírásával, inkább azt szeretnénk, ha mindenki csak örömet találna a gépkocsijában, és senkit se érne baj.
Mert hogy is mondja Yves Montand gépkocsivezető-dala:
Csak egy kis könnyelműség
És jön a mély szakadék,
Veszélyes úton jársz,
Hogy el ne térj, jól vigyázz.
Ne légy hát álmodozó,
Mert élni szép, élni jó!
Barát István