A gyorsforgalmi utak olcsóbb, illetve korszerűbb megvalósításának lehetőségét a gazdasági és közlekedési miniszter megbízásából nyár közepétől három munkacsoport is vizsgálta. Ezekben a Műegyetem, az Úkig, a Nemzeti Autópálya Zrt., a Magyar Útügyi Társaság és az Állami Autópálya Kezelő Zrt. szakemberei vettek részt.

A javaslatok szakmai vitájának eredményeképpen konszenzus alakult ki arról, hogy a beruházásoknál – azok készenléti állapotától függően – jelentős megtakarítások érhetők el. Ez alól csak az átadás előtt lévő projektek kivételek – tudtuk meg. A többinél a megtakarítás mértéke 2 és 23 százalék között lehet. Ez függ attól, hogy a beruházás éppen milyen stádiumban van: folyik-e már építés, vagy még csak a pályáztatás zajlik.

A szakemberek által megfogalmazott költségcsökkentő javaslatok főként az előkészítés fázisában alkalmazhatók. Előnyük, hogy a változtatást a szakminisztérium rendelettel, a szabvány alóli felmentéssel elrendelheti. Ebben a csomagban azonban további költségcsökkentő lehetőségek felülvizsgálatára van még szükség, így például szóba kerülhet az elválasztósáv szélességének csökkentése az autópályákon. Az eddigi bizottsági javaslatok között szerepel, hogy csökkenteni lehetne a maximális tervezési sebességet (ez nem egyezik meg a KRESZ-ben meghatározott sebességhatárokkal). Autópályán 140 kilométer helyett 130, autóúton pedig 120 kilométer helyett 110 lehetne óránként. A megállási látótávolság mérséklésével kapcsolatos tervezési átalakítások is szerepelnek a javaslatok között. A jelenlegi szabályozás ugyanis a látótávolság megállapításánál nem veszi figyelembe a korszerűsödő járműpark kedvezőbb menetdinamikai tulajdonságait. A rövidebb fékúthoz kisebb látótávolság tartozik, csökkentve ezzel az útszabályozás alá vont terület nagyságát.

A szakemberek javasolják a teljesítményelvű burkolattervezést is. Indoklásuk szerint a gyorsforgalmi utak burkolatának tervezése és építése jobban igazodik a tervezett élettartamhoz, a tényleges forgalmi terheléshez és a változó környezeti adottságokhoz. Csökkentenék a pihenőhelyek számát is. A munkabizottságok szerint a jelenlegi szabályozással ellentétben az egyszerű pihenőhelyek telepítési távolsága 15 kilométer legyen, a nehézgépjárművek megállását pedig az inkább 30 kilométerenként lévő, úgynevezett komplex pihenőkben javasolják. A szakemberek szerint továbbá keskenyebb mezőgazdasági utakra lenne szükség. Úgy vélik, hogy az autópályák által elzárt területekre vezető földutak kiépítettségének túlzó paraméterei nincsenek összhangban csekély forgalmukkal. A munkabizottságok a további javaslatokon még dolgoznak.