Már-már úgy tűnt, újból meglódulnak az új személyautók hazai eladásai, ám a gazdasági megszorító intézkedések megfordították a tendenciát. A potenciális vásárlók a bevezetett közteheremelések, valamint egyéb, kiadásokkal járó jogszabályváltozások miatt jobban összehúzták a nadrágszíjat, s a jelentősebb pénzösszeget felemésztő vásárlásaikat későbbre halasztották. Legalábbis a szakértők ezzel magyarázzák, hogy a magyarországi márkaimportőrök jelentős része nyárig az előző év első félévéhez képest növekedésről, majd onnan kezdve csökkenésről számolt be. Zuhanásról azért nincs szó, a 199 ezres összeladás mintegy 188 ezerre redukálódott, ami 5,6 százalékos zsugorodásnak felel meg.

Mesterséges

Az autóértékesítő és finanszírozó cégek persze furfangos ötletekkel próbálták eltántorítani a célközönségeta spórolástól. A mesterséges igénynövelést a többségük vérprofi módon űzi, kétséget kizáróan erőteljesebb lett volna az esés e fogyasztásösztönző fogások nélkül. A Suzuki is akciózott, mégpedig a márkától megszokott nagyvonalúsággal, mégis mintegy hat és fél ezer darabos mínusszal zárta a tavalyi évet. Még a Swift iránti kereslet is megcsappant, nem beszélve az Ignisről, amely egymaga öt és félezer darabos, azaz majd’ 40 százalékos visszaesést produkált. De hogy ne csak szó érje a ház elejét, a Suzuki az új Swift mellett újabb sikergyárosra tett szert, a szintén friss Grand Vitara soha nem látott fölénnyel nyerte a terepjárók kategória értékesítési versenyét.

Átrendeződés

Ugyanakkor, ahogy ezt az elmúlt esztendőkben már megszokhattuk, ismét a Ford vezérképviselete és kereskedőhálózata örülhetett legjobban a 2006-os év zárásakor. A Skodát sikerült letaszítaniuk a dobogóról, s egyúttal azon kevesek közé tartoznak, akik növelni tudták eladásaikat. Hosszú idő után magára talált a Fiat-csoport is, az Alfa Romeo, a Fiat és a Lancia márkák egyaránt pozitív mérleggel zárták 2006-ot – 2005-höz viszonyítva.

Mások háza táján is zajlottak az események az alsó régiókban. Továbbra is tart a francia autók mélyrepülése, a Citroen azonban azzal vigasztalódhat, hogy a C-szegmensű egyterűek között a Berlingo és a Xsara Picasso toronymagasan végzett az élen. Érdekes még, hogy a Kia a Mazda, míg az Audi a Hyundai fölé tudott kerülni, igaz, ez utóbbi a novemberi és a decemberi eredményeit lapzártánkig nem hozta nyilvánosságra.

A kategóriabontásból kiderül, hogy a kompaktok, a kompakt egyterűek, továbbá a drága terepjárók és prémiummodellek lendülete nem tört meg, sőt fokozódott. Mindazonáltal a B-szegmens vezető pozícióját egy ideig egyik sem fogja veszélyeztetni, még a második legnépszerűbb alsó-középkategória is tízezrekkel van lemaradva a Suzuki Swift és a Skoda uralta kiskocsiktól.