Lapunk úgy tudja: a Belügyminisztérium nyilvántartása szerint 2006 első három hónapjában közel kilencezer gépjárművet vontak ki végleg a forgalomból, s ebből 7,7 ezer öreg járgány tulajdonosa bontási-átvételi okmányt is fel tudott mutatni. Ez utóbbi azt igazolja, hogy a tulajdonos az autóját egy a hatóságok által nyilvántartott bontóban adta le, amely eleget tesz a biztonsági és környezetvédelmi előírásoknak.
Mindez előrelépést jelez, hiszen tavaly az első fél évben 36 ezer gépjárművet vontak ki a forgalomból, ám ebből alig 1400 jelent meg a legális bontóknál. Az átvevőhelyeiket összességében több milliárd forintért korszerűsítő hulladékkezelő cégek telepei kongtak az ürességtől, miközben az – előírásokat figyelmen kívül hagyó – illegális bontók valóságos konjunktúrát éltek meg. A helyzet tavaly októberben változott meg, azóta ugyanis az okmányirodák csak a bontási-átvételi igazolás felmutatása esetén vonhatják ki véglegesen a forgalomból a gépjárműveket. Így is kétségeket ébreszthet a rendszer hatékonysága iránt, hogy az idei első negyedévben az okmányirodákban összesen csupán kilencezer autót vontak ki végleg a forgalomból, miközben a tavalyi utolsó negyedévben ez a szám 13 ezer volt.
Szakértők szerint a következő hónapokban derül ki, hogy átmeneti visszaesésről van-e szó, vagy az öreg autók egy jelentős hányadát más úton selejtezik le. Ez utóbbira elvileg lehetőséget teremt, hogy a tulajdonos hat hónapra ideiglenes kivonást is kérhet a forgalomból. Az átmeneti kivonás meglehetősen lazán szabályozott: nincs szükség a bontási-átvételi igazolás bemutatására sem. Igaz, még nem egyértelmű, hogy sokan ezeket a lehetőségeket választva próbálták-e meg elkerülni a regisztrált bontókat. A piac nagyságának becslését megnehezíti, hogy a fémhulladékok kezelésével foglalkozó cégek árbevétele a százmilliárd forinthoz közelít, ám ennek igen kis hányada a roncsautókból kinyert fémek értékesítéséből származó összeg.
Ráadásul a piac ki van téve a primer nyersanyagárak ingadozásának, így a fémárak alakulásával együtt változik az a pár ezer forintos összeg is, amelyet a leadott autókért lehet kapni a telepeken.Az egyetlen országos roncsautó-átvevő rendszert koordináló Car-Rec Kht. hálózatánál 2005 utolsó három hónapjában 2765, az idei első negyedévben pedig 2777 öreg gépjárművet adtak le. Balatoni Henrik, a Car-Rec Kht. ügyvezető igazgatója elmondta: a rendszer hatékonyságának mérésére ősszel készítenek egy összegzést. Ebben arra összpontosítanak, hogy az év első kilenc hónapjában miként alakul a végleges kivonások száma, s ezen belül mennyi roncsautó jelenik meg a Car-Rec hálózatában. Emellett megvizsgálják, mennyire gazdaságos a rendszer fenntartása úgy, hogy ilyen alacsony kiselejtezett autók száma, a hasznosításra kötelezett újautó-forgalmazók pedig nem vállalnak részt a begyűjtés és a feldolgozás finanszírozásában. A cégnél az eredmények alapján döntenek arról, hogy a jogalkotóhoz forduljanak-e újabb jogszabály-módosítást kezdeményezve.