A fizetésképtelen ügyfelek számának s ezzel a visszavett autók volumenének növekedésével párhuzamosan a hazai lízingcégek a legnagyobb használtautó-kereskedőkké nőtték ki magukat az elmúlt esztendőben. S úgy tűnik, ez a trend a későbbiekben sem változik: egyrészt többen a visszavételi arány növekedését vetítik előre – mindezt a lakosság eladósodottságának jelentős bővülésével, a devizaárfolyamok kedvezőtlen alakulásával, az általános fogyasztói árindex emelkedésével, a finanszírozók magasabb kockázatvállalásával magyarázzák –, másrészt a márkasemleges finanszírozók egy része a használtautó-finanszírozásban kívánja az új autóknál elszenvedett piacvesztését kompenzálni. A használt autók számának növekedése ugyanakkor egyre több kis- és középvállalkozás fantáziáját mozgathatja meg, azt mérlegelve: az értékesítési kényszer alatt lévő lízingtársaságoktól nem lehetne-e olcsóbban megszerezni az autókat.
Azt kell szem előtt tartani, hogy a lízingcégek nem klasszikus gépjármű-értékesítést folytatnak, hanem fedezetet érvényesítenek – hangsúlyozta Duska Zsolt, a Lombard Lízing Rt. kényszerértékesítési osztályának vezetője. Ez esetben a cél az, hogy az eszközre gyorsan, a lehető legmagasabb áron sikerüljön vevőt találni, mert egy elhúzódó értékesítési folyamat járulékos költségei (például hirdetés, tárolás, biztosítás), valamint a felszaporodó késedelmi kamat értelmetlenné teszi a magasabb értékesítési ár kitartását. Ennek megfelelően sok esetben racionális megoldás egy-egy flottát kedvezményes áron értékesíteni, mert az a finanszírozó és az ügyfél érdekeit kölcsönösen szolgálja. Ehhez az érdekrendszerhez olyan szereplőnek van lehetőségük csatlakozni, akik pénzforrással, szervizháttérrel, olcsó alkatrész- utánpótlással és kiterjedt ügyfélkörrel rendelkeznek.
A visszavett gépjárművek értékesítése egyébként bárki számára elérhető módon történik – magyarázta Duska Zsolt. Először egy igazságügyi műszaki szakértőt kérnek fel a gépjármű állapotának felmérésére, valamint forgalmi értékének becslésére. Ennek ismeretében országos és helyi viszonylatban megjelelő hirdetési szaklapok, illetve az internet útján dobják piacra.
A visszavett autókat túlnyomó részben kis- és középvállalkozások részére értékesíti a CIB Lízing – mondta Vojtku Attila portfólió- és követeléskezelési igazgató. Nem képeznek csomagokat, az autókat egyedileg árusítják. Ennek magyarázata az, hogy a finanszírozási szerződések elsődleges biztosítéka az eszköz, ám ahhoz, hogy az adott szerződést korrekt módon elszámolják (és az ügyféllel is jogvita nélkül el tudjanak számolni), az eszközt a lehető legmagasabb áron kell értékesíteni. Ezért nem lehet módszer az értékesítés árengedménnyel való ösztönzése – hangsúlyozta Vojtku Attila. A visszavett autók kilencven százalékát autókereskedők, tíz százalékát egyedi vásárlók, főként magánszemélyek veszik meg – mutatott rá Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozási Rt. vezérigazgatója. Valamennyi visszavett autóról igazságügyi műszaki szakértői jelentés és értékbecslés készül, s a kínálat megtekinthető a Budapest Bank honlapján a Budapest Autó információi között.
Tapasztalataink alapján leginkább az üzemképtelen, törött, sérült, hiányos és az alacsonyan preferált gépjárművek hatékony értékesítése érdekében érdemes a csomagban történő értékesítéssel kísérletezni – emelte ki Duska Zsolt. Ezeknél a javítási összeg rendkívül bizonytalan, és ha a keresletüket jellemző kedvezőtlen attitűd eloszlatása érdekében egy „portfóliót” kínálnak megvételre, sokan látnak benne üzleti lehetőséget. Az sem zavar bennünket – folytatta –, ha a vevők maguknak állítanak össze csomagot, amennyiben az nem az általuk gondosan kialakított csomag szétszedésével történik. Napról napra tömegével érkeznek a viszonteladók részéről ajánlatok kisebb-nagyobb flották vételére, de azok zöme a gyors gazdagodás reményében fogan, és komolytalan – hangzik a Lombard Lízing osztályvezetőjének kedvezőtlen tapasztalata. Sajnos ez a folyamat természetes velejárója, ezeket diplomatikusan elhárítjuk – tette hozzá.
A vállalkozások általában egyszerre nem egy autót vásárolnak, tehát maguk képeznek csomagokat – mutatott rá a CIB Lízing portfólió- és követeléskezelési igazgatója. Azon eszközökre, amelyek érdeklik őket, árajánlatot tesznek, míg a lízingcég mindig a (limitár, azaz a szakértői értékbecslés feletti) legmagasabb árat ajánlónak adja el.
Minden autót egyedileg árazunk a veszteség minimalizálása és a hitelfelvevővel való elszámolás miatt, azaz nem létezik „csomagár” – hangsúlyozta Révész Tamás, hozzátéve: több gépkocsi megvásárlása estén a volumen, illetve az összetétel függvényében elképzelhetők egyedi megállapodások. A Budapest Autófinanszírozási Rt.-nél egyre inkább az aukciós értékesítést szorgalmazzák. Ezt tartják ugyanis a legjobb lehetőségnek a legmagasabb ár elérésére és leggyorsabb értékesítésre – magyarázta a vezérigazgató.
A K&H Lízing csoportnál jelenleg átalakítás alatt áll a viszszavett gépkocsik értékesítési rendszere. Ennek keretében bővítik az ebben a folyamatban részt vevő partnereik számát, és az eddiginél nagyobb hangsúlyt helyeznek az interneten keresztüli értékesítésre. Eddig a gépjárművek egyesével történő értékesítése volt jellemző, a közeljövőben azonban a csomagban történő eladásokat is tervezik – tudtuk meg. Annak érdekében, hogy a visszavett gépjárművek értékesítése a legrövidebb időn belül megtörténjen, azaz az ügyfelek tartozása jelentősen ne növekedjen, újabb értékesítési technikákat kíván alkalmazni a CIB Lízing is – hangsúlyozta Vojtku Attila. A közeljövőben vezetnek be egy online, webszerveren keresztül bonyolítható transzparens és biztonságos árverési rendszert.
Az MKB Euroleasing Autópark Rt. elsősorban új gépkocsik flottakezelésével foglalkozik, a kifutó szerződéses flották újbóli üzembe állítására pedig gyakorlatilag nincs példa, hiszen ezeknél a járműveknél a futásteljesítmény és a szervizköltség olyan magas, hogy fenntartásuk nem lenne gazdaságos – közölte lapunkkal Sós Gábor, a társaság kereskedelmi igazgatója. A viszonylag fiatal, még nem kifutás előtt álló flották esetében viszont gyakori megoldás a visszbérlet. Ekkor a vállalkozás forgalmi értéken eladja az MKB Euroleasingnek a járműveket, majd viszontbérli azokat: így lehetővé válik, hogy a cég már működő járműparkkal is élvezze a flottakezelés előnyeit.