A Tispol műveleti csoport éves ellenőrzési terve alapján a rendőrség Magyarország egész területén február 13. és 18 között a nehéz tehergépkocsik és autóbuszok fokozott közúti ellenőrzését végezték. Az Országos Rendőr-főkapitányság kommunikációs szolgálata arról is beszámolt: a Tispol Truck&Bus európai szintű ellenőrzés keretében elsősorban a vezetési és pihenőidővel valamint a veszélyes áruk szállításával összefüggő szabályok megtartását valamint a beutazás, illetve belföldön tartózkodás jogszerűségét vizsgálták.
A külföldieket sem árt megállítani
– Szerintem nem évente néhány alkalommal, hanem akár havonta is elrendelhetnének egy-egy akciót – mondta Király Gyula kisbárapáti fuvarozó vállalkozó. – A forgalomban időről időre látni olyan járműveket, amelyek nem igazán felelnek meg a követelményeknek. S a fiatal járművezetőket sem árt olykor ellenőrizni: erős, nagyteljesítményű autókat kapnak a szülőktől, csakhogy némelyikük képtelen uralni a gépkocsit. Székeli Péter, a kaposvári Pulman Kft. műszaki vezetője amondó: ahogy a magyar buszosokat, kamionosokat rendszeresen vizsgálják a külföldi rendőrök, úgy a hazánkba érkező teherautósokat sem árt megállítani.
– Az autópályán egyes külföldi rendszámú buszok több mint 100 kilométeres tempóval haladnak, holott ez tilos – hangsúlyozta. – A sebességen kívül a vezetési-pihenési időt betartását létkérdésnek tartom. Beláthatatlan következményei lehet annak, ha a sofőr elalszik. Ennél a szabálynál nincs pardon: ez olyan előírás, amit mindenkin keményen be kell vasalni.
– Nem baj, ha a kamionosokat is időnként ellenőrzik – jegyezte meg egy 38 éves nő, akit ugyancsak megállítottak a kaposvári rendőrök. – A nagy többség nyilván normálisan vezet, de némelyik félelmetesen előzgeti az autókat. Érthetetlen, hogy ennyi baleset és tragédia után is ilyen manővereket csinálnak. Nem érdekli ezeket az embereket a többi úton lévő?
Egy ekkora monstrumnál nem lehet viccelni
Négy rendőrautó, parkoló járművek, intézkedő egyenruhások: már távolról látszott a közlekedési akció. Egy 16 méteres, 430 lóerős Ivecot is megvizsgáltak a rendőrök, s a raktér sem kerülte el a figyelmüket.
– A kialvatlanság, az állandósult fáradtság tényleg nagyon veszélyes lehet – mondta a 41 éves kamionos. – Több mint tíz éve dolgozom, de arra mindig nagyon ügyelek, hogy a szabályokat betartsam. Egy ekkora monstrumnál nem lehet viccelni: ezen a szűk úton két kamion tükre könnyen összeér, ha a sofőr nem elég figyelmes. Állandó figyelem vezetés közben: szerintem ezen áll vagy bukik a történet. A legkisebb hiba a másodperc alatt tragédiához vezethet. Elég, ha csak az utóbbi napok súlyos eseteire gondolunk.
Építsenek a kocsikba szondát!
A vezetési-pihenési időn kívül a járművezető és a szerelvény papírjait is megnézték a rendőrök. Orbán Zoltán, a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője a vizsgálat helyszínén a Somogyi Hírlapnak azt mondta: a megye több pontján zajlik a vizsgálat, munkatársai több tucatnyi járművezetőt ellenőriztek. Valamennyi megállított járművezetőt szondát fújt.
– Nagyon helyes, csak nézzék meg, hogy az autós fogyasztott alkoholt – így egy középkorú férfi. – Sőt, az lenne a helyes, ha a szondát eleve a kocsiba építenék: akárcsak egy kortyot inna a járművezető, akkor nem indulna el az autó. Legfeljebb az asszony venné át az irányítást…
Egy 46 éves férfi a pécsi kórházból tartott haza felé. Nem vette zokon az igazoltatást, a néhány perc belefér az útba.
– Legyen rendben az összes autó, s persze tiszta fejjel üljenek a vezetők kocsiba – hangsúlyozta. – Ha mindenki így tenne, szerintem jóval kevesebb balesetnél helyszínelnének a rendőrök.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!