Pakkos túrán különösen jól jön az elektromos rásegítés, nagyobb emelkedőket is könnyű így legyűrni

A biciklizés mindeddig csak kivételes országokban vált a motorizált közlekedés számottevő alternatívájává, például Hollandiában, Dániában. Az utóbbi időben viszont annyira megugrott a kerekezők száma, hogy mobilitási forradalomról beszélhetünk. A benzin- és dízelmotoros kocsik megbélyegzése, kitiltása, a drága, de kevesebbre képes villanyautók erőltetett elterjesztése elbizonytalanítja az autóvásárlókat, egyre frusztrálóbb közlekedés csorbítja jelentősen a vezetés örömét. A fiatalabb generációk kezdenek elfordulni az autótartástól. Át lehet térni a komfortos, megbízható tömegközlekedésre, de a COVID-pandémia elriaszt tőle. A mikromobilitás (elektromos roller és egyéb gördülő eszköz) csak egy szűk réteget vonz. Ideálisnak tűnik kerékpározásra váltani, de az bizony strapás, izzasztó… Mármint volt.
Az elektromos rásegítésű pedelec – a név a pedálozásra és az elektromosságra utal – megsokszorozza a biciklista erejét, de ha nem pedálozik ő maga, nem dolgozik rá a villanymotor sem. Tehát megmarad a személyes aktivitás, a sportos jelleg, ugyanakkor sokkal könnyebb célba jutni, különösen hegyes vidéken. A Fertő-tó körül nyugati szeniorcsapatok suhannak el elektromos biciklijükön az erőlködve hajtó „biobringások” mellett, elégedett vigyorral az arcukon. Nyugat-Európában árvízként terjed a pedelec-kerékpár, Németországban például hét év alatt 4000-ről 1,2 millióra nőtt a számuk.

A villanymotor csak akkor dolgozik, ha hajt a kerékpáros, és csak 25 km/óráig segít

Egyik nagy előnye, hogy sok közlekedőt csábít át négy kerékről kettőre. Közönséges, gyakorta lenézett, lesajnált kerékpárral aligha lehetne autójukkal összenőtt embereket kirobbantani kocsijukból, ahhoz valami attraktívabb, menőbb, trendi, high- tech dolog kell, és a pedelec éppen ilyen. Már az árával is jelzi, hogy nem csóró a használója. Sőt, már nemcsak autósok szállnak át, hanem motorosok is, mert ily módon továbbra is két keréken, némi géperővel járhatnak be természetvédelmi területeket, nemzeti parkokat, ahonnan túra- vagy enduro-motorjukkal ki vannak tiltva. Ráadásul nesztelenül haladva megpillanthatnak őzeket, szarvasokat. Pizzafutárok tehetik félre füstölgő kétütemű robogójukat, hogy zéró emisszióval járjanak.
Ezt a tendenciát erősíti a magyarságot aktívabb életmódra motiválni akaró kormányzat, az elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlására adott támogatással, ami 7000 villanybringára elegendő. Haszna nemcsak közegészségügyileg, hanem pénzügyileg is kifizetődik: egy kerékpáros ötödannyi útfelületet foglal, mint egy gépkocsi, és ha sokan választják a közlekedés e módját, olyan a hatása, mintha egy sávval szélesebb utat építettek volna – sokszoros költség árán. Lehet fanyalogni, hogy nem a szegényeknek, hanem a jómódúaknak segít ez a program, de nem is az alföldi mezővárosban bevásárolni, dolgozni vagy iskolába járókról van szó most, hanem új célcsoportok megnyeréséről, akik egyébként egyáltalán nem bicikliznének, és az egész közlekedés struktúrájának átszabásáról, ami mindenkinek előnyös lesz. Felmérések szerint eddig maximum öt kilométeres távolságig járt kerékpáron a többség, villanybringával ez megháromszorozódik.

Révész Máriusz kormánybiztos, René van Hell, a Holland Királyság magyarországi nagykövete és Vass Attila, az Accell Hunland Kft. ügyvezető igazgatója az ünnepélyen

A témának különös aktualitást ad, hogy Magyarország egyik legtermelékenyebb járműgyára minap készítette el hárommilliomodik elektromos járművét, felhelyezve hazánkat a korszerű közlekedési eszközök gyártóinak élvonalába. Ugye el kell árulnom, miről van szó, mert ki nem találnák? Nem az Audiról, Mercedesről, Opelről, vagy Suzukiról! A Szolnok melletti Tószegen az Accell Hunland 600 főnek munkahelyet teremtő, 27 ezer négyzetméteres szupermodern üzeméről, és természetesen elektromos kerékpárról, jubileumi darabként egy Haibike modellről beszélek. A világ második legnagyobb kerékpárgyártója, a holland Accell Group leányvállalata 2019-ben Haibike és Winora modellekből készítette a legtöbbet, elsősorban Németországnak, Franciaországban a Lapierre, az Egyesült Királyságban pedig a Raleigh a legnépszerűbb. Ez a négy fő piac teszi ki a cég exporttevékenységének legnagyobb százalékát. A cég elsőként kezdte meg az e-kerékpágyártást Magyarországon, ma már minden típusból, városi-, trekking- vagy terepbringából készít igényes, nyomatékszenzoros elektromos rásegítésű változatot. 2009-ben kezdte a villanybringák gyártását, ma már termékeik 98,5%-a pedelec, de ezt szeretné százra növelni. Tavaly 270 ezret állított elő, százmilliós árbevételével a száz legnagyobb hazai vállalat között van, a megyében harmadik.

A Duna-Ipoly Nemzeti parkot e-bringákon lehet bejárni, szakavatott túravezetővel is

„Magyarországon hozzávetőlegesen 3500 elektromos kerékpárt értékesítettek és több, mint 350 ezer e-bike készült tavaly. Ez a szám legnagyobb részben az Accell Hunlandnak köszönhető. Nyugat-Európa más országaihoz hasonlóan hazánkban is meghirdettük az e-kerékpár vásárlási programot, egymilliárd forintot biztosítottunk uniós forrásból erre a célra. Illetve a következő időszakban a céges, akár elektromos kerékpárflották támogatása terén szeretnénk még előrelépni, megfelelő adószabályokkal ösztönözve a vásárlást. Bízom abban, hogy ez hozzá fog járulni az elektromos kerékpárok térnyeréséhez Magyarországon” – fejtette ki Révész Máriusz, Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos a cég virtuális sajtótájékoztatóján.
Magyarországon ma már minden századik eladott kerékpár elektromos, és további arányeltolódás várható a javára. Diadalmasan hódít az autó helyett, vagy azzal felváltva használható, a „biobringát” könnyedén leköröző „e-bringa”.

TUDTA-E?
Pedálszenzoros hajtásrendszerű, új elektromos kerékpárra, regisztrált kereskedőtől vásárló természetes személy igényelhet támogatást. A támogatás mértéke a maximum 400 000 forintos ár fele, legfeljebb 90 000 Ft lehet. A fejlettebb nyomatékszenzoros típusok megfelelő adatai: 900 000, illetve 150 000 Ft. Az egymilliárd forintos keret terhére 6-11 ezer kérelemre számítanak.