Autósaink körében a Wartburg az egyik legnépszerűbb autó. Nemhiába kell több évig várakozni e megbízható, elegáns vonalú, minden tekintetben tágas autóra. Az eisenachi gyár, ahol e kedvelt kocsik készülnek, hosszú, gazdag múltra tekinthet vissza. Már a századforduló előtt készítettek itt autókat, a Wartburgwagent, amelyet még több is követett. Érdemes megismerni és visszaidézni a múltat, vajon milyenek is voltak akkoriban az országutak gépi vándorai. A képeken látható autómatuzsálemek többsége ma már a múzeumok féltve őrzött kincse. Igaz, hogy közvetlenül a II. világháború után gyártott kocsik egynémelyike még ma is poroszkál az utakon. Elgondolkodtató a képek láttán, hogy nyolcvan év leforgása alatt az eisenachi gyár termékei mekkora fejlődésen mentek keresztül.
Összeállította: Lovász Károly
WARTBURGWAGEN
Ez a típus nyitotta meg 1898-ban a sort Eisenachban. A kéthengeres, négyütemű 764 köbcentis motor, amely percenkénti ezer fordulat mellett 5 lóerőt adott le, a kocsi farában kapott helyet. Ebbe a karosszériába először egy egyhengeres motort építettek be, kétsebességes váltóval. A kocsi a maga idejében több aranyérmet, hosszú távú versenyt nyert, szerény, 40 kilométeres csúcssebességével. Érdemes egy pillantást vetni az egyszerű meghajtószerkezetre is.
DIXI S 12
Az 1904-ben készült kocsin figyelemreméltó, hogy a tervezők már gondoltak a kocsiban ülőkre. A le- felhajtható tető védelmet nyújtott az időjárás ellen. A négyhengeres, négyütemű 2815 köbcentis motorral a kocsi végsebessége már megközelítette az óránkénti 65 kilométert. Ennek a típusnak volt egy sport változata is, amely számos versenyen ért el jó eredményeket.
DIXI U 35
A képen egy 1907-ben készült, tetszetős autót láthatunk. A zárt utastér megfelelő védelmet nyújtott a bentülőknek, annál kevésbé a volán kezelőjének. Ez a 7320 köbcentis, négyhengeres, négyütemű motorral ellátott kocsi a maga 65 lóerejével 85 kilométeres sebesség elérésére volt képes. Sport változata pedig elérte a 103 kilométeres csúcssebességet is. Érdekes e típus szerkezeti részeiből épített 16-20 személyes omnibusz.
DIXI DA 1
Jaj, de aranyos – mondhatták annak idején erre az 1928-ban készített kocsira. A nagy, többliteres monstrumok után valóban családi autót készítettek Eisenachban. A négyhengeres, négyütemű 743 köbcentis, 15 lóerős kocsi, 70-72 kilométeres sebességével röpítette a bentülőket. A két felnőtt és a három gyermek kényelmesen utazhatott az akár fedett, akár nyitott autóban.
EMW 327-2
A 327-es típust a gyár 1937-től 1940-ig szerelte össze. Ebből a típusból alakult ki a képen látható kocsi, amelynek első példánya 1948-ban gördült ki az üzem kapuján. A hathengeres, négyütemű, 1971 köbcentis, 55 lóerős autó a maga 125 kilométeres végsebességével nagy tekintélyt szerzett kategóriájában. Kupé- és sportváltozata egyaránt kedvelt autó volt annak idején.
EMW 340-2
A képen látható típusból nagyon sok közlekedett nálunk. Erős, strapabíró jármű volt, 1956-ig párhuzamosan készítették a 327-sel. Elnyűhetetlen, egyszerű motorja, masszív szerkezeti részei, komfortos utastere kellemessé tette benne az utazást. Ezzel a típussal zárult Eisenachban a négyütemű járművek korszaka, és kezdetét vette a máig is tartó kétüteműek gyártása.
BMW SPORTWAGEN 328
Nem lenne teljes a bemutató, ha nem tennénk említést az Eisenachban készült sportkocsikról is. A képen látható típus 1937-ben látott napvilágot. Az 1971 köbcentis, 80 lóerős, három karburátoros autó, 150 kilométeres végsebességre volt képes. A kupé, és sportkivitelben készült kocsik még jóval a II. világháború után is futottak útjainkon.
TYP 321
A II. világháború után, 1945 őszén e típussal kezdték meg a termelést. A kocsi az 1938-tól gyártott 320-as kétajtós változata. A hathengeres, négyütemű 1971 köbcentis, 45 lóerős kocsi minden igényt kielégített. A 115 kilométer/óra végsebességű autót közel három évig gyártották. Egyikük-másikuk még ma is látható az utakon.
IFA F 9
A kocsi előfutára volt a későbbi típusoknak. A háromhengeres, kétütemű, 900 köbcentis és 28 lóerős motor 110 km/óra végsebességre gyorsította fel az autót. A jól bevált szerkezeti részek lettek a későbbi nagyszerű típus, a 311-es fődarabjai. Az F 9-es, limousin, sport és kombi változatban készült 1953-1956 között.
AWE – RENNSPORTWAGEN
Ezt a remek, áramvonalas versenyautót 1954-ben alkotta a gyár. Az 1500 köbcentis, hathengeres, 135 lóerős motorral a kocsi 235 kilométeres csúcssebességre volt képes. Az Ezüstnyíl, amely alumínium karosszériával készült, egyike volt akkoriban a legsikeresebb versenyautóknak.
WARTBURG 311
A maga idejében nagyszerű kis autó volt ez a típus. Először 900, majd 991 köbcentis motorral került ki a gyárból. A 45 lóereje 125 km/óra sebességig gyorsította fel a járművet, amely igen fürgén mozgott, minden helyzetben. Magáról a kocsiról annyit: jó néhány fut belőlük az utakon, gazdájuk legnagyobb megelégedésére.
WARTBURG 353
Erről a típusról, számtalanszor írtunk már. A legkedveltebb autók egyike ez a szépvonalú, kényelmes kocsi. Bizonyára sokan találgatják, hogy mi jön majd ezután le a gyár futószalagjáról. Ahogy az NDK ipari fejlettségét ismerjük, elképzelhetőnek tartjuk, hogy a következő típus is népszerűségnek fog örvendeni. Hogy ez milyen lesz? A jövő titka.