Az állam nem fizeti tejes mértékben a rendőrség kiadásait, a rendfenntartók költségvetésének szerves része a bírság-bevétel. Még ha az idei évben meglehetősen szerényen számoltak az autósoktól beszedett bírságokkal, a BKV példája mutatja, hogy néha még az előre betervezett pénzeket is befagyasztják. De nem csak e miatt számíthatunk fokozott rendőri jelenlétre az utakon. Azt előre meg tudjuk jósolni, hogy idén elképesztő mértékű lesz a közlekedésbiztonsági-helyzet javulása Magyarországon. Az ok: amióta 400 (+) forint egy liter üzemanyag, nagyon sokan letették az autót, a motoros szezon még várat magára. Budapesten szinte alig vannak torlódások még a csúcsforgalom idején is. Ha nincsenek autók, nincsenek balesetek. Ha azonban nincsenek autók, nem lesznek bírságbevételek sem.
No nem arról van szó, hogy hirtelen mindenki szabálykövető lesz, a nagy számok törvények szerint egyszerűen kevesebb szabálysértő lesz az utakon. Előbb-utóbb azonban a rendőrségnek be kell majd pótolnia a kieső összegeket, úgyhogy könnyen lehet hogy van-e sapka alapon osztják majd a büntetéseket. A fejfedőt ez esetben láthatósági mellénnyel kell helyettesíteni.
Az aktuális KRESZ szerint ugyanis lakott területen kívül gyalogos csak láthatósági mellénnyel közlekedhet a közutak mentén. Ezt a szabályt arra találták ki, hogy a lerobbant autóból kiszálló sofőr/utasok biztonságban legyenek az által, hogy már messziről látszanak. A jogszabály betű szerinti értelmezése alapján azonban annak is láthatósági mellényt kell majd viselnie, aki például megáll krumplit/dinnyét/barackot vásárolni. Kedves autóstársaim: hányan rendelkeznek Önök közül láthatósági mellénnyel? Ezek közül hány van a vezető/utasainak keze ügyében?
Egy ismerősöm mesélte, hogy egy igazoltatás során a rendőr arra utasította, hogy szálljon ki az autójából. Ezt követően meg rögtön meg akarta büntetni arra való hivatkozással, hogy nincs rajta láthatósági mellény. A közeg balszerencséjére ún. tűzoltónadrágot viselt ismerősöm, amelynek a lábszára végénél fényvisszaverő csík található, ezért végül a rendőr nem tudta megbüntetni. De ha ez egy hétköznapi autóvezetővel történik, akkor vajon mi lett volna a végeredmény? Ha nem száll ki, az a rendőri intézkedésnek való ellenszegülés, ha kiszáll, akkor meg szabálysértést követ el. Még az is szabálysértés, ha mondjuk hátra kell mennie a csomagtartóhoz, hogy kivegye onnan a láthatósági mellényt.
Mellékesen: a láthatósági mellény nem kötelező KRESZ tartozék, de annak hiánya, nem megfelelő számban megléte (minden utasnak már a kiszállás pillanatában viselnie kell) büntetést von maga után. Szóval egy jó tanács: tessék nagyon odafigyelni a táblákra, a szabályokra, és tessék felfrissíteni a KRESZ-tudást. Rengeteg kellemetlenségtől és pénzkifizetéstől kímélhetjük meg magunkat.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!