Országos felzúdulást keltett egy hír, miszerint a telekocsizók szigorúbb ellenőrzésére készülnek a hatóságok. Azóta már tisztázódott, hogy az útjuk benzinköltségéhez hozzájáruló, a kocsijukban fennmaradó helyekre utasokat fogadó sofőröknek ezután sem kell büntetéstől tartaniuk. Csak azok számíthatnak ellenőrzésekre, akik üzletszerűen, például kisbusszal több utast fuvarozva, profitot termelve végzik a telekocsizást. Értesülésünk szerint egyébként most is rendszeresen teszteli a NAV próbavásárlással a szolgáltatást, hogy a sofőr teljesíti-e a bejelentési, adózási kötelezettségeket.
Jelenleg nincs arra utaló jel, hogy bárki be akarná tiltani a telekocsizást – foglalja össze a még mindig terjedő hírek cáfolatát Prácser Attila, a legnagyobb hazai telekocsi-közvetítő weboldal társalapítója. Nem szakad meg tehát az évtizedes hagyomány – sokak emlékezhetnek a Petőfi Rádió Csúcsforgalom című műsorára, ahol már a kilencvenes években rendszeresen bemondták az akkor főleg külföldre induló magánautók szabad helyeit. A lényeg ma is ugyanaz, egy sofőr (ma már internetes oldalakon) meghirdeti, hova készül, a jelentkező utasok pedig beszállnak a benzinköltségbe. A hazai piacot ma az Oszkár.com weboldal és az európai hálózat részeként működő BlaBlaCar.­hu uralja, Pécs pedig az egyik legtöbb forgalmat bonyolító vidéki település. A szolgáltatást jellemzően 50 kilométernél hossza utakra veszik igénybe, kisebb távra a sofőröknek nem igazán éri meg az alkalmazkodás az utasokhoz.

Számokban

A telekocsi-szolgáltatásokat jellemzően a nagyvárosok és Budapest közt veszik igénybe. Leginkább főiskolások, egyetemisták utaznak így, egyébként sok fuvarmegosztó sofőr is közülük kerül ki. Nyáron a turisták is nagyobb arányban ülnek telekocsiba.
Az Oszkár adatai szerint a Pécs–Budapest vonalon havonta több mint 1000 autós hirdet meg fuvarokat. A jelentkező utasok száma igazodik a személyautókban elérhető 3-4 helyhez, havi szinten mintegy 4-5000 embert fuvaroznak. Baranyából már több mint 10 ezer azok száma, akik utasként vagy sofőrként részt vettek a telekocsizásban. A sofőröknek mintegy tizede fuvaroz üzletszerűen, jellemzően kisbuszokkal.

Egy utas és két sofőr véleménye
Péter (29), zenész
A családom pécsi, én Budapesten, a barátnőm pedig Szegeden él, így lényegében hetente vezetek a három város közt. Egy szabad helyet pestre 2300-ért hirdetek meg, Szegedre 2000 forinttal szállhatnak be a benzinbe. De ez csak költségcsökkentés, nem is cél, hogy keressek rajta. Eleve azért kezdtem, mert hangszert és erősítőt is viszek, amivel vonatra nem szállnék fel, meg egy jegy már annyi, mint egyedül a benzinköltség.
Gábor (38), sofőr
Nem aggódom az ellenőrzések miatt. Szerintem ezt üzletként több ezren is csinálhatják, miért pont engem kapnának el? Pár éve telekocsizok egy kisbusszal, de reptéri transzfert és hasonlókat is vittem már. Az árverseny és az értékelések nagyon megszűrik a sofőröket, sokat kaszálni nem lehet. Az utasokat megfogni csak jó árral és rugalmassággal lehet. Például ha pár száz forint pluszért házhoz megyünk, az jó pont.
Barbara (27), marketinges
Már több mint száz telekocsis utam volt, három éve járok így Budapestre és a Balatonra is. Azért szoktam rá, mert gyorsabb és olcsóbb is a busznál vagy a vonatnál – egy Pécs–Budapest út 2300-2700 forint. Fontos, hogy a kutyámat is vihetem, amit egy IC-n lehetetlen megoldani, illetve hogy sok nagyobb kocsiban már wifi is van, így útközben dolgozhatom. A telekocsizás kapcsolatépítésnek is kiváló, találtam már így ügyfelet, de szerelmet is.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!