Manfred Stolpe közlekedési miniszter szerint erre azért van szükség, mert a január elsejétől bevezetett, kilométerenként átlagosan 0,124 eurós díj miatt nagyon sok kamion inkább az autópályákkal párhuzamos autóutakat veszi igénybe.
Stolpe szerint 10-12 útszakaszra vonatkozna a szigorítás, ám a konkrét döntés csak azután születhet meg, hogy a nyár végére kiértékelik az első fél év forgalomszámlálási adatait. Addig is helyi forgalom- és sebességkorlátozást, illetve gyakori rendőri ellenőrzéseket javasol az érintett önkormányzatoknak. Stolpe egyúttal a szennyezőanyag-kibocsátást is fokozottan számításba akarja venni az útdíj összegének kiszámításánál – írja a Handelsblatt. A magas koromkibocsátású dízelüzemű kamionok a mainál többet, a környezetkímélő járművek viszont kevesebbet fizetnének jövőre. Összességében nem változnának a szövetségi kincstár útdíjbevételei: éves szinten továbbra is hárommilliárd euróval számolnak.
A német közlekedési klub (VCD) ezzel szemben valamenynyi német országútra és a 12 tonnánál kisebb teherjárművekre is kiterjesztené a díjfizetési kötelezettséget. A szervezet elnöke, Michael Gehrmann a Berliner Zeitungnak kijelentette: a növekvő teherforgalom miatt már az idén be kellene vezetni ezeket a szigorításokat. Az előzetes forgalomszámlálási adatok csakugyan azt mutatják, hogy sok teherautó-sofőr választja az ingyenes útszakaszokat: Baden-Württemberg tartományban például szinte minden közúton nőtt január óta a nehéz járművek száma, méghozzá helyenként 30-50 százalékkal.
Jó hír azonban a fuvarozók számára, hogy Ausztriában egyelőre nincs napirenden az útdíjfizetési kötelezettség kiterjesztése. Hubert Gorbach szakminiszter a Der Standardnak elmondta: helyi forgalomkorlátozásokkal kordában lehet tartani az autópályákról letérő kamionforgalmat