A gazdára talált motorkerékpárokhoz hasonlóan a Magyarországon jelen lévő márkák száma is szépen gyarapszik, hiszen amíg a 2002-es piaci évet vizsgáló összeállításunkban (AM 2003/4) 27 különböző gyártmány adatait közölhettük, addig ma már egy 38 szereplőt tömörítő palettáról beszélhetünk. A kép persze kissé csalóka, hiszen közülük sokan egyetlen motorkerékpárt sem értékesítettek, így e tábor létszáma a jövőben vélhetően csökkenni fog.
Nehéz szülés
Az aktuális helyzetkép szerint a két búcsúzó a Jawa és a Tomos, amely márkák hazai forgalmazója a gyártók által támasztott követelményeket és az értékesítési feltételrendszert okolja a visszaesés miatt. Az értékesítés befejeződött, az alketrészkészletet kiárusították, az említett modellek kereskedelmének másik forgalmazó általi hazai újreélesztéséről pedig egyelőre nem hallani. Kényszerpályán vesztegel a szebb napokat látott Cagiva és Husqvarna, mivel az olasz gyártó nem tudja biztosítani a megfelelő alaktrész-utánpótlást, emiatt szünetel az értékesítés. E két világmárkával így volt ez már 2002-ben is, a paletta modelljei a forgalmazó által kiadott hivatalos árlistákon azonban megtalálhatók, így ha készenléti üzemmódban is, de ezek a gyártmányok is jelen vannak a piacon.
Hullámvasút
A tavalyi esztendő eladásainak pozitív jelleggörbéje érdekes számadatok felett ível át. Az évek óta listavezető Suzuki megőrizte pozícióját, s az értékelésben ezúttal is a Yamaha követi, annak ellenére, hogy a 2003-as első félév statisztikájában (AM 2003/18) még a licencgyártmányokat képviselő kínai Keeway uralta az ezüstös helyet. A nagyok közül a Honda lecsúszott a dobogóról, az Aprilia viszont több mint duplájára növelte eladásait, minek köszönhetően a Keeway-jel együtt már öt olyan gyártó van, amely ezres darabszám felett produkál. Az egyes márkák egy esztendővel korábbi teljesítményéhez képest több nagy előrelépője is van a hazai piacnak. A fejlődés mértékének százalékos listáját a licences gyártást képviselő Siamoto vezeti a terepspecialista Husaberg előtt, míg őket az Aprilia, a Keeway, a Buell és a Kawasaki követi. A libikóka másik végén a 2002-es teljesítményét alulmúló KTM, a Hero Puch (licencgyártmány), a Moto Guzzi, a Gas Gas, az Italjet, a Benelli, a Triumph és a Peugeot található, igaz, közülük az osztrák KTM értékesítése csupán néhány darabbal maradt el a korábbi mennyiségtől. A Peugeot helyzete prózaibb, hiszen a francia gyártót – az MZ-vel egyetemben – időközben már egy másik forgalmazó képviseli, az üzleti “helycsere” pedig az eladásokra is negatív hatással lehetett. Örömteli viszont, hogy a két márka új importőre máris komoly piaci offenzívába kezdett, az értékesítést pedig újabb partnerek bevonásával igyekszik fellendíteni.
Slágerlista
A márkák abszolút értékesítési mérlege mellett a típusok népszerűségi listája és a hónapokra bontott piaci jelentés is beszédes. A cégek által kiadott információk alapján a tavalyi első félévhez hasonlóan az Aprilia Scarabeo 50 cm3-es változata volt a legkeresettebb – a noalei gyár nagy kerekű robogójából 357 példány (I. félév: 247 db) talált gazdára. A típusdobogó második fokát 197-197 darabos eladással a Suzuki népszerű endurója, a DR-Z 400-as és a Piaggio-csoporthoz tartózó Gilera Stalker 50-es foglalja el holtversenyben, míg a bronzérem a Yamaha Aerox 50-es robogóé, amelyből 178 darab kelt el. A piaci sikerhónapoknál az április hat márka képviseleténél is első helyen zárt, a május és a június pedig öt-öt gyártmánynál bizonyult a legjövedelmezőbb időszaknak. Mindebből már érzékelhető, hogy a két tavalyi félévet összevetve tetemes az első hat hónap fölénye, hiszen amíg június 30-ig 7775, addig júliustól az év végéig “csupán” 5105 darab kétkerekűt adtak el, ami 34,341 százalékos visszaesést mutat.