Félelmetes technikai fejlődésen ment keresztül az iparág.
– Ezek javarészt segítik az autóvezetőket, de bizony némelyik rendszer csak bosszantja az embert – állítja a szabadbattyáni Örsi Zsolt, aki sokáig kamionnal járta Európa útjait: – A kamionoknál régóta kötelező a sebességkorlátozó rendszer 90-es maximumra beállítva, pedig képesek lennének ugyanannyit menni a több száz lóerős monstrumok, mint egy személygépkocsi. Amerikában ez így is van. Államtól függően változó, de például Texasban a 85 mérföld, azaz a 137 km/h a megengedett sebesség. Motorkerékpár, személyautó, busz, kamion folyamatosan halad, nincs torlódás azért, mert az egyik kamion 85-tel megy, a másik 90-nel, és bizony egy vezetési idő alatt az az 5 km/h sebességkülönbség döntheti el, hogy le tud-e rakodni a sofőr, vagy állhat egész hétvégén egy gyár előtt. A személyautósok persze dühöngenek, hogy kilométereken keresztül mennek egymás mellett. Igaz, reggel 6 és este 22 óra között ez tilos a hazai autópályáinkon. Remélem, hogy az ISA (Intelligent Speed Assistant) rendszer kikapcsolható lesz, vagy legalább nem teszik fizikailag lehetetlenné a gyorsítást, mert előfordulhat olyan életveszélyes forgalmi helyzet, amely egy gyors gázadással elkerülhető.
Örsi Zsolt abban sem biztos, hogy egy indokolatlanul kihelyezett, vagy csak kint felejtett 30-as táblánál döcögve nagy népszerűségre tenne szert egy ilyen autót vezető rendszer.
– Értem én, hogy mindig a gyorshajtás a „mumus”, de szerintem inkább az okostelefonok gyilkolnak. Emlékezetes eset volt pár éve, amikor egy román mikrobusz sofőrje videotelefonálás közben ütközött frontálisan Cegléd közelében a 4-es főúton: 8 halott lett az eredmény. Vannak jó technikai újítások, például a távolságtartó tempomat, vagy a sávelhagyásra figyelmeztetés is ilyen, de például az automata fényszóró be- vagy kikapcsolása még nem kiforrott rendszer. Amit pedig végképp nem értek, hogy ilyesmiről miért Brüsszelben döntenek? Véleményem szerint ez egy plusz opció lesz a „biztonságod” érdekében azért, hogy még 50–100 ezret rá lehessen tenni a vételárra.
– Fejlesztőmérnökök hada dolgozik az újabbnál újabb szerkezetek megalkotásán, ilyen ez a sebességtúllépést jelző szerkezet is – reagált Nagy György, egy fuvarozással foglalkozó velencei vállalkozás vezetője, aki mindenféle teherautót, még mentőt is vezetett korábban. – Szerintem egy ilyen szigorításra nincs szükség, de nyilván egy profitorientált érdekcsoport fantáziát lát benne. Mi mozgathatja a bürokratákat? Az érdek. Máris összeállt a csapat, mérnökök, forgalmazók, gyártók és a brüsszeli siserahad. Erre az emberi létet fojtogató európai túlszabályozottságra megint rádobnak egy lapáttal. Szakmailag? Akár hasznos is lehetne, ha önként választható lesz. De a gyorshajtások zöme nálunk olyan helyeken történik meg, ahol hetekig kint „felejtenek” egy 30-as táblát, és ahol 46-tal mérnek be. Egy ilyen rendszer a közutakon versenyző nagymenőket nem tudja visszatartani, ők egyszerűen leköttetik, kijátsszák majd. Mint eddig.
Anglia már nem tagja az uniónak, de ott eleve nagyon szigorúan büntetik a gyorshajtást. Érdekes, amit Villám Attila mond, aki Londonban taxizik.
– Az autóm kivetíti a sebességet a szélvédőre, így könnyebben tudom figyelni, mennyivel megyek. A városban 30–40 méterenként, városon kívül 200 méterenként van mérő, kamera. A fák mögé helyezik, hogy az autósok ne vegyék észre, de én letöltöttem egy applikációt, és nekem jelzi, hol van a mérőeszköz. Nem hallottam, hogy itt további szigorítást terveznének, mert ha túlléped a sebességet, és elkapnak, súlyos a büntetés. Három büntetőpontot kapsz, de 20 százalék túllépés felett már bíróság elé kerülhetsz, vagy bevonják a jogsidat.
Attila hozzáteszi, hogy egy ilyen gyorshajtás után levonandó három büntetőpont után 130 font is lehet a büntetés. Ezt szerinte szinte szigorúbban büntetik, mintha valakit egy leheletnyi alkohollal többel kapnak el, mint ami a megengedett.
– Itt Angliában a gyalogátkelőhelyek nagyok, szélesek, ha ott valaki szabálytalankodik, például ráhajt, ha ott a gyalogos, akkor azért már hat büntetőpont jár. A biztosítás is nagyon drága, ha valaki elkezdi az autózást, az háromezer fontba kerül egy évben, és csak három év után csökken ez a díj, de csak akkor, ha valaki balesetmentesen vezet.