A moszkvai ipari és kereskedelmi minisztérium munkacsoportja már tanulmányozza a kérelmet, miután az AvtoVAZ 20 milliárdos banki hitelígérvénnyel rendelkezik, és konkrét terve van a pénz felhasználására. Az autógyárnak ugyanakkor három, összesen 13 milliárd rubelt kitevő kölcsöne jár le május végén.Az állami tulajdonban lévő Kamaz teherautógyárnak 4,5 milliárdos hitelre van szüksége állami garanciavállalással, az UAZ tulajdonosa, a Sollers csoport 5 milliárdot, míg az alumíniummágnás Oleg Gyeripaszka cége, a GAZ 10 milliárdot kér.
Az orosz autóipart megrázta az eladások januári zuhanása. Amíg decemberben még 210 ezer, addig a múlt hónapban csupán 117 ezer gépkocsi talált gazdára. Emellett az sem mellékes, hogy a hazai márkák jórészt elavult, külföldön eladhatatlan autókat gyártanak, ugyanakkor egyre több nagy világcég indította be ott helyi összeszerelő üzemét. Ezért december végén Vlagyimir Putyin kijelentette: elvárja az állami cégektől és intézményektől, de még a nagyobb magántársaságoktól is, hogy hazai termékeket vásároljanak. A kormány 20 milliárd rubelt utalt ki a regionális hatóságoknak, hogy az orosz autóipart támogatva a különböző állami intézmények – a mentőszolgálattól a rendőrségig – orosz gépkocsikat vásároljanak.
A piacszűkülést persze előre lehetett látni a világválság kirobbanását követően, nem is véletlen, hogy Borisz Aljosin, a legnagyobb gépkocsigyártó, az AvtoVAZ elnöke már január első napjaiban a piac 40 százalékos esését prognosztizálta: amíg tavaly 2,7 millió személyautó kelt el Oroszországban, az idén csupán 1,8 milliós lehet a piac. Pedig a tavalyi első fél évben az oroszok több autót vásároltak, mint a németek, és az 1,65 millió darabos értékesítés 41 százalékkal haladta meg az elmúlt év azonos időszakának forgalmát.
Mivel az orosz autópiac még messze van a telítettségtől, a hazai bankrendszer is támogatta a vásárlásokat. A lakosság pedig bátran vett fel nagy összegű hiteleket.
Itt nem szükséges szigorítani a hitelfeltételeket, amint az a világ más részein szokásos. Semmi jele esetleges gazdasági sokknak vagy válságnak – jelentette ki Stanley Root, a PricewaterhouseCoopers moszkvai irodájának a szakértője még augusztusban is. Aztán zuhanni kezdett az olaj ára, és a pénzügyi krízis sem állt meg Oroszország határainál.
Negyven százalékkal kevesebb Lada fogyott
by
VG
2009. Február 19. 00:00