Fotó: police.hu

Egy kanizsai fiatalember veszítette életét pár hete egy karambolban a 61-es számú főútvonalon. A zalai megyehatárhoz közeli somogyi település és környéke napi szinten küzd a gyorshajtókkal, szabályszegőkkel, a lakosok tulajdonképpen félelemben élnek. A problémával megkerestük a Magyar Közút Nonprofit Zrt. illetékeseit, állásfoglalást kértünk a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányságtól, beszéltünk Pogányszentpéter és Iharosberény polgármestereivel, lakókkal és egy balesetben megsérült fiatalemberrel is. Nagykanizsától az úgynevezett iharosberényi körforgalomig tartó szakasz rendkívül veszélyes. Az elmúlt években, de a korábbi időszakokban is több halálos kimenetelű baleset történt autósokkal és motorosokkal. Az út mentén keresztek, emlékművek és mécsesek emlékeztetnek a tragédiákra.

Egy kanizsai fiatalember még tavaly, karácsony másnapján szenvedett súlyos sérüléssel járó balesetet Pogányszentpéter térségében. A férfi egyedül ült a kocsiban, az utolsó emléke, hogy látja a falu végét jelző táblát, a következő pedig, amikor egy mentőssel beszélget.
– A tél végéhez képest enyhe idő volt, nagyjából 8 Celsius-fok, napsütéses délelőtt – mesélte. – Az úgynevezett gyári sportautómmal csúsztam ki az egyik kanyarban. A kocsit két fa állította meg, biztosan nem 40-50 kilométeres sebességgel érkeztem, a becsapódás eléggé nagy lehetett, mert eltörött a hármas nyakcsigolyám. Szerencsére nem történt nagyobb baj, mert a biztonsági öv megfogott. Tizenkét hétig kell a nyakmerevítőt hordanom, utána rehabilitáció következik.

A környéken élők is több balesetet láttak már
Varga Jánosné 46 éve él a pogányszentpéteri faluvégen. Az eltelt évtizedek alatt többször hallottak s láttak súlyos baleseteket. Nemrég pedig a saját bőrükön is megtapasztalhatták, mit jelent egy ütközés.
– Iharosberény felől érkezett a férjem az autó mögé kötött utánfutóval – mesélte. – Indexelt, lassított, szeretett volna bekanyarodni az udvarba, de egy nagy lendülettel érkező kamion már nem tudott megállni, és felöklelte a szerelvényt. Szerencsére sérülés nem történt, de félelmetes volt. A teherautók sofőrjei szinte el sem emelik a gázról a lábukat, úgy „rongyolnak” be a faluba, de az autósok sem kivételek. A Kanizsa felől érkezők pedig már azért gyorsítanak, mert látják, hogy a falu végéhez érkeztek, csak a hirtelen kanyarral nem számolnak. Előfordult, hogy kiegyenesítették az utat. De történt olyan eset is, amikor egy kerékpáros fiatalembert szorított le és taszított az árokba egy kamionos, aki aztán segítségnyújtás nélkül továbbment.

Varga Jánosné a veszélyes 61-es főút mellett él férjével. Rettegnek attól, hogy egy kamion a házukba csapódik Fotók: Szakony Attila

Varga Jánosné hozzátette: rettegnek attól, hogy valamelyik falubelit ér tragédia, vagy az út menti házakba hajt valamelyik kamion. Ha telepítenék a közúti intelligens kamerahálózatot (VÉDA), akkor talán komolyan vennék a közlekedők, sőt egy gyalogátkelőhely is megállásra kényszerítené az autósokat. Nyáron pedig jönnek a motorosok, hétvégente egymást érik a versenyek, gyakran háromszor megjárják a kanyarokat.
Az út túloldalán lakik Novák János. A férfi 27 éve figyeli a közlekedést, hiszen szinte nincs olyan napszak, amikor ne lenne veszélyben valaki. Sokan megérezve a kanyarok lendületét, az út jó minőségét vakmerően vezetnek, miközben nem veszik figyelembe az időjárás okozta kihívásokat. Sajnos a tábla néhány sofőrnek semmit sem ér, drasztikusabb intézkedésekre lenne szükség, hogy szó szerint és átvitt értelemben is megfékezzék a gyorshajtást.

Flinger Tamás, Pogányszentpéter polgármestere szerint is elkeserítő a helyzet. Szinte már minden lehetőséget és eszközt bevetettek, hogy csökkentsék az autósok sebességét, mindhiába.
– Négy éve, amikor az autóbusz-társaság kérésére kikerült a településünkön a két darab 30 km per órás sebességkorlátozást jelző tábla, azt hittük, megtaláltuk a megoldást – mondta. – Sajnos tévedtünk, mert nemhogy visszatartotta volna a gyorshajtókat, még le is dudálták azt a pár autóst, aki szerette volna a szabályokat betartani. Településünk elhíresült a táblák miatt, és senki nem értette a miértjét, persze ők nem laktak még itt. Tavaly júniusban egyeztetésre hívtuk a közút kezelőjét, a rendőrséget és a busztársaságot, hogy a táblákat szedjék le. Mert közben kiderült, mivel nem volt meg a két 30-as tábla közötti, törvényben előírt távolság, ezért a rendőrség nem mérhetett évekig. Az egyeztetés eredményes volt, a táblák lekerültek, így a rendőrség is visszatérhetett. A közút kezelőjétől ígéretet kaptunk, hogy az idén a temetői nagy kanyarban záróvonalat festenek fel a felső buszmegálló kihajtójáig. Itt rendszeres az előzés a beláthatatlan kanyarban.
A településvezető szerint nem állapot, hogy extrém sportnak minősül a zebrán való átkelés gyalog vagy akár babakocsival is. A figyelemfelkeltő, úgynevezett SafeCross okos zebra telepítése megoldás lehetne, ám a falu költségvetéséből nem finanszírozható, bíznak benne, hogy esetleg pályázati forrásból megvalósítható lesz.
– A település belterületén történt balesetek miatt éves szinten több százezer forint az okozott kár – így Flinger Tamás. – Ennek köszönhetően nincs üdvözlő táblánk, de a felső buszmegálló betonhídját is összezúzták. A közútkezelő munkatársaival már ismerősként köszöntjük egymást, amikor hétvégenként a kidöntött közlekedési táblákat pótolják.

Az iharosberényi polgármester, Zsirmon Endre is osztja a szomszéd település vezetőjének véleményét. Szerinte a környék egyik legveszélyesebb útszakasza lett a 61-es főút, amely a kanyarok, az emelkedők miatt nagy kihívás elé állítja a sofőröket, akik az állandó vadveszéllyel is szembesülnek.
– Az eltelt évek alatt a hatóságok a lehetőségeikhez mérten korrekt módon veszélyt jelző táblák sorával hívják fel a közlekedők figyelmét a nagyobb odafigyelésre – folytatta. – Néhány motoros társaság gyakran illegális gyorsulási versenyt szervez a kanizsai Csónakázó-tó körforgalmától egészen az iharosberényi körforgalomig, mely mintegy visszafordítóként funkcionál. Csak azt felejtik el, hogy ez nem zárt pálya. Előfordult korábban, hogy egy motoros olyan rosszul esett, hogy amputálni kellett a lábát, de sajnos jelentős sebességtúllépés miatt halálos baleset is történt.

Hiába figyelmeztetnek keresztek és mécsesek a tragédiák helyszínére, a közlekedők jó része nem tartja be a szabályokat

Életet menthet a szabályok betartása
A Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság sajtószóvivője, Orbán Zoltán rendőr őrnagy a legutóbbi, halálos kimenetelű balesetre reagálva elmondta: életet menthet a szabályok betartása. Az előírások betartásával a február 18-án történt halálos közúti közlekedési
baleset is elkerülhető lett volna. A fenti eseten kívül utoljára tavaly március 15-én történt az adott útszakaszon tragédiával végződő ütközés.
– Pogányszentpéter és Iharosberény között mindkét irányban vannak sebességkorlátozó táblák kihelyezve, amelyeket ha az arra közlekedők figyelembe vennék, sokkal kevesebb baleset történne – fejtette ki. – A közúti közlekedési balesetek jelentős része gondatlan magatartásra vezethető vissza, azonban körültekintő, figyelmes vezetéssel, a szabályok betartásával a balesetek nagy része elkerülhető, a passzív biztonsági eszközök használatával pedig a sérülés súlyossága mérsékelhető. A biztonsági öv használata a gépkocsi vezetőjének és utasainak egyaránt kötelező.
Orbán Zoltán kiemelte: a hajnali, illetve kora reggeli fagyok is komoly veszélyt jelenthetnek, hiszen jeges foltok alakulhatnak ki az úttesten, így az óvatlan járművezetők könnyen kerülhetnek veszélyhelyzetbe. A gépjárművezetőknek ezért különös figyelmet kell fordítaniuk a tapadási viszonyok váratlan, jelentős és kedvezőtlen megváltozására, amennyiben árnyékos területeken vagy éppen erdős útszakaszokon közlekednek. Kiemelten fontos, hogy a járművezetők mindig az időjárási, látási és útviszonyoknak megfelelően vezessék gépjárművüket, próbáljanak fokozatosan alkalmazkodni a megváltozott látási és útviszonyokhoz, tekintettel az esetleges ködös, esős időjárásra.
– Kollégáim ezt az útszakaszt is rendszeresen ellenőrzik – mondta. – Lehetőség szerint sebesség-ellenőrzést is végeznek a balesetek megelőzése és a szabálytalan sofőrök forgalomból történő kiszűrése érdekében. Munkatársaim Pogányszentpéter és Iharosberény között (beleértve a települések belterületeit is) 2019 januárjától 2021. február 23-ig két halálos és közel egy tucat személyi sérüléses közúti közlekedési baleset helyszínén intézkedtek. A balesetek oka döntő többségben a sebesség helytelen megválasztásából adódott (beleértve a relatív gyorshajtást is), illetve néhányan az előzés, elsőbbség szabályait hagyták figyelmen kívül.

Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályának vezetője hangsúlyozta: a 61-es főút Iharosberény és Pogányszentpéter közötti szakaszán minden indokolt helyen, ahol nem adott az előzési látótávolság, külön burkolatjellel és „Előzni tilos” közúti jelzőtáblával is előzési tilalom, illetve több esetben „60 km/órás sebességkorlátozás” van érvényben. A veszélyes íveket külön veszélyt jelző táblákkal, valamint négyzet alakú iránytáblákkal is jelzik a közúton közlekedők számára.
Hozzátette: 2019 áprilisában a bekövetkezett balesetek miatt a 180 + 904-es kilométerszelvény jobb oldalán és a 181 + 215-ös kilométerszelvény bal oldalán, vagyis a pogányszentpéteri Szőlőhegy bejáratánál „60 km/órás sebességkorlátozó”, „Útkereszteződés alárendelt úttal”, „Egyéb veszély”, alatta járművek ütközésére utaló kiegészítő jelzőtáblákat helyeztek el sárga fluoreszkáló háttérrel a fokozott figyelemfelkeltés érdekben. Az érintett útszakaszon a pályaelhagyásos, illetve a szemben haladó járművek ütközése a jellemző a baleseti statisztikák alapján. Mindkét balesettípus az út- és látási viszonyok figyelmen kívül hagyására, valamint a megengedett sebesség be nem tartására vezethető vissza.