Egyre több a halállal végződő baleset, ráadásul a sorozatos fekete hétvégék sem rettentik el az autósokat attól, hogy ittasan üljenek volán mögé. Információink szerint a lesújtó első negyedévet követően valamelyest javult a helyzet, igaz, messzemenő következtetést ebből sem lehet levonni.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) első negyedévre vonatkozó tájékoztatása szerint összesen 4300 személysérüléses baleset történt, 6 százalékuk végződött halállal. A legnagyobb mértékben a lakott területeken történő balesetek száma nőtt, összesen 21 százalékkal, szemben az országutakon bekövetkezett szerencsétlenségek 6 százalékos növekedésével. Az Országos Baleset-megelőzési Bizottság (OBB) ügyvezető elnöke szerint az év eleji (különösen a januári, amikor a halálos kimenetelű balesetek száma 80(!) százalékkal nőtt az előző évhez képest) kiemelkedően magas növekedés jelentős részben írható az enyhe időjárás számlájára.
„Az első hónapot követően a február-március már közel sem produkált olyan kirívó adatokat, mint a január. Ez természetesen az enyhe télnek köszönhető, a motorkerékpárok nem tűntek el az utakról, a forgalom ugyanolyan összetételű volt, mint egy tavaszi hónapban” – mondta Pausz Ferenc. Az idei január valóban fekete hónapként kerül majd be a statisztikai évkönyvekbe: a súlyos kimenetelű sérülések száma közel 1700 volt, a halálos áldozatok száma pedig kis híján elérte a 300-at, ráadásul az áldozatok 60 százaléka vétlen volt a balesetekben.
Morális válságban?
A motoros szerencsétlenségek száma is drasztikusan, közel háromszorosára emelkedett, annak ellenére, hogy az elmúlt években a médiában is egyre nagyobb teret kapott a megelőzés. Az OBB egyébként évente több százmillió forintot költ különböző kampányokra, amelyek elérik ugyan a célközönséget, de – úgy tűnik – jelentős javulást ezzel sem lehet elérni. „Nehezen számszerűsíthető, hogy a kampányok mennyire hatásosak, de természetesen valamilyen szinten lehet mérni: a húsvéti akciónk például, amikor ötnapos fokozott ellenőrzés volt az utakon, sikeres volt, jóval kevesebben ültek ittasan a volánhoz” – mondta az OBB ügyvezetője. Pausz Ferenc hozzátette: „a KSH hivatalos statisztikája mellett nekünk már megvan az első félév egyelőre nem publikált statisztikája is, és ezen adatok már korántsem mutatnak ennyire rossz képet, a korábbiakhoz képest némi csökkenés tapasztalható a közúti balesetek számában”.
Következtetéseket tehát csak a részletes adatok közzétételét követően lehet majd levonni, azonban kevés az esélye annak, hogy idén lényegesen javuljon a közlekedésbiztonság. Az elmúlt hét évben folyamatosan nőtt, legjobb esetben is csak stagnált a balesetek száma, és a tragédiák sajnos nem gyakorolnak pozitív hatást az autóba, motorra ülőkre. Márpedig hiába költené különböző kampányokra az OBB akár a többszörösét is a jelenlegi összegnek, hiába kapna még nagyobb teret a médiában a biztonságos közlekedés, a hazai morál változása nélkül szemernyi esély sem marad arra, hogy csökkenjen a balesetek száma. Ez pedig egyet jelent az újabb és újabb „fekete hétvégékkel”, a tragédiákkal és az utak mentén sokasodó fejfákkal…