– Megérkezett a hideg téli időjárás, a viszonylagosan enyhe novemberi idő, a még fagymentes éjszakák után, a 0 fok és az alatti hőmérséklet kemény próba elé állítja a közlekedésben résztvevőket – tájékoztatott a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóosztálya. – Ezért is elengedhetetlen az autók alaposan átvizsgálása, ellenőrizve minden biztonsági berendezést és tartozékot is. Elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer átvizsgálása. A biztonságos közlekedés fontos kelléke lehet a jól működő ablaktörlő, a jégkaparó, a jégoldó spray, a megfelelő ablakmosó-folyadék vagy a páramentesítő.
– Nem szabad elfelejteni, hogy a téli időszakban a látási viszonyok gyakran rosszak, korán sötétedik, hosszabb ideig kell használni a világítást – áll a megyei főkapitányság közleményében. – A fényszórókat és a többi lámpát ilyenkor gyakrabban kell tisztítani. Ugyanakkor a rosszabb látási viszonyok miatt nagyobb követési távolságot tartva, lassabban kell vezetni, így kisebb a balesetek bekövetkeztének kockázata, a hibák pedig könnyebben korrigálhatók.
Hóban a fékút hosszabb, mint optimális esetben. Amennyiben a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS), úgy a kerekek gyorsan leblokkolnak, a jármű kormányozhatatlanná válhat és könnyen kicsúszhat. Ilyenkor lábunkat vegyük le a fékről, hozzuk egyenesbe az autót, és csak akkor fékezzünk, amikor az autó már újra irányban áll. A csúszós, jeges utakon való biztonságos közlekedéshez téli gumikra van szükség. Még akkor is téli abroncsokkal induljunk útnak, ha éppen nincs hó. A nyári gumi már 7 fok alatt csúszni kezd, fagypont körüli hőmérsékleten megmerevedik, nagyon kis tapadással rendelkezik, így használata veszélyes lehet. A téli gumit ezzel szemben úgy fejlesztették ki, hogy alacsony hőmérsékleten megnő a tapadási értéke. Téli gumival rövidebb a fékút is. A nyomás a téli gumikban 0,2-0,3 barral legyen magasabb, mint a nyári abroncsokban, mert a túl alacsony nyomás befolyásolja a profil öntisztuló képességét.
– Heves hóesés vagy fagyott hótakaró esetén jó szolgálatot tehet a hólánc, melyet érdemes a hajtott tengelyen lévő kerékre rakni, így kormányozható marad az autó – hívta fel a figyelmet az SMRFK. – A hólánc feltételét és levételét érdemes még otthon kipróbálni, hogy a gyakorlatlanság ne okozzon problémát a hidegben. Ez nem jelenti azt, hogy mindenkinek készenlétben kell tartani a hóláncot, de azt tudni kell, amennyiben a „Hólánc használata kötelező” táblát kihelyezik, az adott úton – a „Hólánc használata kötelező vége” tábláig – csak olyan járművek közlekedhetnek, amelyek legalább egy hajtott tengelyén a gumiabroncsok hólánccal vannak felszerelve. Amennyiben e korlátozó jelzőtáblát közúti határátkelőhelyen helyezték el, csak azok a járművek léphetnek be a Magyar Köztársaság területére, amelyeken készenlétben van legalább egy hajtott tengely gumiabroncsainak felszereléséhez szükséges hólánc. Hóláncot csak havas, jeges úton szabad használni.
Mire kell figyelnie, ha hosszú útra indul
Szükség lehet takaróra, téli ruhadarabokra, lapátra, rugalmas vontatókötélre, fagymentesítő zárolajozóra, elegendő mennyiségű élelmiszerre és italra is.
Érdemes tájékozódni az Útinformnál az út- és időjárási viszonyokról.
Az országos médiumokon kívül érdemes figyelemmel kísérni a helyi ajtó beszámolóit, hiszen ezeken keresztül is fontos és hasznos információkat szerezhetünk a közlekedéssel és közlekedésbiztonsággal kapcsolatban.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért