Korábban számos navigációs eszköz tesztjénél megemlítettük, hogy a készülék TMC (Traffic Message Channel/Forgalmi Információs Csatorna) funkcióval is bír, igazi értéket azonban nem nagyon tulajdoníthattak ennek a fogyasztók. Hazánkban ugyanis nem volt kiépítve a valós forgalmi körülményekre épülő útvonal-pontosítási rendszer.
Van TMC, de még nem tökéletes
Bizony, eljött ez az idő is, van Magyarországon TMC! A rendszert három cég együttes munkájának köszönhetjük. A TrafficNav egy brit-magyar vegyes vállalat, amely közlekedési információs szolgáltatás végzésére szakosodott. Nemcsak a kiépítésben, hanem az üzemeltetésben is fontos szerepet töltenek be. Országos hálózati és közszolgálati tevékenysége révén a Magyar Rádió (MR) is a TMC adatszolgáltatás résztvevője: gyakorlatilag a jelek elérhetőségéért felelős. A harmadik résztvevő fél a Garmin magyarországi forgalmazója, a Navi-Gate Kft.
De mi is az a TMC? Az analóg FM-adások kódolásának egy szegmensét kitevő digitális adatátviteli csatorna, amelyen keresztül a navigációs készülékek által értelmezhető közlekedési hírek sugározhatók ki. Leegyszerűsítve – elvileg – pontosan értesülhetünk az aktuális útlezárásokról, balesetekről, torlódásokról, s ki is kerülhetjük őket. A TMC nemzetközi szabványokban rögzített technológia, mely ma már szinte mindegyik nyugat-európai országban működőképes. Az új EU-tagállamok közül ezt a szolgáltatást először a Cseh Köztársaságban vezették be, s immár nálunk is elérhető.
Egy Garmin nüvi 860-as típussal tettük próbára, hogy milyen is a dugókat elkerülve autózni. Bár tény, hogy figyelmeztetett a készülék egy-egy torlódásra, de vannak olyan helyzetek, amikor azok elkerülésére nincs lehetőség, s akadtak azért szép számmal hiányosságok is. Utóbbiak kiküszöbölése folyamatban van, de nem is várható el, hogy egy gyakorlatilag gyerekcipőben járó új szolgáltatás egyből hibamentesen működjön. A problémás szakaszra különböző ikonokkal és szöveges üzenetekkel figyelmeztet a Garmin, sőt kiírja például a várható késés idejét is. Említést érdemel, hogy a hazai felhasználók számára magyarul, a külföldi autósoknak – az előre beállított kijelzőn is megjelenő programnyelv révén – saját nyelvükön jeleníti meg a plusz útinfókat a készülék. A nüvi 860-as TMC-antennáját ügyesen integrálták a töltőkábel fejegységébe. A „kábelantenna” végét egy apró tapadókoronggal kell rögzítenünk a szélvédőre. Az újabb típusok zöme gond nélkül használható dugók elkerülésére, de a régebbi PDA-k, navigátorok általában nem támogatják ezt. Egyes esetekben csak egy térképfrissítésre, vagy az opciós TMC-kábel megvásárlására van szükség. Kellemetlen, hogy belefutottunk számos régóta lezárt rakpartszakaszba, vagy éppen hídfelújításba, ahol a TMC nem segített, hiszen a készülék gond nélkül átvitt volna ezeken a részeken. Azonban örvendetes, hogy a TMC megjelenése és jövőbeni tökéletesítése új színt hozhat a hazai GPS-navigációs eszközök piacára. Aki nem ragaszkodik a „mindentudó”, közel 160 ezer forintos 860-ashoz, az már 65 ezer forint környékén is találhat a Garmin kínálatában TMC-kompatibilis, csak kisebb kijelzőjű készülékeket.