Ám ez nem minden. A Q7-et alaposan próbára teszik elhagyatott, kanyargós, vidéki utakon, autópályákon és a nagyvárosi forgalomban, a zsúfolt városi részeken: mindezt több mint 2 éve a világ legtávolabbi sarkaiban, extrém dinamikai, klimatikus és topográfiai körülmények között.
Annak érdekében, hogy teljesítsék ezeket a célokat, az Audi mérnökei és tesztvezetői keményen bánnak a járműveikkel. Az Audi járműfejlesztési részlegének képviselői minden lehetséges összetevőt megvizsgálnak, úgymint karosszéria, vezetési dinamika, erőforrások, erőátvitel, elektronika, vázszerkezet, a jármű egésze és a minőségi garancia. A tartóssági teszt vezetője megengedte, hogy bepillantsunk a tesztlajstromba:
– „az általunk használt tesztpályák a világ gyakorlatilag legrosszabb útvonalainak a gyűjteménye vezetés és akadályok szempontjából– kátyúk, macskakövek, fekvőrendőrök, kavicsok, murva, kemény sziklás ösvények, vasúti átjárók, vizes akadályok. Ezek nagyon dinamikus útvonalak, amelyeken, a hajtásláncot, a karosszéria torzióját és hegesztését, a futómű tartósságát is teszteljük” – mondta Martin Brand, az Audi AG tartóssági tesztelés részlegének vezetője.
Emellett a Q7-nek bizonyítania kell, hogy vontatójárműnek is kiváló. Ha az autó mindezen próbákat kiállja, akkor azokat a viszontagságokat is bírni fogja, amelyeknek az ügyfél kiteszi. Egy összehasonlító adat a tesztek keménységének érzékeltetésére: 8.000 kilométer megtétele a tesztciklus keretein belül egyenértékű a mindennapi használat során megtett 300.000 kilométerrel.
Mindezeken túl, a korrózióvédelmi részleg mérnökei is kezelésbe vették a Q7-et. Itt vetik alá a prototípusokat az úgynevezett INKA tesztnek (Ingolstädter Korrosions- und Alterungstest). Ennek során szimulálni tudnak egy 12 éves jármű életciklust mindössze hat hónap alatt. Először egy víz-spriccelő berendezés tartja a járművet jéghideg körülmények között, miután erős napfénynek teszik ki egy klímahelyiségben. A Q7-nek ezután órákat kell kibírnia, mialatt sós vizet permeteznek rá egy sószóró teremben. A sarat és sós vizet tartalmazó gödrökön való áthajtás és a murvás pályákon végzett kőfelverődés-teszt egyaránt arra irányulnak, hogy felfedezzék az összes olyan gyenge pontot, amelyek rozsdásodást idézhetnek elő.
Az Audi Q7 –et egy speciális off-road pályán is tesztelik. Ennek a különleges tesztnek a középpontjában a terepszögek, és meredek lejtőn, valamint mély vízben való kezelhetőség áll. Az utastér-szigetelés tesztelésének helyszíne egy speciális poros pálya Dél-Európában. E mellett, a zárt ajtajú jármű utasterének extrém hőmérsékleteket is ki kell bírnia hónapokon keresztül a perzselő sivatagi nap alatt, hogy tesztelhessék az utastérben felhasznált anyagok minőségét. A szigetelésnek a por mellett természetesen a víznek is ellen kell állnia. Az egyik ingolstadti teszthelyiséget kifejezetten erre a célra tervezték. A jármű fejlesztőinek itt lehetőségük nyílik arra, hogy meghatározzák a csapadék besorolást a könnyű záportól a trópusi monszunig. A jármű akár 30 fokos megdöntése is lehetséges, hogy kiszűrjenek minden olyan pontot, amelyeken keresztül a víz utat találhat magának az utastérbe. A tesztemelkedő megkönnyíti a jármű megdöntését vontatóval vagy anélkül akár 35 fokig, míg az autó hajtásláncát számos nagysebességű tesztelésnek vetik alá a versenypályán.
A magas sebességet illetően a Q7-nek bizonyítania kell a világ egyik legkeményebb pályáján, a Nürburgring Nordschleife szakaszán. Ez az a hely, ahol az Audi kezelhetőségéért felelős mérnökei, szerelői és a beszállítók képviselői évente 13-14 hetet töltenek el, a SUV képességeinek határait tágítva. A 20,8 kilométer hosszú Nordschleife 33 bal- és 40 jobbkanyarjával, a lehetséges legjobb útvonaltípus a kezelhetőség (futómű, kormányzás, kerekek, abroncsok, lengéscsillapítók, rugók, csapágyak), a fékrendszer és a járműkomfort jellemző tulajdonságainak optimalizálására extrém helyzetekben. E mellett a Q7 sportos karakterének beállítására is alkalmas: a tesztjárműveket közel 250 körön, körülbelül 5.000 kilométeren át „nyúzzák” a pálya legendás „Caracciola-Karussell”, „Brünnchen” és „Planzgarten” részein.
A tesztvezetésnek szintén fontos része az általános teszt. Ennek keretében a Q7 összes elektronikus részének működését vizsgálják át, a motortól és az erőátviteli elektronikától a parkolást segítő rendszeren és kamerán keresztül, a napellenzőn található sminktükör világításáig. Ez alatt minden funkciót górcső alá vesznek a legeltérőbb működési körülmények között. A tesztvezetők többnyire éjszaka vannak az utakon, hogy a csapat napközben tudja elemezni a teszteredményeket. Az a feladatuk, hogy a tesztek a lehető jobban megközelítsék a valódi ügyfél helyzeteket. Ezért, bár számos utasítást kapnak arra vonatkozólag, hogy mely részeket és funkciókat teszteljék egy műszak alatt, ám hogy ezeket milyen módon végzik el, nagyrészt rájuk van bízva.
A kérdőívek kitöltésének módjai hasonlóan egyéniek. Az ellenőrzési lista egyik eleme az esetleges „igénybevételi teszt”. Ez például tartalmazza az elektronikus rendszerek ismételt bekapcsolását és kikapcsolását, álló helyzetben és vezetés közben, a nem szokványos használatot, mint például az ablaktörlő lapátok működtetése, amikor nem esik az eső, az autó egyidejű működtetése a vezető és az utas által, vagy csak egyszerűen a CD lejátszó reakciójának ellenőrzése egy fordítva behelyezett lemezzel. Ezeknek a teszteknek a fő részét, az igénybevételi teszteket is beleértve, az Audi Ingolstadt-tól nem messze található tesztterületén végzik el. A program ennek ellenére magában foglalja az országutakon végzett értékelési tesztelést is, előnyben részesítve a városok központját. Ezeken a helyszíneken gyakran erős a rádió interferencia és erősen koncentrált mobil kommunikációs hálózatok szövik be őket. Ezek az értékelések segítenek kimutatni, hogy az ilyen zavaró jeleknek van-e negatív hatásuk a jármű elektronikájára. Mindezen tesztek során az ügyfél áll a középpontban. A tesztek arra irányulnak, hogy meghatározzák a piac és az ügyfelek igényeit. A szabványok, az infrastruktúra, mint például az üzemanyag betöltő-csövek a benzinkutaknál, üzemanyag minőség, vagy az ügyfelek szokásai minden országban eltérőek. Azonban ezeknek a kívánalmaknak az autóban egyesülniük kell.
Heike Biebl-Walther az Audi észak-amerikai tesztelését vezeti. Véleménye szerint a járművel szemben támasztott követelmények szerteágazóak a különböző piacokon, ezért fontos számításba venni ezeket a követelményeket már a jármű fejlesztésének korai szakaszában. Az amerikai piac lesz a Q7 egyik legfontosabb értékesítési területe. Ezért tesztelték és tesztelik ott továbbra is. A mindennapi funkcionalitás eltérő működtetési körülmények között alapvető fontosságú az ügyfelek számára, emiatt nagy hangsúlyt fektetnek az intuitív működtetési logikára, az érzékelhető és gazdaságos kezelhetőségre, valamint többek között a harmadik üléssor könnyű lehajthatóságára és visszaállíthatóságára is. A SUV sok mindenre alkalmas, a kis hétvégi off-road kirándulástól a keleti-parti Apalache hegységben lévő hétvégi házhoz, az utazásig a kaliforniai Venice Beach-re tengerparti nyaralás céljából. Emellett egyre növekszik azoknak az amerikai nőknek a száma is, akiknek tetszik a járműveknek ez a különleges osztálya. Arra használják, hogy iskolába vigyék vele a gyerekeket vagy elugorjanak a bevásárlóközpontba.
Biebl-Walther egy tipikus amerikai példát említ az ottani vezetési szokások jellemzésére. „Az amerikaiak sokkal több időt töltenek járműveikben, mint az európaiak” – magyarázza. „Hosszú ingázások esetében például teljesen normális dolognak számít, hogy az autóban reggeliznek. Emiatt az olyan kiegészítők, mint a tárolók, az elektromos csatlakozók vagy a pohártartók fontossága átértékelődik az autóvezető számára. A Q7 utastere nem fog csalódást okozni.” Az ügyfelek eltérő szintű elvárásait a jármű szórakoztató elektronikai berendezéseit illetően, jól példázzák azok, akik hosszú utakat tesznek meg az USA-ban a Q7-el. A Németországban megszokott FM rádiójel mellett az Egyesült Államokban és Kanadában az ügyfelek középhullámot és műholdas rádiót is használnak. „Míg a műholdas rádió eddig nem volt jelen Európában, ez a technológia az USA-ban már szokványosnak számít” – mondja Biebl-Walther. „Ügyfél szimulációs teszteket végzünk ezeken a rendszereken Észak-Amerikában, működésüket, használatuk könnyűségét és a vétel minőségét vizsgálva.” A tesztvezetők kiválasztása különösen fontos a vevő lehető legjobb szimulálása miatt.