Az új és használt autók vásárlásakor különböző költségek merülnek fel, de fizetnivaló mindig akad. Az új jármű ára például sosem tartalmazza az üzembe helyezés költségét. Kisebb motorok esetén (1500 köbcenti alatt) 80–100 ezer forintról van szó. Ebben benne van a névre szóló forgalmi (6000 Ft), a műszaki (9000 Ft-tól) és a környezetvédelmi vizsga (6–10 ezer Ft), a rendszám (5000 Ft-tól), valamint a törzskönyv (6000 Ft). Az integrált vizsga tovább drágítja a műszakit, amelyért alapesetben több mint kilenc ezrest kell kifizetni. Használt autóknál az üzembehelyezési díj elmarad, de az átírás (18 vagy 24 forint/cm3), az eredetvizsgálat (motormérettől függően 17–20 ezer Ft), az új forgalmi (6000 Ft) és szükség esetén a műszaki vizsga ára hozzáadódik a vételárhoz. Az autót a vásárlás után 15 nappal kötelező átíratni, így a felsorolt költségekkel két héten belül kell számolni. A folytatás sem olcsóbb. A forgalomba helyezett autóra elsőként kötelező biztosítást kell kötni. Első autónál a díj semmiféle kedvezményt nem tartalmaz, de a társaságok árai között óriási különbség lehet, érdemes válogatni.
A díjat a lakóhelytől kezdve az autó értékén át a tulajdonos életkora is befolyásolja. Legjobban a vidéken élő középkorúak járnak, a friss jogsival rendelkező városi fiataloknak mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk. A kötelező összege akár 200 ezer forintra is rúghat évente. A hitelből vásárolt autókra gyakran casco biztosítást is kell kötni. Az önrész mértékétől függően ez is tízezres havi kiadás. Cascót persze használt autóra is lehet kötni, annak nyolcéves koráig. Ki-ki mérlegelheti, hogy mennyire szeretne nyugodtan aludni: magas önrésszel a lopások ellen, alacsony saját résszel a horzsolások ellen is biztosíthatja magát, de így a biztosítás díja az egekbe szökik.
Emellett számolni kell az autó fenntartási költségeivel. A kötelező és váratlan javítások 15 ezer forinttól kezdődnek, komolyabb baj esetén (garancia hiányában) több százezres kiadásra lehet készülni. Aki az autót hitelből vásárolta, a futamidőtől függően tízezrekkel lesz szegényebb a havi részlet befizetése után. A halmozódó költségeket összesítve egyértelmű, hogy az autó évente akár félmillió forintba is kerülhet a tulajdonosnak, a vételáron felül. És a benzinről még nem is esett szó.
Az önkormányzat is megkéri a maga részét
Idén januárban megszűnt a súlyadó, de örömködni nem lehetett, hiszen helyette bevezették a teljesítménytől és évjárattól függő sarcot. Az új közteher csak néhány esetben jelent könnyítést, a legtöbb tulajdonos rosszabbul járt. Az adó mértéke a gépjármű gyártási évében és az azt követő 3 naptári évben 300 forint kilowattonként. A 4–7. naptári évben 260, a 8–11-ben 200, míg 15 éves korig 160 forint kilowattonként. A korosabb járgányokra 120 forintot kell kifizetni. A hazánkban legnépszerűbb 1,3 literes Suzuki Swiftek (68 kW) esetében ez 20 400 forintot jelent, míg egy ötéves Volvo V70-esért (147 kW) 38 220 forintot szed be a helyhatóság.