Az Audi Hungaria keddi 30 éves jubileumi rendezvényén ünnepélyesen megkezdődött az új elektromos motorgeneráció, a prémium elektromos platform (Premium Platform Electric, PPE) sorozatgyártása, amely az Audi Q6 e-tron modellsorozatban debütál majd. A nagyszabású rendezvény helyszínét a megújult gyártócsarnok adta, ahol a vendégek végigkövethették az elmúlt három évtized győri mérföldköveit. Emellett kiállították a megyeszékhelyhez köthető modelleket is, melyeknek teljes váza, motorja vagy épp karosszériaelemei készülnek Győrben.
Látványos versenyautó
A legtöbb vendéget vonzó jármű ezúttal az Audi Forma-1 showcarja volt, amit Magyarországon először bemutattak be. A koncepcióautó premierjét a Győri Filharmonikus Zenekar rézfúvósainak játéka tette még emlékezetesebbé. Lerántották a leplet az Audi Q6 e-tron prototípusáról is, amit szintén először Győrben mutattak meg a magyar nagyközönségnek. A premierek sorában a PPE új motorcsalád 190,2 millió eurós beruházás eredménye. Egy meglévő gyártócsarnokban kapott helyet, ahol korábban belsőégésű motorokat gyártott a négykarikás vállalat. Teljesen új, 15 000 négyzetméteres gyártóterületet alakítottak ki a PPE-hajtások gyártásának, ahol három műszakos munkarendben 700 munkatárs dolgozik robotok együttműködésével. Naponta mintegy 2 000 elektromos hajtás gurul le a gyártósorról.
Az új motor először az Audi Q6-be kerül
– Győr tökéletes helyszíne a még kompaktabb és hatékonyabb PPE elektromos motorok gyártásának – mondta Gernot Döllner, az AUDI AG igazgatótanácsának elnöke, aki először járt a győri gyártótelephelyen. – A vállalat magasan képzett csapatával már több mint 400 000 elektromos hajtást gyártott 2018 óta, amely felbecsülhetetlen értékű tapasztalat. Az Audi Hungaria az Audi Q6 e-tron modellsorozat számára készülő PPE-hajtások mellett, az Audi Q8 e-tron számára is gyárt elektromos hajtásokat, továbbá a vállalat egy új gyártóegységet épít fel a Volkswagen Konszern MEBeco platformra (moduláris elektromos hajtáskoncepció) épülő autói számára is – tette hozzá. Gernot Döllner szerint Győr felkészült az elektromos jövőre. A gyártás mellett megkezdődött a munkatársak átképzése, amelyen eddig 2000 audis vett részt.
– A PPE-motorok győri termelésindítása egy fontos mérföldkő az Audi Q6 e-tron felfutásában – emelte ki Gerd Walker, az AUDI AG termelésért és logisztikáért felelős igazgatótanácsi tagja és az Audi Hungaria felügyelőbizottságának elnöke.
– Saját tapasztalatból tudom, hogy milyen elkötelezett és lelkes a győri csapat, akik konzekvensen dolgoznak a világ legnagyobb motorgyárában készülnek a teljes e-mobilitás átállására. Az Audi Hungaria motorgyártás terén szerzett hatalmas tapasztalatának és CO2-semleges működésének köszönhetően egy nélkülözhetetlen szereplője az Audi globális termelési hálózatának – fűzte hozzá Gerd Walker, aki 2012 és 2016 között volt az Audi Hungaria járműgyártásért felelős igazgatósági tagja.
A legnagyobb motorgyár Győrben van
Visszaemlékezett arra is, hogy 1993 januárjában vásárolták meg a Rábától az első földeket, majd néhány hónappal később, júniusban elkezdték az első 4 hengeres motorok gyártását, amelyeket Ingolstadtban az Audi A4 modellekbe szereltek be.
– A kapacitásbővítésnek köszönhetően ma már kijelenthetjük, hogy Győrben van a világ legnagyobb motorgyára, amely 37 járműgyárat szolgál ki a világ egész táján. Az Audi Hungaria több mindennél, hiszen ikonikus járműveket gyárt, és a legszélesebb szolgáltatást kínálja a konszern számára. A Cupra Győrbe érkezésével pedig az első lesz a konszernen belül, amely több márkát gyárt egy telephelyen – fejtette ki Gerd Walker.
A Győri Balett látványos táncbemutatóját követően három olyan győri munkatárs is színpadra lépett, akik harminc éve töretlenül dolgoznak az Audi Hungaria sikertörténetéért. A közel 12 ezer audis dolgozóból mindösszesen 27-en ünneplik a vállalattal együtt a három évtizedes munkaviszonyukat.
-A győri négykarika az elmúlt 30 évben egy kis motorgyárból a járműipar meghatározó szereplőjévé nőtte ki magát. Vállalatunk a Volkswagen Konszern és a Progresszív Márkacsoport világszintű termelési hálózatának meghatározó pillére, valamint a magyar gazdaság motorja – hangsúlyozta Alfons Dintner, az Audi Hungaria igazgatóságának elnöke. -A prémium minőségű termékeink mellett széleskörű fejlesztői tevékenységet folytatunk Győrben, valamint magas hozzáadott értékű, a munkatársaink kompetenciáira épülő szolgáltatásokat kínálunk partnereinknek. Az új elektromos motorgeneráció gyártásának megkezdésével folytatjuk vállalatunk felkészítését az elektromobilitás korszakára – fejtette ki. Alfons Dintner az is elárulta, hogy a PPE nem kevés kihívást és újdonságot tartogatott, mire a sorozatgyártásig eljutottak, de büszkén mondhatják, hogy a teljes hajtásláncot itt szerelik össze.
Az Audi Hungaria nem csak gyártja, hanem fejleszti is az elektromos hajtásokat: a Műszaki Fejlesztés a sorozatgyártás megkezdése után szériatámogatással segíti tovább a gyártói tevékenységet.
VR szemüveg segítette a gyártósortervezést
A csütörtökön bemutatott PPE hajtások új gyártósorainak kialakítása a győri és ingolstadti gyártástervező szakemberek, valamint a győri szerszámgyár szakembereinek egyedülálló együttműködésében valósult meg. Az új gyártóterület megtervezésének egyik különlegessége volt, hogy az Audi Hungariánál először vetettek be VR szemüveget egy gyártósor megtervezéséhez.
– A PPE-hajtások gyártása a státor- és váltókomponens-gyártásból, valamint a meghajtások összeszerelési tevékenységéből tevődik össze. A vállalat három új gyártósort helyezett üzembe az új generációs elektromos motorok gyártásához: a státorgyártás 28, a váltókomponens-gyártás 15 munkafázisból áll, míg a hajtásösszeszereléshez 190 lépésre van szükség. A PPE-hajtások az Audi és Porsche márkák számára is készülnek Győrben – sorolta Alfons Dintner.
Új munkaköröket teremtett az új e-motorgyártás
– A PPE-hajtások gyártásával növeltük gyártási mélységünket, és új munkaköröket teremtettünk, mint például a fogaskeréktechnológia, új hőkezelési eljárások és a lézertechnológia területén. A gyártási technológia is számos innovatív megoldással egészült ki a konszernben elsőként alkalmazunk egy új impregnálási folyamatot, valamint Győrben először építjük a váltókomponenseket az elektromos hajtások integrált elemeként -hangsúlyozta Robert Buttenhauser, az Audi Hungaria motorgyártásért felelős igazgatósági tagja.
A jubileumi rendezvényen elhangzott, hogy a 30 éves vállalat a gyártás mellett széleskörű, a munkatársak kompetenciáira épülő szolgáltatásokat kínál a konszern számára. A CUPRA Terramar modelljének jövőbeli gyártásával pedig tovább növeli a konszernszintű szinergiák kihasználását.
A gazdaságfejlesztési miniszter, Nagy Márton is beszédet tartott
Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter, az Audi Hungaria jubileumi rendezvényén elmondta, hogy a kormány célja, hogy 2030-ra megduplázódjon a külföldi működőtőke, az FDI állománya, ami jelenleg 100 milliárd eurót tesz ki. A növelésben a nyugati és a keleti tőke szerepe is fontos, így Magyarország arra törekszik, hogy találkozási, összekapcsolódási pont legyen.
– Ennek következtében 2030-ra az export GDP-arányos mértéke elérheti a száz százalékot – emelte ki Nagy Márton. – Három feltétel szükséges: elegendő és olcsó energia a termeléshez, megfelelő létszámú és képzettségű munkaerő, valamint az infrastruktúra a további fejlesztéshez. Az ország áramfogyasztása emelkedni fog, így elegendő zöld energiára van szükség. Ezért is indult el a Paks2 erőmű megépítési projektje, valamint szorgalmazzuk és gyorsítjuk a napelemek telepítését. Szabályozói és adóoldalról pedig támogatjuk a lakossági és az ipari méretű vállalati tárolókapacitások kiépítését – fejtette ki a gazdaságfejlesztési miniszter.
Hozzátette, hogy kiemelten fontos a magyar munkaerőképzés, hogy növelni tudják aktivitási rátát. -A hazai álláshelyeket elsősorban magyar munkaerővel kell betölteni, de valószínűleg vendégmunkásokra is szükség lesz, akik meghatározott céllal és meghatározott ideig tartózkodhatnak Magyarországon. Ezzel kapcsolatosan hamarosan szigorú szabályozás is életbe léphet – jegyzete meg Nagy Márton. A tárcavezető szerint a logisztikai lehetőségek kiaknázása érdekében tovább kell fejleszteni az infrastruktúrát. -Szükség van autópálya-építésekre, vasútfejlesztésre, a légi és a vízi szállítmányozás megerősítésére, valamint bővítésére. Ezek eredményeként a GDP öt százalékáról tíz százalékra emelkedhet a logisztikai szektor hozzáadott értéke – emelte ki.
Nagy Márton beszélt arról is, hogy a hazai járműiparban 150 ezren dolgoznak, míg az autóiparban 100 ezren. A járműipar GDP- arányos termelési értéke jelenleg 20 százalék, de középtávon 30 százalékra emelkedhet. – A járműgyártás és a high-tech akkumulátorgyártás szerves része a magyar gazdaságnak, a következő években több mint 6300 milliárd forintnyi fejlesztés érkezik az ágazatba, amivel 20 ezer új munkahelyet hozunk létre a szektorban – mondta. A gazdaságfejlesztési miniszter úgy fogalmazott, hogy Magyarország most építi ki az elektromos autógyártáshoz kapcsolódó ökoszisztémát, melyben az egyik legdominánsabb az Audi. – A kormány eddig 60 milliárd forinttal támogatta az Audi Hungaria beruházásait. A vállalat 12 ezer embert foglalkoztat, a beszállítói körrel együtt pedig 50 ezer embernek ad munkát. A győri vállalat idén további 54 millió euró (20,4 milliárd forint) értékű projektet tervez, amely öt területet érint: 3500 munkatárs átképzését, zöldberuházások közül a karbonlábnyom csökkentését, az elhasznált akkumulátorok újrahasznosítását, Győr-Bácsai szennyvíztelep szennyvíz- újrahasznosítását, valamint a gyár hővesztésének optimalizálását. Az állam nyitott a projektek támogatására – zárta beszédét Nagy Márton.