Nem kizárt, hogy több fuvarozótársaság végét jelenti majd az intézkedés, amelyet hétfőn fogadott el az országgyűlés.
A parlament döntése alapján a 3 és fél tonnánál nehezebb tehergépjárműveknek kilométerenként 17 és 85 forint közötti összeget kell majd fizetniük autópályákon, autóutakon és a főutakon július 1-je után. Az élő állatot, illetve terményt szállító kamionok időszakosan mentesülnének a fizetési teher alól. A tarifákat nem rögzíti a törvény, egy múlt csütörtökön benyújtott javaslat alapján eltérő díjakkal számolhatnak a fuvarozók. A kompenzációról szerdán tárgyal a kormány, a Nemzetgazdasági Minisztérium egy több mint 10 milliárdos csomaggal segíti a magyar fuvarozókat. Áchim Mihály Miklós okleveles gépészmérnök, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének tagja lapunknak elmondta, az első fontos probléma a rendelkezéssel, hogy az e-útdíjat előfinanszírozni kell. Például egy Békéscsaba-Budapest- Békéscsaba fuvaron a szállítmányozó cégeknek több mint 33 ezer forint pluszköltsége keletkezik a változtatással. Havi huszonegy munkanappal számítva ez az összeg meghaladja a 704 ezer forintot egy hónapban. Az ágazatban napjainkban a legrövidebb fizetési határidő harminc napos, az átlagos kifizetések 45 napon belül történnek meg, de nem ritkák a hatvan napos határidők sem. Így az adott cégeknek – akár a fedélzeti egységen keresztül fizetnek előre, akár a kártyás feltöltést választják – a változtatás súlyos likviditási gondokat okozhat. Egyébként a közeli Ausztriában és Németországban egyaránt utólagosan fizetnek.
– Természetesen a szakmában most mindenkit az foglalkoztat, hogy tovább lehet-e hárítani az e-útdíjból keletkező pluszköltségeket – fogalmazott a szakember. – A tehertétel bevezetése utáni hat hónap biztos, hogy nagyon nehéz lesz. A megbízók nem feltétlenül tudják és akarják majd kifizetni a drágulást, a cégeknek viszont minden megbízást el kell vállalniuk, pedig lehet, hogy az már nem lesz nyereséges számukra. A szférában tevékenykedő cégek kilométerenként átlagosan 210–240 forintért dolgoznak kettő-hét százalékos adózás utáni nyereséggel. Az e-útdíj gyorsforgalmi utak esetében 85,34 forint plusz áfa, főutak esetében 53,23 forint plusz áfa új költséget jelent. A súlyadóról, az egyéb adókról, valamint az üzemanyagárakról, a munkadíjakról és más költségekről pedig még nem is beszéltünk. Áchim Mihály Miklós érdekességként megemlítette, hogy Németországban az autópályákon ugyanez a díj 0,155 euró. Vagyis ott – 287 forintos árfolyamon – kilométerenként 44,5 forintnyi összeget kell fizetni. Újabb kérdéseket vet fel a járati jegy konstrukció is. – Egyelőre erről keveset tudunk. A kamionvezetőknek meg kell majd állniuk, s egyelőre bizonytalan, hogy mennyi várakozásra lesz szükség a kijelölt helyeknél – ecsetelte Áchim Mihály Miklós. – Újabb kérdés, hogy mi történik, ha az előre kifizetett utat meg kell változtatni elterelés, baleset vagy esetleg egyéb változás, az útirány módosítása miatt.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!