Az első ülésen kortól függetlenül nem utazhat 150 centiméteres testmagasság alatti gyermek, kivéve a 3 év alattiak, menetiránnyal ellentétesen, minősített gyermekhordozóban, s kizárólag akkor, ha ott nincs légzsák, avagy az kikapcsolható.
A 150 centinél alacsonyabb gyerek csak hátul ülhet, a testsúlyához és méretéhez igazodó biztonsági rendszerben, amely lehet gyerekülés vagy ülésmagasító. A lényeg, hogy a jármű biztonsági hevedere a mellkason húzódjon, s ne a nyakon. Hároméves kor alatti gyermeket minden esetben gyerekülésben kell szállítani, akkor is, ha a biztonsági rendszer beszerelésére a gépkocsi a gyári kialakítása miatt nem alkalmas – nincs és nem is lehet biztonsági övet beszerelni. A jogszabályok szerint ezen járművekben nem kell a gyerekeket rögzíteni, s ülésenként két, tíz évnél fiatalabb gyerek ülhet, így akár hat gyerek is szállítható hátul szabályosan. Ám a három évnél kisebbek az ilyen gépkocsikban is csak elöl, gyermekülésben, menetiránnyal hátal szállíthatók, a százötven centinél kisebbek pedig csak hátul ülhetnek. Olyan járműben azonban, amelyikben van öv hátul, csak megfelelő ülésben vagy magasítóval utaztathatók a gyerekek, s legfeljebb hárman. Nem kell gyermekbiztonsági rendszert használni, ha a gyermek hátul utazik, háromévesnél idősebb, 135 centinél magasabb és az üléshez beszerelt biztonsági övvel biztonságosan becsatolható.
Kétségtelen, hogy első nekifutásra nem könnyű kiigazodni a gyermekekre vonatkozó KRESZ-előírásokon. Csakhogy nem véletlenül ilyen összetett ez a tárgykör. A balesetek elemzése során összegyűlt tapasztalatok és a szakértők javaslatai alapján születtek ezek a szabályok. Aki mindet betartja, nyugodt lehet, hogy mindent megtett gyermeke(i) biztonsága érdekében.
Szemünk fénye
by
Autó Motor
2008. Március 15. 00:00