Az érintett társaságok többsége szerint a következő néhány évben látványos fejlődésnek indulhat a hazai flottakezelési piac; igaz, bőven van növekedési terep, hiszen a néhány tíz ezer, flottakezelésbe kiadott jármű igen kevésnek tűnik az utakon futó csaknem 2,5 millió gépkocsihoz képest.
Hasonlóan vélekedik Sós Gábor, az MKB Euroleasing Autópark Rt. kereskedelmi igazgatója is, hozzátéve: a jelenlegi becslések szerint nagyjából harmincezer gépkocsi lehet flottakezelésbe kiadva Magyarországon, amely mind a futó autók számához, mind az éves újautó-eladásokhoz mérten csekélynek számít, még akkor is, ha ezen tételekből nagyjából negyven százalékkal részesednek a vállalati járművek.
A flottakezelő cégek többsége – fejtette ki az igazgató – értelemszerűen a nagyobb vállalatok flottáinak kezelését próbálta megszerezni az elmúlt időszakban, ám – tette hozzá – ez a piac lassan telítődik, hiszen e célcsoport képviselőinek többsége, ha lát fantáziát a megoldásban, már választott partnert.
Az utóbbi időszakban ugyanakkor erősödő területként jelennek meg az üzletágban a kis- és középvállalkozások, amelyek többnyire öt és harminc autó közötti járműpark fenntartásához keresnek partnert. A következő időszak szintén nagy lehetőségét jelenti az állami és szolgáltató szektor, hiszen az áram-, gáz-, és távközlési szolgáltatók, illetve a különböző központi szervek sorban írják ki tendereiket. Ezeknél az ügyfeleknél – mutatott rá a szakember – esetenként akár több száz autóról is szó lehet, amelynek következtében a flottafinanszírozásban futó autók száma másfélszeresére növekedhet, sőt akár meg is duplázódhat a közeljövőben.
Sós Gábor szerint az ár és a szolgáltatás színvonala egyaránt meghatározó a flottafinanszírozást igénylő cégek számára a partner kiválasztásánál. Az, hogy a nagyvállalatok a számukra nyújtott szolgáltatásoknál hozzászoktak a jelentős kedvezményekhez, komoly hatást gyakorol a flottakezelési szolgáltatások áraira is: az erős verseny miatt az autópark-kezelők nemegyszer irreálisan alacsony árú ajánlatok megtételére kényszerülnek.
Az MKB Euroleasing Autópark Rt. Sós Gábor tájékoztatása szerint 3500 gépjárművet kezel, amely 340-350 ügyfél között oszlik meg: ezzel a társaság a második legnagyobb szereplőnek számít a magyar piacon, és a darabszám alapján két számjegyű piaci részesedése van.
A flottafinanszírozás további terjedéséhez a gépjármű-finanszírozási piac jelenlegi helyzete is hozzájárulhat, hiszen az utóbbi években rendkívül gyors fejlődésnek indult lakossági jármű-hitelezési piac növekedési üteme minden jel szerint lassul a következő időszakban, és ezzel párhuzamosan éleződik az ügyfelekért folytatott verseny is ezen a területen, amely egyre alacsonyabb marzsokat és magas díleri jutalékokat eredményez.
Nem beszélve arról, hogy a lízingtársaságok egyre jobban a használtautó-finanszírozás felé terelődnek, amely – legalábbis a jegybank és a pénzügyi felügyelet álláspontja szerint – nem elhanyagolható kockázatokat is magában rejt.
A flottafinanszírozási területen ugyanakkor szintén erősödik a verseny, hiszen a nagy lízingcégek mellett megjelentek a piacon az autópark-kezelésre szakosodott nemzetközi társaságok is, és a piaci szereplők mindegyike látványos bővülést vár magától.
A flottamenedzsment előnyeit egyre több cég ismeri fel Magyarországon. A szolgáltatás legfőbb előnye abban mutatkozik meg, hogy teljesen leveszi a gépjárműpark fenntartásával kapcsolatos terheket az adott vállalkozás válláról, jóval hatékonyabbá és olcsóbbá téve az üzemeltetés feladatait. Ám a flottakezelésben aktív cégek szerint – részben a fentiek alapján – nem könnyen meghódítható üzletágról van szó, hiszen a szolgáltatások nyújtása komoly anyagi és emberi erőforrást igényel, előbbiek közül kiemelve a fejlett informatikai rendszert.