Ha a képviselők is rábólintanak az indítványra, a kormányfői bejelentésnek megfelelően a következő hónapban 11-12 forinttal mérséklődhet az üzemanyagok ára.
Az áfakulcs 20 százalékra történő leszállítása 4 százalékos árcsökkenést eredményez. Így a benzin 11,92, míg a gázolaj 11,2 forinttal válhat olcsóbbá. A benzin esetében ez azt jelenti, hogy a fizetendő ár nagyobb részét (a 286,08 forintos fogyasztói árból valamivel több mint 154 forintot) még mindig a közterhek teszik majd ki, a gázolajnál viszont „fordul” a helyzet: a 268,8 forintos árból hajszál híján 136 forint a nettó ár, 132,8 forint pedig az adó- és díjtétel.
A gazdasági tárcától kapott, két héttel ezelőtti állapotot tükröző adatok szerint a magyarországi benzinárak a 11. legdrágábbnak számítanak. Az árcsökkenés eredményeként vélhetően csak az osztrákok és a luxemburgiak előznek meg minket a drágaságot illetően. Hasonló a helyzet az adótartamot tekintve is: a 25 tagú EU-ban hazánkban a 11. legmagasabb az adó- és díjteher a benzinben. Az adócsökkentéssel csupán egy helyet „lépünk hátra”, azaz a 12. legmagasabb közterhet nálunk kell majd fizetni a benzin esetében.
Noha az általános szabály szerint az adótörvények esetében a kihirdetés és a hatálybalépés között el kell telnie legalább 45 napnak, bizonyos feltételekkel el lehet térni ettől. Az államháztartási törvény szerint akkor lehet ezt megtenni, ha az adott törvény(módosítás) úgy csökkenti a terhet, hogy a fizetési kötelezettségek, valamint a fizetésre kötelezettek körét nem bővíti. Az üzemanyagáfa mérséklése ezért léphet hatályba már október 1-jétől.
Érdekesség, hogy az uniós szabályok szerint csak abban az esetben lehet egy terméket kedvezményes áfakulcs alá sorolni, ha erről vagy a forgalmi adóra vonatkozó irányelv rendelkezik, vagy derogációt kapott az adott ország erre vonatkozóan. Mivel gyakorlatilag kedvezményes kulcs alá sorolnák az üzemanyagokat, ez uniós szabályt sérthetne – hívják fel a figyelmet szakértők. A Pénzügyminisztérium szerint az érintett termékek teljes körére vonatkozóan csökken októbertől a normál kulcs, igaz, csak az üzemanyagok esetében kell ezt a jövő hónaptól alkalmazni, míg a többi termék esetében jövőre. Oszkó Péter, a Deloitte adópartnere szerint mivel látható, hogy januárban a normál kulcs a többi, jelenleg is ez alapján adóztatott termék esetében szintén 20 százalékra mérséklődik, gyakorlati értelemben nehéz az eljárás ellen kifogást emelni.