Azt mondják, hogy nincs ellophatatlan autó, csak elegendő idő kell a tolvajnak. Ebben talán lehet valami, de akkor nézzük mit tehetnek az autótulajdonosok, hogy megvédjék a járművüket a lopástól. Általános gondolat, hogy a tolvajnak szüksége van kulcsra az autó beindításhoz, de ez sajnos nem igaz már. Mivel az autók elektronikusan nyithatók és indíthatók, így ezen az úton is kinyithatóak és beindíthatóak. Az ellopott autókat gyakran rendelésre, az alkatrészek miatt vagy átalakítást követően továbbértékesítés miatt lopják el. Az autót egy profi csapat akár két óra alatt is szétszedi.

Fotó: TMRK

A tolvajok egyik módszere a távirányítós zárblokkolás, ekkor a bűnözők rádiófrekvenciás jeladókkal blokkolják a zárat, ami így nem zárul be. Ez ellen úgy tehetünk, ha ellenőrizük a kilincs meghúzásával, hogy bezárult-e az autó. Ha nem záródik be, akkor érdemes körbenézni, ülnek-e gyanús alakok egy kocsiban, figyelve az érkező járgányokat. Ha sikerül bejutniuk az autóba, de nem sikerül beindítani, akkor eltolják 1-2 utcával lejjebb, ahol több idejük van próbálkozni. Van olyan eset is, amikor eldobható telefonról trélert hívnak, és egy válós/szakítós történetet adnak elő és elvitetik akár a saját címükre, komolyabb feltűnés nélkül a kocsit.

A lopott autók értéke nagyjából hétéves korukig folyamatosan csökken, majd elérve a tíz évet az áruk nőni kezd, mert az utángyártott alkatrészek egy része silány és kereslet van a méretpontos karosszériaelemekre. Így a jó állapotú, 8-10 év feletti autók sokkal nagyobb veszélyben vannak, mint a ,,lehajtottak”. A bűnözők dolgát egyedi megoldásokkal lehet megnehezíteni, amit pár ezer forintból is megoldhatunk. A legolcsóbb módszer talán az autó üvegeinek és alkatrészeinek gravírozása, ami megnehezíti az alkatrészként való felhasználást.

Ha egy kicsit többet szánunk a védelemre, akkor tehetünk az autóba kormányzárat vagy szereltethetünk váltózárat. Ezekből az eszközökből is széles a paletta, de a hatékonyság miatt érdemesebb a drágább és minőségibb darabokat választani, amik tovább ideig tartják távol az illetéktelen kezeket. Ha további eszközzel szeretnénk nehezíteni a tolvaj dolgát, akkor azt a rejtett kapcsolókkal is megtehetjük, ami még mindig egy viszonylag olcsóbb megoldás, de előfordulhat, hogy az adott négykerekű elektronikáját ismerő tolvaj ki tudja kerülni ezt a védelmi vonalat. Költségben a következő szint a hangos riasztók. Sok autóban gyárilag is megtalálható, de sokszor hiába a hangjelzés, a zsúfolt utcán vagy parkolóban nem figyelnek fel erre az emberek, bár egy visítozó autóban sem szívesen dolgoznak a tolvajok.

Komolyabb védelmi rendszerek beszereltetésével hatékonyabban védhetjük meg az autónkat, ezekhez azonban mélyebben kell a zsebbe nyúlni, mivel akár háromszázezer forintba is kerülhetnek. Ezek a rendszerek már minden gyanús jelre reagálnak, és a kocsiba épített rendszer értesítést küld a tulajdonosnak vagy biztonsági cégnek, akik ki is vonulhatnak ellenőrizni, nincs-e valami gond. Nyilván ez már csak a nagy értékű gépjárművek tulajdonosai számára éri meg, hiszen a szolgáltatás havidíjas lehet. Alternatív megoldás lehet a gépjármű védelmére a casco biztosítás, ami a jármű ellopása anyagilag némileg pótolhatja a veszteséget, bár hosszadalmas ügyintézésre azért számítani kell ebben az esetben. Autónk megóvása érdekében érdemes még néhány hétköznapi szituációban is figyelni, hogy ne adjunk alkalmat az esetleges visszaélésekre. Érdemes leinformálható helyekre – szerviz, mosó, stb. – vinni a kocsit, és lehetőség szerint megvárni, esetleg ott is lenni az autóval.

Az autovadasz.eu legfrissebb autólopások toplistáját a 3-as BMW vezeti, a második helyen a Renault Megane és a harmadik helyen a Ford Mondeo található.