Csaknem 27 milliárd forint regisztrációs adó folyt be az első fél évben, ez némileg elmarad az időarányosan várható értéktől. A bevételek hónapról hónapra nőttek; februárban még a hárommilliárdot sem érte el a beszedett összeg, áprilisban már közel ötmilliárd érkezett a kasszába, júniusban pedig 6,3 milliárdot fizettek be az autótulajdonosok. Ez önmagában nem meglepő, az autóvásárlási hajlandóság alakulása szoros kapcsolatban van az évszakokkal: a tavaszi-nyári hónapokban mindig is többen vettek autót, mint télen. Ugyanakkor tény, hogy a tavalyi hasonló időszakokban rendre nagyobb volt a forgalom, mint az idén – mondja Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. Szerinte egyértelműen visszaesett a kereslet, és ez nem szezonális okokra vezethető viszsza. Adataik szerint folyamatosan csökkennek az eladások, és semmi jel nem utal arra, hogy az év során megfordulna a tendencia. Amíg például tavaly az első fél évben 104 439 ezer autót adtak el, addig az idei első hat hónapban 94 642-t
Nem is fog teljesülni a Pénzügyminisztérium éves bevételi terve – véli Győző Gábor. A várt 62,3 milliárdos bevétel 205-210 ezer új autó forgalomba helyezését feltételezné, ám az MGE úgy véli, legfeljebb 195-200 ezer talál gazdára. Igen rosszul alakulnak a külföldi használt autókkal kereskedő cégek értékesítései is, bár ezekről nincsenek pontos adatok.
A pénzügyi tárca úgy tájékoztatta lapunkat, hogy az idei regisztrációsadó-bevételek tervezésénél nem számoltak az eladási volumen felfutásával, sőt 2-2,5 százalékos visszaesést prognosztizáltak. Azt is figyelembe vették, hogy januárban „valorizálták”, azaz átlagosan 4-5 százalékkal növelték az adótételeket. E két hatás együttvéve eredményezte, hogy a tárca megelégedett az „adóbevételek szerényebb, 2,5 százalék körüli növekedésével”.
Némi zavart okozhat, hogy a tavalyi tényleges adat (64,6 milliárd) és az idei előirányzat (62,3 milliárd) összevetése nemhogy növekedést, egyenesen csökkenést jelez, ám erre is kaptunk magyarázatot a tárcától: tavaly szeptemberben készült a költségvetési terv, akkor még csak 61 milliárdos bevételt tartottak valószínűnek, s ehhez képest határozták meg az idei számokat. Ám még az ősszel kiszivárgott, hogy az idén januártól szigorúbb lesz a szabályozás (nőnek az adótételek, s a regisztrációs adó áfaalapot képez), így sokan előre hozták vásárlásukat, azaz még tavaly megvették autójukat. Így 2004 utolsó hónapjaiban a személygépkocsi-eladások és a regisztrációs adó bevétele a számítottnál lényegesen gyorsabban nőtt: a költségvetés 3,6 milliárd forint terven felüli bevételre tett szert, ám ezt utólag már nem érvényesítették az előirányzat meghatározásában.