Martin Winterkorn, az Audi AG igazgatótanácsának elnöke tegnap Győrben – Medgyessy Péter kormányfő jelenlétében – bejelentette, hogy 10 millió eurós beruházásban megkétszerezik az Audi Hungaria Motor Kft. motorfejlesztő központjának kapacitását, amely 2004 közepére már mintegy száz magyar mérnöknek ad munkát. Emellett megkezdik egy több mint 250 millió euróba kerülő új gyáregység építését is, ahol hajtókarok készülnek a négyhengeres dízelmotorokhoz.
A legfőbb oka, hogy az Audi egy nagyberuházás helyszínéül kiszemelte Magyarországot, a rugalmas munkarend lehetősége volt, amely révén a berendezésekben álló tőke kihasználtsága optimális lehet – mondta Lőre Péter, a 4800 fős Audi Hungaria Motor Kft. pr-vezetője, rámutatva: a piaci igényeknek megfelelően akár hét napon át három műszakban is folyhat a termelés, ha a megrendelések úgy kívánják. Emellett a magyar szakmunkásgárda alapképzettsége legalább olyan jó, mint Németországban. Természetesen Győr elhelyezkedése is sokat nyomott a latban, a negyedik pont pedig a költségelőnyök sora volt: az energia, a bér ára, valamint a nagyvállalatoknak nyújtott adókedvezmények együttese.
Az első három pontban nem történt változás a gyár tízéves működése során, a költségek tekintetében azonban igen. Az Audi azonban számított a bérköltségek emelkedésére, ugyanakkor a jövőre nézve fontos: a kormány szenteljen figyelmet annak, hogy a környező országok – elsősorban Csehország, Szlovákia és Lengyelország – bérszínvonalát ne haladja meg a magyar – figyelmeztet az Audi Hungaria szóvivője.
Amíg az Audi autógyártása évről évre bővül, a szentgotthárdi Opel Magyarország Autóipari Kft. rendelésállománya csökkent az európai autópiacon az utóbbi két év során érezhető recesszió miatt. Ezért számos munkahelymegtartó intézkedéssorozat után a társaság az elmúlt két hónap során 23 fővel csökkentette létszámát, és kilenc más cégtől bérelt munkásától is megvált. Ez a motorgyártás átszervezésével is együtt járt, az eddigi három műszakos munkarendet a szerelősorokon két műszakos beosztás váltotta fel. Ennek ellenére mostantól a jövő év végéig 140 millió eurós beruházást terveznek Szentgotthárdon, amelyet a termékek generációváltására fordítanak.
A Magyar Suzuki az idén és jövőre összesen 60 milliárd forintot fordít fejlesztésre Esztergomban, így a jelenlegi 85 ezres kapacitás év végére 100, 2005-re pedig 200 ezerre nő. A fenti öszszegben a gyárbővítés mellett annak az új sportos modellnek a fejlesztési költségei is benne vannak, amely a jövő év végétől készül a gyárban.
Noha a fenti cégek közül egyelőre csak a Suzuki vásárol számottevő mennyiségben Magyarországon készülő alkatrészeket, a járműipari beruházások fokozatosan lehetőséget teremtenek a hazai beszállítók számára. A szakmát képviselő Magyar Járműalkatrész-gyártók Országos Szövetsége 183 tagvállalatának 2001. évi termelési értéke meghaladta a 350 milliárd forintot. E cégeknél együttesen több mint 45 ezer ember dolgozik.