„A Volkswagen Konszern 2006-ban több járművet értékesített világszerte, mint korábban bármikor. E sikerből mindegyik márkánk kivette részét.” A növekedés természetesen a pénzügyi mutatókban is megjelenik, az összforgalom első alkalommal lépi át a 100 milliárd eurós határt. A rendkívüli tételek nélkül számított működési eredmény 51,7 százalékkal 4,4 milliárd euróra növekedett. „Figyelemreméltó eredményt értünk el” – hangsúlyozta Hans Dieter Pötsch, az igazgatótanács pénzügyekért felelős tagja. „Teljesítményünk fokozását szolgáló ’ForMotionplus’ programunk segítségével a konszern optimalizálhatta költségstruktúráját és belső folyamatait, illetve tovább erősíthette versenyképességét.”
„A konszern 2006-os modelloffenzívája sikeresnek bizonyult” – jelentette ki Winterkorn. Világszerte 5,7 millió járművet szállítottak ki a vásárlóknak, ami a 2005-ös évhez képest 9,4 százalékos növekedést jelent. „Összesen 38 új modellünkkel és modellfrissítésünkkel valóságos tűzijátékkal kápráztattuk vásárlóinkat“ – mondta Winterkorn. A kiszállítások növekedési rátája 24,3 százalékos emelkedéssel különösen Kínában adódott magasra, míg Dél-Amerikában/Dél-Afrikában 14,9 százalékos bővülést sikerült elérni az előző évhez képest. A Volkswagen azonban hazai piacán is remekelt: Németországban 7,3 százalékos emelkedést könyvelhetett el, amivel a konszern immár 32,6 százalékra növelhette piaci részesedését. Nyugat-Európában így már minden ötödik autó a Volkswagen Konszern terméke. Világszinten a személygépkocsik piaci részesedése 9,1-ről 9,7 százalékra nőtt.
A cégvezetés a jövőre nézve igencsak ambiciózus célokat fogalmazott meg. „A konszernt működése és az alkalmazott technikák tekintetében egyaránt magasabb pályára kívánjuk állítani, miközben mindvégig szigorúan vásárlóinkra összpontosítunk” – magyarázta Winterkorn. „Minden kategóriában modern mobilitást kínálunk, a kisautóktól egészen a nagyméretű limuzinokig, sőt, a nehézkategóriájú teherautókig.“ A Volkswagen Konszern az innováció éllovasaként kívánja megerősíteni vezető szerepét globális vetélytársai körében, új piacok meghódítása és további nyereséges növekedés mellett. Ennek során különös figyelemmel fordul a különösen nagy növekedési potenciált rejtő orosz és az indiai piac felé. A konszern nagy erősségét különböző márkái jelentik, aminek előnyeit ki is kívánják használni. „Éppen ezért erős és független márkákra van szükségünk” – jelentette ki Winterkorn. A Volkswagen az idei év elején megszüntette a korábbi márkacsoportokat, s az egyes márkákat ismét teljes önállósággal, illetve üzleti tevékenységük iránti teljes felelősséggel ruházta fel.
„A Volkswagen márkának az elkövetkezendő tíz év során kategóriája leginnovatívabb és legmagasabb minőségi színvonalat kínáló volumengyártójává kell fejlődnie” – hangsúlyozta az igazgatótanács elnöke. Szerinte ugyanis a márka stratégiailag első osztályú szerkezetével egyedülálló növekedési lehetőségeket kínál, mégpedig párját ritkító modellválaszték birtokában. E potenciál kiaknázása érdekében azonban következetesen és intenzíven kell folytatni a már sikerrel elindított átszervezési folyamatot.
A Volkswagen számára központi téma a szén-dioxid kibocsátás EU által kívánt mérséklése. Ennek során a cél az alternatív üzemanyagok intenzívebb alkalmazása, és az üzemanyag-fogyasztás általános csökkentése, fejtette ki Winterkorn. A Volkswagen e tekintetben már eddigiekben is kifejezésre juttatta egyértelmű elkötelezettségét. A vállalat immár hosszabb ideje foglalkozik a bio-üzemanyagok második generációjával. A jövőben a hibridüzemű járművek is megjelennek a kínálatban: 2008-ra elkészül az Audi Q7 és a Volkswagen Touareg hibridváltozata, majd egy alsó középkategóriás modell is várható. A „BlueMotion” sorozat szintén további takarékos és környezetkímélő modellekkel bővül.
A folyó pénzügyi évre Winterkorn a modelloffenzíva következetes folytatását irányozta elő. A vállalat egyértelműen kedvező rajtot vett, s az első két hónap során az előző évinél máris 8,3 százalékkal több járművet értékesített. „Bizakodóak vagyunk abban a tekintetben, hogy a vásárlói kiszállításokat 2007 során is enyhén növelni tudjuk, s felülmúlhatjuk 2006-os forgalmunkat. A 2007-es év működési eredménye előreláthatólag meghaladja majd az előző év rendkívüli tételek nélkül kalkulált értékét.“ A vállalat vezetése 2008-ra már legalább 5,1 milliárd euró adózás előtti eredményt irányzott elő. „Innovatív termékekkel, versenyképes költségszinttel, termelékeny belső folyamatokkal és kedvező piaci pozícióinkkal módunkban áll a vállalat szerkezetének még kedvezőbb alakítása, s hatásosan igazolhatjuk jövőbeni lehetőségeinket“ – foglalta össze a konszern célkitűzéseit az igazgatótanács elnöke.
Eredménynövekedés – 2006
Pötsch igazgatótanácsi tag kifejtette, hogy a konszern összforgalma a 2006-os év során 11,6 százalékkal mintegy 105 milliárd euróra növekedett, míg a forgalom költségszintjének a rendkívüli tételek nélkül számított mértéke csupán 10,5 százalékkel nőtt. „Itt mutatkozik meg szigorú költségpolitikánk sikere“ – jelentette ki Pötsch. „Mindezt pedig továbbra is előnytelen árfolyamviszonyok, valamint egyre növekvő energia- és nyersanyagárak mellett sikerült elérnünk.“ A működési költségek a forgalomhoz képest szintén kisebb mértékben emelkedtek, aminek eredményeképpen az operatív árrés a rendkívüli tételek nélkül számolva 3,1-ről 4,2 százalékra javult.
A vállalat vezetése az elmúlt év során széles körű intézkedéseket foganatosított a Volkswagen versenyképességének javítása érdekében. „Az átszervezés ráfordításai hosszú távon erősítik a konszern jövedelmezőségét“ – hangsúlyozta Pötsch. Az e ráfordításokból, valamint a „gedas” és a „Volkswagen Bordnetze” értékesítéséből adódó rendkívüli tételek a mérlegben 2,4 milliárd euróval terhelték az eredményt. A rendkívüli tételek érvényesítését követően 2,0 milliárd euró (tavaly 2,5 milliárd euró) működési eredmény adódott. Az adózás utáni eredményben pozitív előjellel jelenik meg a társasági adó 951 millió eurós jóváírása, illetve az Europcar értékesítéséből származó 795 millió eurós tétel. A konszern összesen 2,8 milliárd euró (tavaly 1,1 milliárd euró) adózás utáni nyereséget produkált.
A kedvező eredményekből a részvényesek is profitálhatnak. Az igazgatótanács és a felügyelő bizottság ugyanis azt a javaslatot terjesztette a közgyűlés elé, hogy az osztalék mértéke az eredeti részvények esetében 1,25, a különleges jogokat biztosító alaprészvények esetében pedig 1,31 euróra emelkedjék.
A költségek és beruházások kezelése terén tanúsított magas fokú fegyelem a konszern gépjármű-részlegében a likviditás jelentős javulásához vezetett. A tárgyi eszközök beszerzési mutatója az új modellek fejlesztési költségvetésének megszorítása nélkül is 5,0-ről 3,8 százalékra csökkent. A nettó cash-flow az elmúlt év során 3,2 milliárd euróról 5,6 milliárd euróra nőtt, míg a nettó likviditás 6,4 milliárd euróval 7,1 milliárd euróra emelkedett. A Volkswagen a gépjármű-részleg esetében középtávon igen versenyképes, hat százalék körüli tárgyieszköz-beszerzési mutatóval számol.
Működési eredmény területenként
„A Volkswagen és az Audi kedvező pénzügyi mutatóiban vonzó modelljeink nagy sikere, illetve hosszú távú költség- és folyamatoptimalizálási intézkedéseink tükröződnek” – mondta Pötsch. A Volkswagen márkacsoport 2006-ban közel megháromszorozta a rendkívüli tételek nélküli működési eredményét, 516 millió euróról 1,4 milliárd euróra. „Jól haladunk a Volkswagen Személygépkocsik átszervezésével is“ – jelentette ki Pötsch „ám még mindig nem értük el az előző évek eredményszintjét.“ A koda az elmúlt év során is örvendetes fejlődést produkált. Az Audi márkacsoport a SEAT továbbra sem kielégítő mutatói ellenére is közel a felével, mintegy 2 milliárd euróra növelte működési eredményét. A Volkswagen Haszonjárművek kedvező értékesítési teljesítménye 101 millió euró működési eredményhez vezetett (tavaly 96 millió euró). A Volkswagen Konszern eredményéhez ismét jelentős mértékben hozzájárult a pénzügyi szolgáltatások szektora is, ahol a működési eredmény 843 millió eurós értékkel ezúttal is kifejezetten kedvezően alakult (tavaly 829 millió euró).
Középtávú célkitűzések
Pötsch igazgatótanácsi tag az éves adatok bejelentése során megerősítette, hogy a konszern gépjármű-részlegének adózás utáni tőkére vetített hozama tekintetében középtávú célként a legalább kilenc százalékos szint elérését tűzték ki. A tőkére vetített hozam a rendkívüli tételek nélkül számítva a 2006-os év során 2,9 százalékponttal 5,8 százalékra emelkedett. „Ez ugyan még nem fedezi a tőkeköltségeket, ám jelentős lépésnek számít ebben az irányban“ – hangsúlyozta Pötsch.