Az Európai Unió által életre hívott SARTRE projekt célja, hogy olyan egymást automatikusan követő autókonvojokat alkossanak, amelyek segítségével az autópályán haladó járművek sofőrjei pihenhetnek utazás közben. A tesztflotta egy felvezető teherautóból és az azt követő, teljesen automatikusan haladó három autóból állt, amelyek elérték 90 km/órás sebességet, miközben a járművek legfeljebb 6 méteres távolságban követték egymást. Minden egyes autó méri az előtte haladó sebességét, haladási irányát, valamint a kettőjük közötti távolságot, és saját sebességét ennek megfelelően szabályozza. Minden jármű teljesen független, és bármikor elhagyhatja a konvojt. Azonban miután csatlakozott a konvojhoz, a sofőr nyugodtan pihenhet, és nem kell a vezetéssel foglalkoznia, miközben a konvoj a célja felé halad.

„A cél az, hogy a teljes közúti szerelvény készen álljon 2012 őszére. Addigra négy jármű fogja követni a felvezető járművet 90 km/órás sebességgel” – mondta Erik Coelingh, a Volvo Car Corporation műszaki projektekért felelős vezetője. A SARTRE hét európai partner közös kezdeményezése. Ez az egyetlen olyan projekt, amely azon, a hagyományos autópályákon megvalósítható technológia fejlesztésére irányul, amely lehetővé teszi a járművek konvojban való haladását az utakat használó többi jármű mellett. Számos, nem műszaki jellegű kihívás került szóba a közúti szerelvényekkel kapcsolatban, például a jogi szabályozás (baleset esetén ki a felelős, stb.), a termékfelelősség és az automatizált járművek elfogadottsága az autóvezetők körében. A jövőre vonatkozóan meghatározott fő követelmények közé tartozik a megegyezés szükségessége a járműkonvojok közös terminológiájának kialakítására, például azon kritériumok meghatározása, hogy mikor tekinthető egy jármű teljesen automatizáltnak a részlegesen vagy magas szinten automatizált járművekkel szemben. Fontos követelmény továbbá a számos eltérő nemzeti jogszabály kérdésének megoldása, illetve a jogszabályok harmonizálása.

A közúti szerelvényeknél csökken a környezetszennyezés, hiszen az autók szorosan követik egymást, kihasználva a kisebb légellenállásból fakadó előnyöket. A várakozások szerint az energia-megtakarítás akár a 20 százalékot is elérheti. Emellett az utak kapacitása is jobban kihasználhatóvá válik. A SARTRE projekt hivatalosan 2009 szeptemberében indult és három évig tart majd. További információ a www.sartre-project.eu oldalon.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!